Айлийн Кери е успешен изпълнителен директор на компания в Силициевата долина, тя е около 30 годишна, носи очила и кестенява коса. Но външният й вид претърпява неколкократна промяна, за да има успех в работата.
В началото Айлийн е руса, с перфектен маникюр, контактни лещи и високи токчета. Днес има кафява коса, носи очила и ниски обувки. "Казаха ми, че за да имам по-голям успех, е по-добре да си боядисам косата кестенява, тъй като жените на ръководни позиции с тъмна коса се възприемат по насериозно" - обяснява младата мениджърка.
Съветът й е даден от друга жена, която работи в капиталов фонд. Според някои теории хората предпочитат контакт с лица, които им изглеждат близки или с такива, които ги карат да се чувстват комфортно особено спрямо рисковете, които евентуално биха поели.
Айлийн Кери е една от 100-те влиятелни и вдъхновяващи жени, избрани от BBC миналата година, за да споделят своя опит в борбата с пречките за кариерно израстване, сексизма и насилието над жени.
Когато е била блондинка, Айлийн е приличала на Елизабет Холмс, чиято компания Теранос в онзи момент е имала доста проблеми.
"Да бъда брюнетка ми помага да изглеждам по-възрастна, а аз имах нужда от това, за да бъда взета по-наресиозно" - разказва мениджърката.
Кери има стартъп, Glassbreakers за производство на софтуерни продукти и по време на интервютата за набиране на персонал, тя търси привлекателни и мотивирани хора, различни по своя характер и способности. На събеседванията среща и други блондински, които са си боядисали косата тъмна. "Стигнахме до извода, че има фетишизиране на блондниките" - казва тя.
"За съжаление да съм блондника ми помага само, за да привлека вниманието на някой на бара" - оплаква се Айлийн. А за да бъде успешна в средите на технологичната индустрия, тя не бива да се набива прекалено много на очи, най-малко в каквито и да било ситуации със сексуален подтекст.
Айлийн с руса коса
Но не става въпрос само за цвета на косата. Кери си маха контактните лещи и слага очила, започва да носи "по-незабележими" дрехи на работа. Според нея, в среда, доминирана от мъже, старият начин, по който изглежда привлича повече кандидати да флиртуват с нея.
"Искам да ме възприемат като бизнес лидер, а не като сексуален обект. Тази линия все още се прекрачва твърде често" - счита мениджърката.
Наскоро на парти, организирано за директори на софтуерни компании, коктейлите са сервирани от платени модели, облечени като "феи". В залата има само няколко директори-жени и малцина преценяват, че ситуацията е притеснителна и непрофесионална.
Кели признава, че нейната представа за женственост и мъжественост е силно повлияна от майка й, която е била войнствена феминистка и може би в някои отнощения преувеличава. "Тя беше с къса коса, никога не се гримираше, не носеше високи токчета, нито рокли".
В началото Айлийн носи русата си коса в перфектна прическа и има безупречен маникюр. "Сега обаче се чувствам много повече дъщеря на майка си, не ми се гримира и не искам да съм с токчета. На работа е важно да ми е комфортно."
След последните новини за случаите на сексизъм в технологичната индустрия - от Uber до Google, Кери счита, че работещите трябва да знаят, че винаги имат избор къде да работят.
Според нея компаниите, които не са отворени, не дават възможност на жените да се развиват на ръководни позиции или не оценяват работата им, няма да просперират в дългосрочен план.
"Ако усетите, че това не е мястото, на което ще постигнете максималния си потенциал, не работете тук" - категорична е младата директорка.