Защо Полша протестира срещу забраната на абортите

Хиляди жени протестираха в Полша заради предложението да бъде наложена тотална забрана върху абортите. Те шестваха по улиците на различни градове в страната, облечени в черно като символ на траур за репродуктивните им права.

Жените, които се противопоставят на забраната, не ходят на работа и на училище и отказват да вършат домакинска работа, вдъхновени от масовата женска стачка в Исландия от 1975 година.

Според проекта за закон жените, направили аборт, ще бъдат заплашвани от пет години затвор. Лекарите, асистирали при аборт, също ще бъдат лишавани от свобода. Единсвено изключение се предвижда, ако фетусът е бил умъртвен неволно при опит за спасяване живота на майката.

Към момента стачката няма видим ефект върху икономическия живот в Полша. Дори в големите градове като Варшава всички магазини са отворени и компаниите се справят с всекидневните си задължения. Въпреки това подкрепата към протеста е значителна. По улиците, трамваите и автобусите много жени носят черно като знак на съпричастност. В последните проучвания по темата, само 11 на 100 от поляците подкрепят рестриктивните мерки.

Политиката срещу аборта не е нова за Полша

От 1993 година Полша е една от държавите с най-рестриктивни закони по отношение на аборта в Европа. Прекратяването на бременността е позволено само в случаи, когато бременноста застрашава живота на родилката; когато има риск от сериозни увреждания на плода; или когато бременността е резултат от изнасилване или инцест, за което трябва да има и прокурорско решение. Всички тези варианти са възможни само в първите 12 седмици на бременността. С този закон бяха отменени тези от комунистическата ера, които правеха аборта широко достъпен.

Католическата църква в Полша публично подкрепя инициативата и многократно е настоявала за пълна забрана на аборта. Лидерите на консервативната партия „Право и справедливост" също говореха в подкрепа на новите рестрикции още през пролетта.

Този закон обаче не е просто израз на религиозен консерватизъм. Той е резултат от партизанска политика, от която нито католическата църква, нито управляващите ще спечелят.

И сега абортът е труден

Според критици на новите рестрикции, законът може да означава, че и жени, претърпели спонтанен аборт, ще бъдат подлагани на разследване дали сами не са пожелали прекратяване на бременността си. И към момента в Полша незаконните аборти са повече от законните - между 10 000 и 150 000, сравнено с 1000-2000 законни.

Не е необичаен и „абортният туризъм" в съседните страни Словакия и Чехия. Има няколко шумни случая, при които лекари отказват да одобрят аборт преди 12-ата седмица,
възпрепяствайки легалния аборт за жани с тежки зрителни проблеми, при която бременността крие риск от ослепяване и един случай на 14-годишно момиче, жертва на изнасилване. И в двата случая Европейският съд по правата на човека прие, че Полша няма право да отказва аборт без обжалване и наложи финансови санкции на властта.

Защо съпротивата е толкова силна

Това не е и първият опит за забрана на аборта в Полша. Темата се обсъжда от парламента вече няколко пъти - последите случаи са от 2011-а, 2013-а и 2015-а година. Този път обаче гражданското общество налага безпрецедентна съпротива срешу новия закон. През пролетта 85 000 души само за пет дни подписаха петиция срещу забраната за аборт.

Обществената съпротива е жестока, защото е акт и срещу фанатичната политика на правителството. Управляващата дясната партия „Право и справедливост" има пълно мнозинство от октомври 2015 година и управлението й е доста противоречиво. Партията подкопава авторитета на Конституционния съд, изпълвайки го с лоялни към редиците си лица и налагайки нови ограничения във властта му. Правителството е обвинявано и контрол над обществените медии, уволнявайки журналисти и директори и заменяйки ги с лоялни на партията. На важни министерски постове, като тези в сферата на правосъдието, външните работи и отбраната, бяха назначени спорни фигури.

„Право и справедливост" има мнозинство в парламента и се е наложила като партия, която подкрепя църквата. Затова и не може да пренебрегне предложенията на различни „пролайф" неправителствени организации, подкрепени от католическата църква. Сегашната власт не може да отхвърли проекта за закон, след като е критикувала предшествениците си заради същото.

Заради противоречивите си политики в различни сфери, партията се нуждае от подкрепата на католическата църква, за да подсигури управлението си.

Губи правителството, губи и църквата

Протестите са и акт на съпротива към намесата на църквата в работите на държавата. По никакъв начин не става дума за противопоставяне на католическата религиозна доктрина, а за действия, насочени срещу директната намеса на религиозната власт в политиката. Съществува и усещането, че църквата използва социалното напрежение и политическия конфликт, за да извлече собствени ползи. Дори и в силно религиозни страни, каквато е Полша, директната намеса на религиозната власт в политиката може да настрои обществото срещу църквата.

Полша е силно католическа държава, а църквата е възприемана като морален стожер и сред много хора не е просто религиозна власт, а защитник на полската нация като цяло и представлява идеята за универсалното Добро. Тя обаче заплашва да загуби своя морален дискурс, когато действа по подобен партизански начин. С работата си в единство с политическата власт, църквата губи много, защото вече не изглежда като защитник на доброто, а като адвокат на определена политическа идея и интерес. В краткосрочен план това може и да донесе известни ползи, но в дългосрочен план подкопава доверието към църквата. Ако тя спечели пълна забрана върху абортите в Полша, това ще бъде Пирова победа.

Новините

Най-четените