През 2009 година Майкъл Оуен нае популярна медийна компания, която да му изготви специална презентация, с чиято помощ да се опита да си намери нов отбор. Получи се нещо наистина странно.
Харизматичен. Стилен. Красив. Чист и свеж (ведно). Това бяха само четири от общо 21 ключови термина, използвани от Wasserman Media Group, за да опишат бившия носител на "Златната топка".
Тези похвали не бяха стрелба напосоки в тъмното, а добре калкулиран опит да се намери нов тим на английския нападател, който по онова време беше още на 29 и търсеше изход от изпадналия Нюкасъл.
За да огласи информацията, че Оуен е наличен, Wasserman създава досие от 32 страници с факти и статистики за знаменития си клиент и го разпространи сред потенциалните заинтересовани страни.
Крайният продукт беше пълен "миш-маш".
Едната страница просто беше запълнена с прилагателни, от които малко от тях - с изключение на "чист и свеж" (Clean & Fresh) - точно описваха бившия футболист на Ливърпул и Реал Мадрид.
Почетно място в брошурата заемаха професионални медицински становища и размишления, изпъстрени с безброй удивителни знаци.
И въпреки всички съпътстващи странности, това нещо наистина сработи. Така скоро след напускането на Нюкасъл, Оуен взет от Манчестър Юнайтед за нещо като заместник на Кристиано Роналдо.
Сега, близо 15 години по-късно, творението на Wasserman Media Group остава нагледно доказателство за кръстопътя в кариерата на една суперзвезда на футбола.
Травмите
Досието започва с биографична информация за Оуен, която е напълно достоверна (оставаше и тук да има украса). Последващото медицинско ревю на физиотерапевта Джон Грийн обаче - само до определена степен.
То се простира на цели четири страници, пълни с експертни коментари за физическото състояние и генетиката на Майкъл.
"Това, което ще прочетете, са моите размисли за така наречения "склонен към травми" Майкъл Оуен. Едно твърдение, което считам за напълно безсмислено! - започва Грийн. - Неговите здравословни проблеми са по-скоро свързани със съмнителни съвети и лечение в миналото, а не с неговата склонност към контузии."
В опит да предскаже бъдещето на Оуен, Грийн, сред които клиенти са актьорите Кит Харингтън и Миранда Харт, пише три трезви параграфа, за да обясни на интересуващите се от него как нападателят може да избегне травмите, ако следва определена тренировъчна програма.
Към края на параграфите вече сте забравили за тези досадни удивителни знаци и се поставяте в обувките на футболен бос в края на първото десетилетие на новия век, който иска на момента да привлече Майкъл Оуен.
Четвъртият абзац, обаче, прави цялата работа много по-малко убедителна.
"Майкъл е изключителен професионалист и винаги е надъхан и отдаден, когато изпълнява програмите си - споделя Грийн. - По мое мнение, той ще играе без проблем на най-високо ниво още много, много години. Той! Дори! Може! Да! Забие! Хет-трик! На куц крак! Срещу! Волфсбург! Някой! Ден! (He! Might! Even! Score! A! Low-key! Hat-trick! Against! Wolfsburg! Some! Day!)"
Ако има един показател на съмнение и несигурност сред диаграмите и снимките, това е безумното използване на удивителни знаци от специалиста. И всеки психолог би ви казал, че това не е пунктуация на човек, който наистина вярва в това, което е написал.
Интересно е да се хвърли око на уебсайта на същия Джон Грийн, в който сякаш сам е писал за себе си.
"Първоначално посетих Джон с много страх и трепет и с много ниско самочувствие!", пише пациентът Стивън. - В края на първата ми сесия духът ми беше повдигнат от неговия уникален подход да кара хората да се чувстват спокойни във всяка ситуация!"
"От 2005 до 2008 година посетих Джон Грийн на няколко пъти. Рехабилитационната ми програма беше преработена на правилните нива за мен и получих толкова много морална подкрепа, далеч надхвърляща всичките ми очаквания!", пише друг.
Има още и навсякъде прелива от удивителни знаци...
Маркетингово попадение и хеликоптерът
Всичките 21 прилагателни целят да покажат, че Оуен "се вписва в най-разнообразни категории и предлага огромни комерсиални предимства за клуба, за който играе".
Може би пропускаме нещо поради липса на опит в бизнес материята, но е малко трудно са се разбере тази част от брошурата, съпроводена с половината лице на Майкъл.
Той хем е "искрен", хем е "готин". "Харизматичен" е и "технически". Каквото и да са искали да кажат авторите.
И защо "чист и свеж" са в една категория? Навярно от Wasserman са сметнали, че поотделно не са достатъчно престижни.
В брошурата се опитват и да излъскат имиджа на Оуен около т.н. "хеликоптерен скандал". Бившият нападател бе успял да изкара извън кожите феновете на Нюкасъл, ползвайки частен вертолет, с който пристигаше на клубната база. Беше нещо като обществена тайна в страната. Но...
"Истината е, че Майкъл никога не е летял от от Стейбълс (Чешър) до Нюкасъл или обратно", успокояват бъдещия работодател на звездата авторите.
Истината обаче беше съвсем друга и всички сме виждали снимките на Оуен във вертолета.
Самото припомняне на този противоречив епизод от кариерата на футболиста беше сериозен пропуск на служителите на Wasserman Media Group.
Кризата
Ако случайно сте забравили, точно по времето, по което Оуен си търсеше нов отбор, се вихреше световната финансова криза. В презентацията се разходиха и по тази струна: "В тези трудни икономически времена Майкъл Оуен може да бъде най-добрият летен трансфер след изпадането на Нюкасъл от Висшата лига."
Очевидно следващите три години на играча на "Олд Трафорд" не бяха блестящи, след като прекара точно 388 дни в лазарета заради травми.
Но трябва да признаем, че пазарът не беше наситен с големи възможности през лятото на 2009-а.
Привличането на Дарън Бент от Съндърланд за 10 милиона лири беше добра сделка, но пък плащането на Манчестър Сити в размер на 17.5 милиона за Роке Санта Крус - не беше.
Безплатният Оуен?
По-скоро си заслужаваше. Със седмична заплата под 30 хил. лири - по-малко от третина от това, което заработваше в Нюкасъл, защо не?
Никога не заигра отново на нивото, което беше демонстрирал в Ливърпул години преди това, но пък имаше своите моменти. Като този гол в последните секунди на градското дерби в Сити.
#onthisday 2009 Man United beat Man City 4-3 with a last minute Michael Owen goal pic.twitter.com/yDXVJqCbkZ
— Classic Football Shirts (@classicshirts) September 20, 2018
Поглеждайки през рамо към времената му в Юнайтед, винаги пред очите ни ще изниква ОНАЗИ брошура, която беше едновременно и сърцераздирателна, и забавна.
На страниците ѝ пишеше, че 29-годишният Оуен "отчаяно желае да се завърне в националния отбор на Англия" и не иска "нищо повече от това да види името си на върха на класацията на стрелците във Висшата лига".
Мечтите, както знаем, са безплатни. Както и 32-те страници на Wasserman Media Group, които топ отборите на Острова намериха в пощенските си кутии в началото на лятото на 2009-а.