Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Беднякът милионер

Хосе Рамон Карабанте с пилотите Нараин Картикеян и Витантонио Лиуци на представянето на новия болид F111 Снимка: getty images
Хосе Рамон Карабанте с пилотите Нараин Картикеян и Витантонио Лиуци на представянето на новия болид F111
Кевин Колес е уверен, че HRT ще оцелее Снимка: getty images
Кевин Колес е уверен, че HRT ще оцелее
F111 e еволюция на F110, което не звучи особено окуражаващо Снимка: getty images
F111 e еволюция на F110, което не звучи особено окуражаващо
Лиуци и Картикеян са наясно, че ги очаква труден сезон Снимка: getty images
Лиуци и Картикеян са наясно, че ги очаква труден сезон

За втори пореден сезон във Формула 1 испанският тим Hispania Racing се закова на дъното на класирането, като през 2011 пилотите на отбора дори не стигнаха до стартовата решетка на първото състезание за годината - Гран при на Австралия.

Това е тъжната история на най-малкия и бедния сред големите и богати отбори във Формула 1.

Когато миналия петък единият от болидите на HRT се включи във втората свободна тренировка в Мелбърн, макар и 2 минути преди края й, в пресцентъра на пистата това беше посрещнато с овации. Защото сезонът най-после започна и за последния в класирането.

Само по себе си присъствието на Hispania Racing във Формула 1 е парадокс и доказателство, как добрите намерения могат да се превърнат в провал, а финансовата криза - в ежедневие.

Двамата пилоти на HRT - Витантонио Лиуци и Нараин Картикеян не стартираха в Австралия защото не успяха да се вместят в 107% от най-доброто време в първата част на квалификацията в Мелбърн, постигнато от световния шампион Себастиан Фетел. Завръщането на това правило се смяташе, че ще създаде сериозни проблеми на испанския опашкар и до момента тази прогноза се оправдава напълно. Въпреки че в тима са уверени, че в Малайзия ще прескочат летвата. Ако правилото важеше и миналата година, то пилотите на HRT нямаше да могат да стартират в 13 от 19-те състезания през сезона. А през 2010 колите на отбора не успяха да финишират по-напред от 14-о място.

А парите не стигат и не стигат - миналата година положението беше наистина драматично - HRT се оттегли от Асоциацията на отборите във Формула 1 защото не успя да си плати годишната вноска от 100 000 евро. Наистина бедняк сред милионери.

Как обаче този проект от гордост на Испания се превърна във финансова издънка?

През 2009 един от кандидатите за място във Формула 1 е бившият пилот Андриан Кампос, който вече е собственик на отбор - Campos Racing, участващ в европейската Формула 3, като най-високото ниво, до което е стигал тимът са сериите GP2. Испанецът e партньор с Енрике Родригес от спортната мениджърска агенция Meta Image, а двамата започват усилена работа от началото на 2009, като успяват да привлекат за инвеститори в проекта испанският бизнесмен Хосе Рамон Карабанте и двама от най-известните испански баскетболисти.

През 2009 нещата вървят добре, тимът си намира база, макар и това да не става от първия път, а в края на сезона обявява, че наема за първи пилот племенника на легендата Айртон Сена - Бруно, който заедно със своите спонсори от известно време насам се опитва да влезе във Формула 1.

За създаването на болида на HRT е наета авторитетната и успешна компания, занимаваща се с конструиране и производство на състезателни автомобили Dallara. Работата по шаситата започва във фабриката на компанията в Парма, а тимът, както и другите два нови отбора - Manor (който стана Virgin) и US F1 (който фалира преди да стартира), потвърди, че през 2010 ще използва мотори на Cosworth - едно от изискванията на ФИА, които бяха задължителни за дебютантите.

Но няколко месеца преди началото на сезон 2010, нещата за HRT започват да се влошават. През есента преговорите с потенциални спонсори катастрофират и в се появяват първите проблеми с парите. В края на 2009 босът на Ф1 Бърни Екълстоун обявява, че се съмнява, че испанският тим ще стигне до стартовата решетка за началото на новия сезон. Около отбора започват да се въртят кандидат-инвеститори и купувачи, но нито един от тях не предлага сериозно решение с готови свежи пари, а в повечето случаи става въпрос за сложни схеми, при които финансите са в бъдеще време и в пожелателна форма.

В началото на февруари 2010, малко повече от месец преди началото на новия сезон Адриан Кампос официално признава, че тимът има финансови проблеми като обяснява: „Понякога имаме пари, друг път - не." Най-големият проблем се оказват отношенията с Dallara - договорът с италианската компания е на стойност 7 милиона евро. Заради нередовните плащания Dallara на няколко пъти спира работата по шаситата F110, а когато парите съвсем изчезват, италианците налагат запор върху почти готовите болиди и Кампос остава и без коли за началото на сезона.

В средата на февруари се появяват слухове, че Кампос ще пребори финансовата криза и на 19-о число същия месец официално е обявено, че тимът има нов собственик - досегашният акционер Хосе Рамон Карабанте. Испанският бизнесмен сменя Кампос след като установява пълен контрол над отбора и назначава за шеф на HRT (новото име на проекта) Колин Колес, който вече има опит в битката на дъното на Формула 1. Роденият в Тимишоара зъболекар през 2005 бе начело на Jordan, когато тимът във Ф1 на Еди Джордан беше купен от роденият в Русия канадски бизнесмен с израелски паспорт Алекс Шнайдер, който след това го продаде на Spyker, а после отборът стана Force India.

Карабанте е човекът, който всъщност преименува Campos Meta на Hispania Racing - името идва от основната му бизнес структура Grupo Hispania.

Заради всички финансови и организационни проблеми, F110 на HRT не успява да запише нито един тестов километър преди сезон 2010 и идва ред на следващата част от изпитанието - битката срещу времето по пистите. Или по-скоро срещу трафика, защото пилотите на тима финишират на 5 или 7 обиколки от победителя в състезанията, в които въобще успяват да стигнат до финала.

Карабанте също не постига кой знае какви успехи в търсенето на спонсори и през миналата година Колес започна ротация на пилотите - кара този, който си плаща. За тима последователно карат Бруно Сена, Карун Чандок, Кристиан Клийн и Сакон Ямамото, като само Колес е наясно с разпределението им по двете коли в хода на сезона.

През май 2010 HRT обявява раздялата си с Dallara, тъй като отношенията между двете компании се обтягат заради слабото представяне на болидите F110, а и се предполага, че не всички финансови сметки между страните са изчистени. След като Колес успява да стабилизира ситуацията с пилотите, босовете на тима започват да гледат по-смело в бъдещето.

През миналата година Карабанте заявява, че се надява тимът да получава двигатели на Ferrari през 2011 година. Колес също радва медиите, като става поредният, който хвърля око на закритата програма на Toyota - Колин обяснява, че е възможно тимът да работи заедно с Toyota за 2011 - става въпрос основно за болида на японския тим за 2010, който така и не влезе в състезания, но според създателите му има качества да е сред най-бързите коли във Ф1. Точно това шаси трябва да стане основа за създаването и развитието на болида на HRT за 2011, но по една или друга причина това не става. Но основната е една - испанците имат желание да използват тази програма, но Toyota се отказва, защото другата страна не си плаща.

Големият удар обаче идва през ноември 2010 - Карабанте успява да убеди бившия шеф на телекомуникационния гигант Telefonica Хуан Виалонга да започне работа в HRT, като той основно трябва да се занимава с търсенето на нови спонсори.

Зимата на 2011 обаче се оказва тежка - новите рекламодатели така и не идват, а работата по новата кола F111 се оказва доста трудна, като от тима обявяват, че болидът ще е еволюция на F110, за която всички са убедени, че е бавна и зле конструирана.

Така че скоро едва ли ще има отлепяне от дъното, особено като липсват пари. Ако обаче пилотите на HRT продължават да пропускат състезания, защото са твърде бавни в квалификациите, бъдещето на тима ще е под въпрос. Защото никой, включително и Карабанте и спонсорите на пилотите няма да искат да финансират тим във Формула 1, който не участва в надпреварите. Засега от HRT твърдят, че това няма да се случи, тъй като F111 има потенциал да се справи с правилото за 107%, а Лиуци и Картикеян са достатъчно бързи, за да реализират това. Да видим дали ще успеят.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените