Изборите в Украйна: Сериал от абсурдни епизоди

Президентските избори в Украйна са странни дори по стандартите на бившите съветски републики. От момента, в който украинската ЦИК регистрира рекордния брой от 44 кандидат-президенти (с дължина на бюлетината от 83 см), до деня на втория тур - битката за президентския пост се превърна в сюрреалистично зрелище.

Това можеше да се очаква, като се има предвид, че фаворитът за победител е Володимир Зеленский - звезда от хитовия ТВ-сериал "Слуга на народа", в който играе учител по история, станал президент по случайност.

Последните социологически проучвания сочат, че Зеленский ще постигне смазваща победа над действащия държавен глава Петро Порошенко на 21 април. Изследването на Rating Group от 18 април показва, че 52% от гласоподавателите подкрепят актьора за сметка на 19 на сто за Порошенко. Още около 19 процента се колебаят, а десет на сто от запитаните отговарят, че няма да гласуват на балотажа.

Кои бяха най-странните моменти от 4-месечната предизборна кампания?

Да откраднеш шоуто в Новогодишната нощ

Зеленский зададе тона на кампанията си още от първия ден. Комикът изгря на политическата сцена, като обяви кандидатурата си по канал 1+1 в Новогодишната нощ - в програмен слот, който обичайно се пази за празничното годишно обръщение на държавния глава.

Зеленский открадна шоуто на Порошенко и сложи край на продължителните спекулации, като потвърди, че ще се яви на изборите, за да "опита да промени нещо в Украйна".

"За разлика от великите ни политици аз не искам да давам напразни обещания. Но сега, броени минути преди Новата година, мога да ви обещая, че ще го направя по правилния начин", каза той в речта си.

"Кандидат-женихът"

Групата на претенденти за президентския пост преди първия тур включваше шпиони, човек под домашен арест, самообявил се сексист, двойник на Уди Алън, и кандидат на име Игор Шевченко - 48-годишен младолик мъж, който лансира кампанията си с риалити-състезание на име "Искаш ли да станеш жена на президента?".

Потенциалните партньорки на Шевченко можеха да се запишат за участие в официалния сайт на щаба му, като приложат три свои снимки. Кандидат-президентът е изобразен в сайта под надпис "Не пропускай своя шанс".

В интервю за Washington Post, той коментира, че ще избере фаворитката си измежду близо 300 жени. Към онзи момент не беше ясно дали Шевченко е намерил вечната любов, но нямаше никакви съмнения, че няма да стане президент на Украйна.

Атаката на клонингите

Няма друга като Юлия Тимошенко, войнстващата бивша правителствена ръковдоителка, която наред със Зеленский и Порошенко беше сред водещите кандидати преди първи тур.

Тимошенко е наричана "украинската Жана Д'Арк", арестувана е два пъти от политически опоненти, но продължава да ръководи партията си "Отечество". Някои от избирателите й обаче явно са се затруднили да уцелят името й в бюлетината.

В списъка с регистрирани кандидати се появиха двама т.нар. "клонинги" - Юрий Тимошенко и Юлия Литвиненко. Това са кандидати, които наподобяват някой от силните кандидати по името си или по външния си вид. Явяват се на избори с единствената цел да отклонят избиратели от по-популярните си двойници.

Едва ли в случая това имаше значение: Юлия Тимошенко се класира на трето място, с малко над 13% от вота.

Колкото до Юрий Тимошенко - той отрича обвиненията в саботаж на кампанията на бившия премиер, като твърди, че е анонсирал намерението си да се кандидатира още преди 2 години във Facebook с намерение да победи.

В крайна получи само 0,62% от вота, което го класира на 10-то място. И все пак се е представил по-добре от Юлия Литвиненко, която финишира 19-та с 0,10 процента.

Изборен банкет

Изборният ден в Украйна не би бил пълноценен без почерпка - традиция, която датира от времената на СССР, когато властите са раздавали евтини хранителни продукти в опит да повишат избирателната активност. Традицията се е запазила и до днес, но с доста по-изкусителни опции.

Избирателите, които гласуваха на първия тур, бяха посрещани от служителите на училищните столови със сладкиши и соленки на ниски цени. Някои дори са предлагали шоколадови бонбони от Roshen - компанията-собственост на Петро Порошенко.

В централата на президентския предизборен щаб се раздаваха кишове, мъфини и сандвичи с шунка. При Зеленский почерпката се състоеше от гръцка салата, бургери и пица, шоколадови десерти, бири, вино и шампанско.

Тест за наркотици - на живо

Порошенко първи предизвика Зеленский на дебат, след като станаха ясни предварителните резултати от гласуването на първия тур. Опонентът му, който празнуваше в напоената с шампанско щаб-квартира, бързо прие офертата.

В следващите дни обаче се разгоря дебат около въпроса дали изобщо да се проведе дебат. Зеленский взе инициативата и публикува клип, в който се обръща директно към действащия президент от Олимпийския стадион в Киев. Той призова двамата да се срещнат очи в очи на терена, но едва след като преминат проверка за наличие на наркотични вещества в кръвта.

За изненада на актьора - Петро Порошенко прие нестандартните условия и отговори със свой клип.

Скоро двамата се подложиха на тестове в клиники по свой избор. Зеленский предпочете частна болница, собственост на лекар и актьор, участващ в 17 филмови проекта, включително за студиото на кандидат-президента "Квартал 95".

Порошенко предпочете да даде кръв на Олимпийския стадион, а цялата процедура се излъчваше на живо за забавление на масовата публика.

Резултатите показаха, че и двамата са чисти. Сцената изглеждаше готова за дебата. Само че кандидатите не се разбраха за датата.

Дебат с един участник

Зеленский отказа да се яви на Олимпийския стадион в избрания от Порошенко ден (миналата неделя). Поради липсата на опонент, президентът на Украйна спореше с празна катедра, носеща името "Зеленский".

"Знам, че ме гледаш. Не се страхувай. Няма нищо страшно в дебата", така Порошенко се обърна към противника си чрез телевизионните камери.

В понеделник сутрин Зеленский отговори с клип, в който казва: "Един шоумен може да стане президент, но по-тъжното е, че президент може да се превърне в шоумен".

В петък - последния ден от официалната кампания - двамата най-после срещнаха за дебат, който премина в типичния странен стил.

След рок-концерт и конкурентни митинги на площада пред стадиона, съперниците се изправиха един срещу друг на футболното игрище пред публика от 22 000 души. Повече от час двамата си разменяха обиди, вместо да обсъждат проблемните въпроси. Какъв по-подходящ начин за закриване на кампанията, пълна със сюрреалистични моменти.

Новините

Най-четените