Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Офертата на Австрия: Направи си татуировка и пътувай цяла година безплатно с влак

А австрийските влакове далеч не са евтини като нашите Снимка: Getty Images
А австрийските влакове далеч не са евтини като нашите

Готови ли сте да си направите татуировка, ако в замяна на това ви предложат безплатна годишна карта за пътувания с влак? Но не с нашето БДЖ, а с австрийските железници.

Това е реалната оферта, която министерството на климата на Австрия отправи това лято към младите хора и посетителите на музикални фестивали в страната.

Зад идеята стои депутатът от Зелените и министър на климата Леоноре Гевеслер, която се опитва да популяризира т.нар. "климатичен билет" - Klimaticket.

Това е схема за обществен транспорт, при която се издават годишни карти за пътуване с железница, позволяващи на хората да пътуват из цялата страна само за около 3 евро на ден сумарно.

Въпросният климатичен билет струва общо 1095 евро, като до момента са издадени около 245 хиляди такива при население на Австрия от почти 9 милиона души.

Именно затова от климатичното министерство искат да популяризират услугата, а министър Гевеслер прибягва до нестандартната идея - татуировка срещу годишна карта.

Австрийският климатичен министър Леоноре Гевеслер Снимка: Getty Images
Австрийският климатичен министър Леоноре Гевеслер

Как работи самата схема?

Кампанията е озаглавена "Aktion geht unter die Haut" - "Действие, което влиза под кожата" - и се провежда по време на летни музикални фестивали в страната в подвижни студиа за правене на татуировки, които носят този надпис.

В тези подвижни студиа се предлагат безплатни татуировки, посветени на пътуването с обществен транспорт, както и на идеята за по-устойчив, зелен и еко живот. Посетителите на дадения фестивал, които си направят татуировка с логото на кампанията "Klimaticket", получават и безплатната годишна карта за пътуване с влак.

Уловката е, че само първите трима за деня имат право да получат климатичен билет, докато останалите просто могат да получат татуировка. Самите татуси могат да са постоянни, но също така и временни, които да избледнеят с времето.

За пръв път услугата беше предложена на фестивал в средата на юли - Electric Love Festival в Залцбург, като след това кабините за татуиране се появиха на още няколко други големи музикални събития в Австрия.

Министър Гевеслер сама даде пример и се включи в кампанията, като по време на Frequency Festival в град Санкт Пьолтен на 17 август показа пред журналисти новата си татуировка с надпис "Гевеслер поема инициативата". Целта беше да се покаже, че няма нищо страшно или опасно в кампанията.

Според авторите на кампанията "Действие, което влиза под кожата" през кабинките за татуировки са минавали по около 10 души ден във всеки от фестивалите.

Макар и ограничена като количество, офертата може да представлява интерес за хората в Австрия, тъй като билетите за пътуване с влак в страната са едни от най-скъпите в цяла Европа. Именно затова и новите годишни карти за пътуване дават шанс на мнозина за значително намаление на разхода за пътуване.

Проблемът при "климатичния билет" е, че трябва да се даде значителна сума наведнъж, което води и до нуждата от по-сериозна рекламна кампания, каквато от климатичното министерство са задействали.

Макар татуировките да са само част от тази кампания и да са насочени към определени обществени сегменти - по-млади хора, които ходят по концерти и фестивали и са по-отворени към тату културата, се намериха множество хора, които да разкритикуват действията на Гевеселер и подопечното ѝ министерство.

Критиците също обвиниха министъра, че използва кожата на младите хора, за да рекламира политиката си.

Хенрике Брандщьотер, депутат от австрийската либерална партия NEOS, определи хода на климатичното министерство като "неприемлив".

Според нея самата идея да се предлагат пари на хората, за да бъде използвана кожата им като място за реклама, "разкрива неприемлив възглед за човечеството от министър в правителството".

Вестник "Щтандарт" описа рекламната кампания като "устойчиво глупава", докато вестник "Залцбургер нахрихтен" я нарече "гол цинизъм".

Самата Гевеслер защити кампанията, като пред местна телевизия обясни, че голямата част от онези хора, които ще си направят татуировка с Klimaticket, вече имат и други татуировки.

"Всичко беше извършено с голямо внимание. Татуировките се правят само през деня и се предлагат само на хора над 18-годишна възраст", посочи тя, допълвайки, че всичко в случая е въпрос на лична отговорност.

Представители на компанията, която продава климатичните билети, също казаха пред местни медии, че обратната връзка на фестивалите е била "изключително положителна", а кампанията е била добре приета.

Въпреки това офертата за татуировка срещу годишна карта за пътуване с влак няма да се предлага на повече фестивали до края на годината. Организаторите на кампанията също така все още не са сигурни дали през 2024 г. ще повторят идеята.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените