Всеки ден, над 23 хиляди самолета прекосяват небесата и достигат до всяко кътче на планетата. Някои са стари (даже доста), други са чисто нови.
Регистрирани са предимно в Северна Америка, Азия и Европа. Преобладават машините с една палуба. Лети се с цветовете на традиционни компании с дългогодишни традиции и на нискотарифните, чартъри или карго полети.
Те са на разположение на 3,8 милиарда пътници, прогнозирани за тази година от Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА) и на хилядите тонове товари.
Ето кой лети над главите ни според "World Airliner Census", едно проучване, направено от Flightglobal, една от най-добрите анализаторски фирми в областта на авиацията, което потвърждава водещите позиции на европейско-американското дуо Airbus и Boeing.
Една четвърт от самолетите лети под европейски флаг
В края на юли статистиката показа, че има 23 154 самолета, които летят по света. За да бъдат по-достоверни данните, от Flightglobal са изключили от сметката военните самолети и бизнес джетовете, които са с по-малко от 14 места.
Не са броени и тези, които са на разположение на авиокомпаниите или се дават под наем, които достатъчно часове във въздуха за три последователни месеца, както и машините, които са на ремонт.
Ако се включат самолетите, които са в авиоремонтните предприятия в момента, бройката нараства на 27 186. 30% от летателните машини са регистрирани в Северна Америка, 28% в Азия и Океания и 25% в Европа. Останалите 17% се разделят между Латинска Америка, Африка и Близкия Изток.
Преобладават самолетите с една палуба.
И през 2016 г. доминират машините на средно-къси разстояния. Води семействотона Airbus A320. Става въпрос за самолетите, които се използват за нискотарифни полети от ЕasyJet (те имат 111) и испанската Vueling (94).
В действителност активно летящите A320 са 6 510, със 7,8% повече в сравнение с миналата година. На второ място са Boeing 737 (серия - 600, -700, -800, -900) с 5 567 активно летящи машини, от които 353 са на Ryanair, най-големият оператор на марката в света.
На трето място са Boeing 777 - 1324 броя, самолети, които се използват за дълги дестинации повече от Airbus A330, (1 154), също за презокеански пътувания. Бразилските Embraer (модели 170-175-190-195) с 1146 самолета са пети в общата класация, но първи в категория регионални самолети (Alitalia Cityliner има общо 20), използвани за кратки разстояния.
Битката на титаните
При небесните гиганти има повече Boeing 747, същия модел, който се използва за президентски самолет в САЩ. Той има две палуби. Има 515 активно летящи и 16 поръчани до момента. Следват Airbus A380, на с две палуби, който се харесва много на пътниците, но не чак толкова на мениджърите на самолетни компании.
Изключение правят арабите от Emirates, които летят с 81 машини от модела, общо има 193 A380 в движение, към които се прибавят 93 поръчки.
Трябва да се отбележи, че A380 излизат на пазара години след B747, но и двата гиганта заедно вървят към залез.
Друга битка, този път в разгара си, се води между Boeing 787 и вечния му съперник Airbus A350. Първите в момента са 423, с 46,9% повече от преди година, а моделът на Airbus има 29 машини, които всеки момент трябва да достави. Междувременно се очаква излизането на Boeing 777-8X и 777-9X и премиерата на Bombardier CSeries .
Още 42 800 самолета до 2035 г.
До 2035 г. ще бъдат доставени други 42 800 самолета, според друг документ на Flightglobal, на обща стойност 2 970 милиарда долара. Това се равнява на повече от брутния вътрешен продукт на Великобритания за една година.
"След деветнайсет години, активно летящите самолети - като се приспаднат спрените и дадените за скрап - ще бъдат 49 940, от които 46 180 за пътнически транспорт" - обясняват експертите от консултантската фирма.
И през 2035 г. Airbus и Boeing ще бъдат водещи в бранша, техни ще са 86% от самолетите. Точно затова още през следващите месеци и двете компании ще изработят между 57 и 60 самолета на месец. Четири на ден.