Когато стрийминг услугата Apple TV+ стане достъпна на 1 ноември, тя ще дебютира с вероятно най-скъпата двойка нови сериали в историята на телевизията. Сред първите предложения за зрителите ще са драматичният The Morning Show, за който се предполага, че струва около 15 милиона долара на епизод, и антиутопичният научно-фантастичен сериал See - спекулира се, че струва по 17 милиона долара на час.
Apple имат намерение да направят удар с навлизането си в бизнеса с оригинални сериали, а тези две продукции са оглавени от наистина популярни звезди – Рийз Уийдърспун, Дженифър Анистън и Стив Карел в Тhe Morning Show, и Джейсън Момоа (Game of Thrones, "Аквамен") в See. Освен това за заснемането на продукциите не са пестени средства.
Но не само Apple харчат толкова много пари за навлизането си във все по-конкурентния пазар на стрийминг услугите с абонамент.
Скоро към малкия екран се задава и сериалът The Mandalorian – продукция за стрийминг услугата Disney Plus, в която действието се развива във вселената на "Междузвездни войни". Новото шоу, чиято премиера е на 12 ноември (заедно със старта на Disney Plus), ще струва поне по 15 милиона долара на епизод.
При старите играчи в стрийминг бизнеса също се очакват скъпи продукции. В това число е новата драма The Politician на Netflix, която изпълнителният продуцент Райън Мърфи наскоро определи като един от най-скъпите си сериали. Да не забравяме и проекта по "Властелинът на пръстените" на Amazon - очаква се това да бъде най-скъпият сериал в историята изобщо. При това без да броим онези 250 милиона долара, които наследниците на Толкин поискаха само за отстъпването на правата.
Шефът на студиото A+E Studios Бари Джосън посочва, че във времена, в които на екран има 31 600 сериала, е "наистина трудно да пробиеш" и стрийминг услугите правят всичко възможно да задоволят аудиториите си.
"Опитват се да привлекат внимание, да привлекат погледите и да направят това, което имат, по-различно от всичко онова, което другите имат", обяснява той.
С появата на услуги като Apple TV Plus, Disney Plus и HBO Max в идните месеци дори известните с прахосничеството си компании отварят порфтейлите си още по-широко.
Традиционните телевизионни компании в САЩ също започват да плащат повече, за да могат да се състезават с тези стрийминг услуги.
Ветеранът в продуцирането на телевизия Уорън Литълфийлд ("Фарго", "Разказът на прислужницата") обяснява, че различните платформи ще преценят кое е приемливо за тях, но докато преди време бюджет от 10 милиона долара за епизод е бил нещо необикновено, днес вече не се смята за такова.
"Експлозията" в размера на бюджетите на сериалите е продукт на т.нар. Нова златна ера на телевизията, в която големи звезди и кинотворци се прехвърлят към малкия екран, а стрийминг услугите се борят за повече абонати с каталози от висококачествени заглавия с по няколко награди.
Джейн Федърстоун, продуцент на минисериала "Чернобил", посочва, че в наши дни от сериалите очакваме "качеството на филмите".
Сред основните фактори за по-високите бюджети са и актьорите – като Анистън и Уидърспун, които ще получават поне по 1,25 милиона долара за всеки епизод на The Morning Show.
Дженифър Анистън в The Morning Show
Apple, като нов играч на този пазар, се явява и катализатор за промените, защото очевидно не пести средства. С това да дава милиони долари на един актьор за един епизод на сериал, компанията влияе на целия пазар и на много други сделки.
А това определено е от значение, защото както посочва изпълнителният продуцент на Game of Thrones Каролин Щраус "не е като да има безкраен запас от таланти". Т.е. студията и стрийминг услугите трябва да се състезават за най-добрите в бранша.
Продуцентите от най-високия ешелон се сдобиват със сделки за милиони както със стрийминг услуги, така и с традиционни телевизионни студия, като им се обещават едва ли не неограничени бюджети.
Обещаните пари от договорите на тези продуценти след това евентуално се добавят към сериалите, по които те работят, което повишава разходите за епизод. Продуцентите на това ниво изискват и често получават популярни лица за главните роли, както и първокласни майстори зад кулисите.
Наскоро отговарящият за съдържанието в Netflix Тед Сарандос потвърди, че изострената конкуренция заради новите стрийминг услуги е оскъпила още повече "елитните" сериали. По думите му в сравнение с миналата година най-важните шоута са поскъпнали с около 30 процента.
Надпреварата не е само за идеи, продуценти или актьори. Всички се борят да привлекат и талантливи дизайнери на продукции и костюми, оператори, каскадьори и пр. - хора, които в момента имат много опции за работа в Щатите, което води и до поскъпване на услугите на най-добрите. Ако някой иска да работи с елитните, утвърдени и печелили награди дейци във всяка сфера на телевизията и киното, ще трябва да си плати за това удоволствие.
Разходите за епизодите нарастват и когато работните дни нарастват. До неотдавна средната продължителност на снимките за епизод от драматичен сериал беше около осем дни. Сега е 10 или повече. Таланти често настояват сериалите им да се снимат там, където те живеят (пример The Morning Show, което се снима в Лос Анджелис, макар действието да се развива в Ню Йорк). Това може да струва повече на студията с оглед на различните данъчни политики в американските щати.
Самите снимачни площадки на студията са толкова ангажирани, че понякога се стига до наддаване за даден терен. Има я сложността както на практическите, така и на визуалните ефекти, както и намирането на перфектните локации за снимки. Продуцентите също така трябва да оформят своя график спрямо този на звездите в сериалите си, който от своя страна е обвързан с други сериали и филми.
Получава се и ефектът на доминото – когато главният актьор получава много пари, разполага с дубльори, стилисти, треньори и пр., възможно е вторият по важност актьор в сериала, ако също е голямо име, също да поиска повече.
Някои продуценти обаче се гордеят с това колко скъпи са сериалите им. Пример е самият Райън Мърфи, който в скорошно итнервю за New York Times се похвали с това колко скъп е The Politician и че сериалът струва повече от популярния "Короната" (The Crown). Следващите проекти на Мърфи за Netflix вероятно ще са още по-скъпи.
"Опитвам се да правя неща, които са големи и комерсиални, забавни и лъскави", обяснява продуцентът, а той не е единственият, който се възползва от надутите бюджети в телевизионния бранш.
В началото The Crown струваше около 13 милиона долара за епизод, като част от тази сума отива за костюмите, снимките по места и всички други детайли, свързани с историята на кралица Елизабет II. Действието в The Politician се развива в наши дни, но в него участват популярни актьори (сред които Гуинет Полтроу, Джесика Ланг и Бен Плат) и той също разчита на голям бюджет за гардероб и локации за снимки.
Бюджетите на някои сериали изглеждат по-логични в сравнение с други – поне на хартия, с оглед на мащаба и значението им за дадената мрежа. Game of Thrones на HBO се превърна в такъв чудовищен хит (с около 16 милиона долара на епизод), че последните два епизода са отнели около 105 дни да бъдат заснети при това на още по-висока цена.
Както посочва един продуцент, "Game of Thrones промени играта".
В някои случаи - като с Game of Thrones - големите бюджети са оправдани
И както Band of Brothers и The Pacific на HBO бяха два от най-скъпите лимитирани сериали в тяхната история, така и третият проект на Стивън Спилбърг и Том Ханкс за Втората световна война – Masters of the Air, може да струва на Apple TV Plus до 20 милиона долара на епизод.
Но не само при изпълнените със специални ефекти исторически сериали, заснети на екзотични локации, бюджетите растат. Дори по-масовите драматични сериали с по-малко познати звезди не винаги са евтини – например "Еуфория" на HBO предполагаемо струва около 11 милиона за епизод. В този конкретен случай HBO откри нуждата от драма с по-млади персонажи и агресивно се насочи към такава.
Не само публиките печелят от повечето скъпи продукции. Според продуцента Бари Джосън индустрията в крайна сметка може да има полза от сегашният ТВ балон заради новите опитните таланти, творци и техници в областта на правенето на сериали за телевизия.
Големите бюджети обаче не винаги водят до скок в популярността. Пример е разочароващата липса на интерес към сериала на Баз Лурман The Get Down за Netflix, който струваше около 11 милиона за епизод, но не успя да се превърне в хит.
В бранша има и хора, които се чудят на набъбваите бюджети. Изпълнителният продуцент на "Вице" Дейвид Мандел вярва, че някои от цифрите, които чува, са "безумни".
"Когато гледаш филм на Джеймс Камерън и самолет се взриви в мост, си казваш "ОК, ясно е защо това струва 100 милиона долара". Но когато имаш трима души в стая, за какво харчиш парите? Заради това, че ти дават да ги похарчиш, не означава, че трябва да го направиш", казва Мандел.
Много услуги обаче уравновесяват високобюджетните си продукции с по-икономични такива. Netflix например може да има The Crown и The Politician, но също така залага и на по-евтини чуждестранни драматични сериали. Един от най-добре приетите от критиците ситкоми за миналата година – Pen15 на Hulu, е със скромен бюджет.
Съществуват мнения, че когато новите стрийминг услуги намерят мястото си на пазара, те също ще започнат да харчат парите си по-разумно. Просто в първоначалния етап от съществуването си са готови да харчат милиони, за да могат да привлекат аудотирия. В един момент обаче ще се запитат "От кое можем да спестим?".
"Защо сериалите стават все по-скъпи" Едва ли е заради търсене, което превишава предлагането....... , както пише в учебниците по икономика. И си признавам, че текста не го четох. Не искам!