Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Геймърът, прекарал седем години по халат

Били Браун години наред просто "стои пред компютъра" преди да промени живота си и да започне да опитва да направи същото и за други хора. Снимка: Стопкадър: BBC
Били Браун години наред просто "стои пред компютъра" преди да промени живота си и да започне да опитва да направи същото и за други хора.

Били Браун прекарва години наред "просто в седене пред компютъра". За седем години излиза навън само за две неща – когато се налага да отиде на лекар или на зъболекар.

Никога не напуска пределите на дома си, за да се социализира или да общува с други хора. Целият му живот, цялото му съществуване е онлайн.

Изолацията му се дължи донякъде и на тежкото му детство. Роден е преди 24 години в британското градче Аштън. Неколкократно се озовава под чужда опека заради честите болнични престои на майка му – жена, бореща се с различни здравословни проблеми, включително и психически.

Изолацията на Били става още по-голяма, когато влиза в колеж. Още през първи курс стресът, както и счупване на глезена, водят до там, че той да се затвори още повече от външния свят.

Така Браун отпада от колежа и прекарва следващите няколко години в дома си – в игри, чатове и четене за политика.

Почти напълно се потапя в онлайн света на "ехо-камери" и постепенно започва да усеща привличането на екстремизма и киберпрестъпленията. Днес разказва, че тогава е ставал все по-"ексцентричен" и в крайна сметка е изгубил връзка с реалността.

"Мога да преброя на двете си ръце броя пъти, в които съм излизал от къщи за тези 7 години", казва 24-годишният мъж.

През това време се грижи само за майка си, но не и за себе си. В някои моменти дори мисли за самоубийство. Не е сигурен защо живее, защо съществува. Така един ден осъзнава, че ако не предприеме нещо до година-две няма да е сред живите.

Накрая решава да потърси помощ и в крайна сметка се включва в програма на организацията Real Ideas Organisation (RIO). Тя има за цел да насърчава млади хора като него да изграждат умения и да преодоляват проблемите пред себе си, преди да ги насочи към работни места, образование или квалификация.

Сега, само 14 месеца след като е излязъл за първи път навън от години насам, Браун е измислил собствен начин да помага на хората като него да подобрят живота си - чрез настолни игри.

Неговата настолна игра, която той се надява да развие и като приложение за смартфони, цели да помага на младите хора да надграждат социалните си умения и да преодоляват проблемите, с които се сблъскват.

"Това е моят начин да дам нещо на хората, да се опитам да ги накарам да общуват и да се социализират", казва Браун за играта, която все още няма име.

Вдъхновението идва от собствения му живот. Той сам е осъзнал нуждата от промяна в живота си и не иска на други хора да се налага да стигат до подобен момент, преди да се опитат също да вкарат живота си в релси.

Няколко души със сходни на неговите проблеми се включват в пробни разигравания на играта му. Една от тях е Кърсти Аткинсън, която е страдала от сериозна изолация. 22-годишната жена не е имала приятели, тъй като е минала през доста лоши връзки и приятелства. Поради това просто си е стояла вкъщи – не е правела почти нищо, не е излизала навън и е нямала желание да промени това.

Кърсти описва играта на Браун като "много приятна и забавна" и изразява увереност, че тя може да помогне на хората в подобна на нейната ситуация. Допълва, че това е добър начин да срещнеш други млади хора, сблъскващи се с такива проблеми.

Творението на Браун е настолна ролева игра за малки групи. Жанрът е фентъзи. Играчите се срещат веднъж седмично в продължение на седмици или дори месеци, като подобряват социалните си умения по време на игра.

Не е нужно нещо специално освен лист хартия и химикалка, но екстрите могат да включват зарове и описания на характера на героите. Идеята е участниците да играят самите себе си, като печелят точки за постигането на определени цели.

Те могат да подобрят героите си и да получат допълнителни точки между игрите като приемат предизвикателства в реалния живот.

Това включва да изграждат самоувереността си като се осмеляват да публикуват в социалните мрежи, или да вършат неща, които отлагат от дълго време. Участниците трябва да докажат, че са изпълнили задачите и постигнали целите, както и да споделят подробности в специално създадена онлайн група.

Друг играч, 20-годишният Райдън Пайроса, е започнал играта с притеснението, че не знае правилата. Час по-късно той иска да знае кога групата би могла да играе отново. С широка усмивка казва, че в играта има нещо прекрасно.

Изводът – идеята на Браун за социализиране чрез настолната му игра изглежда работи.

Джордж Хардуик е консултант в Real Ideas Organisation, които работят с Браун откакто той е направил първите си стъпки за повторна интеграция в света. Той описва постигнатото от 24-годишния мъж като "огромна победа", тъй като чрез играта млади хора от двата пола общуват, усмихват се и се смеят.

За Хардуик да наблюдава как Браун за първи път ръководи групата в новата си игра е било силно емоционално изживяване.

"Били на практика е прекарал седем години по халат", казва консултантът и описва напредъка на геймъра като забележителен.

Обяснява, че Браун е премигнал от тежка форма на агорафобия до това да е домакин на игра, която помага на млади хора да изследват дарбите си, талантите си и начина, по който биха могли да ги споделят със света. Всичко това е доказателство за решимостта на младия мъж.

Браун вече работи на първата си кариерна позиция - специалист по работа с младежи. За него настолната игра е свързана с "изкупителната сила на общността". Обръща внимание на факта, че много хора, подобно на него преди година и половина, прекарват хиляди часове и играят игри, просто за да видят как героят им се развива.

"Но какво би станало, ако могат да видят развитието на самите себе си?", пита геймърът, преборил изолацията.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените