Денят е петък, датата - 23 ноември 2012 г. Малко преди 7 сутринта автомобил се движи по магистрала в американския щат Калифорния.
В него пътуват 48-годишният Арвинд Тендъл, който е зад волана, неговата 34-годишна съпруга и четирите им дъщери, скупчени на задната седалка, като само две са с предпазен колан. Останалото място в семейния автомобил е заделено за покупките на фамилията.
Налице обаче е проблем - Тендъл е спал само три часа през последното денонощие. Причината - цяла нощ той и семейството му са пазарували продукти с намаления по случай Black Friday.
В един момент нуждата за сън надвива мъжа и той постепенно губи контрол над своето SUV. Блъска полицейска кола, спряла в помощ на закъсали водачи, при което полицаят, който по това време в автомобила си, е сериозно ранен.
Но не там е трагедията.
Колата на Тендъл започва да се премята след удара - един, два, седем пъти. Две от дъщерите на мъжа - тези без колани, са изхвърлени на магистралата. 24-годишната Ниша почива на място, а 20-годишната Шитайл умира по-късно в болницата, разказва изданието "Пало Алто Онлайн".
Това е един от онези случаи, в които Черният петък пряко или непряко почерня семейства - в този случай заради недоспиването, което Тендъл си е причинил, за да пазарува по-евтини стоки.
Ежегодно последният петък на месец ноември е празник на консуматорството - отстъпки, намаления и промоции изкушават дори най-консервативните спрямо джоба си и водят до блъскане пред или в магазините, спорове, скандали, а понякога и насилие.
За щастие, не и у нас. В България по-скоро предпочитаме удобството на онлайн пазаруването, може би и защото тази американска традиция дойде при нас със закъснение, когато вече пазаруването през интернет вече беше станало по-масово и лесно.
В Щатите обаче Black Friday през годините е изкарвал най-лошото от хората. Алчност и борба за евтини продукти - нужни или не - са се оказвали по-силни от обикновените прояви на цивилизованост и човечност. Премазани и наръгани хора, престрелки и, както личи от горния случай, катастрофи са се случвали на и около деня на масови отстъпки.
Съществува дори специален сайт - Black Friday Death Count (BFDC), който следи фаталните случаи и тежки инциденти, отразени в медиите. Една черна хроника за не един черен петък.
Изводът там е следният: 12 смъртни случая и 117 ранени при ситуации, които са пряко или косвено свързани с Black Friday.
Това не звучи чак толкова много на фона на милиардите посещения на магазини, които американците са направили по време на черните петъци през годините, но все пак... 12 починали по време и около пазаруване?!
Как изобщо се е стигнало до тук?
При черните петъци в Щатите традиционно има струпвания пред някои от по-големите физически магазини. Проблемите могат да започнат още пред входа, когато хората се бутат за това кой да е най-отпред, да влезе пръв и да се докопа до някоя конкретна стока.
При отваряне на вратите се получава масивна вълна от човешка плът, в която по-слабите и възрастни са застрашени от това да бъдат повалени и премазани от множеството, а често вина имат и самите магазини и недостатъчната организация.
През 2006 г. мол в Южна Калифорния например решава да пусне 500 сертификата за подарък от покрива върху тълпа от 2000 души. В последвалата блъсканица за хартийките са ранени 10 души, сред които и възрастна жена.
Три години по-късно жена получава травма на главата, след като е блъсната в твърда стена в магазин за играчки.
Следващият рисков момент са междуличностните пререкания за даден намален продукт. Така например през 2011 г. в магазин от веригата "Уолмарт" в щата Калифорния жена вади лютив спрей и пръска с него други пазаруващи. Целта ѝ е да успее да докопа детска кукла преди останалите.
Лютив спрей е използван и от полицай, също в "Уолмарт", но в Северна Каролина и то през същата година. Тогава униформеният вади спрея и започва да пръска бясната за намаления тълпа в опит да установи ред. Пострадалите са 20 души.
Понякога обаче нервите на участниците в надпреварата за отстъпки и склонността им към насилие водят до много по-тежки последствия.
Мъж се озовава в болница с фрактура на бедрото след борба в магазин в Алабама. За какво се борят той и конкурентите му? За детска количка. В "Уолмарт" във Вирджиния спор за паркомясто води до наръгване на един от участниците. Мъж е прострелян от полицията край Чикаго, докато опитва да открадне телевизор навръх деня на промоции.
Всъщност 6 от общо 11-те смъртни случая по време на Черния петък се дължат именно на престрелки. Понякога те са свързани със спор около пазаруването, а в други случаи става дума за скандали, характерни за всеки друг ден.
В Палм Дезърт, Калифорния, двама мъже се прострелват взаимно до смърт, след като жените, които придружават, започват да се бият в магазин за играчки. Мъж от Тексас е прострелян фатално в паркинг на "Уолмарт", след като се намесва в бой, а друг загива отново при спор за паркомясто в Рино, Невада.
И накрая стигаме до катастрофите от умора - като случая с недоспалия баща, който се е възползвал от намаленията, но е загубил две от дъщерите си. Тийнейджър също губи живота си при подобен инцидент, след като заспива зад волана през 2013 г.
Защо намаленията подлудяват хората
Всичко, казано дотук, повдига уместния въпрос какво кара хората да се държат по подобен, нечовешки начин, когато залогът е намаление на някакъв продукт?
Проф. Шарън Ленън от Университета на Индиана провежда изследване, в което интервюира стотици хора, които пазаруват на черни петъци. Изводът, който прави, е любопитен - поведение от рода да тичаш през вратата или да се сбиеш с някой за детска количка - идва от "чувството за неравенство".
Тя обяснява пред "Ню Йорк Таймс", че при нормалния процес на пазаруване ние отиваме в магазина, даваме пари и в замяна на тях получаваме стока. По време на Black Friday този цивилизован процес липсва - масите са привлечени от обещанията за изгодни цени и намаления, но те невинаги са логични, а често не са и честни.
Ограниченият брой на продуктите води до надпревара, а понякога този, който е чакал часове в студа, може да се окаже с празни ръце и това със сигурност ще разпали нервите му.
Този не толкова див, див Запад...
Ситуацията в САЩ около черните петъци е особено любопитна с това, че инциденти се случват най-вече на места с голяма гъстота на населението. Логично е - там се стига до по-пълни магазини. Такива са например щати като Ню Йорк и Тексас. Същевременно в по-пустия Среден Запад пазаруващите сякаш са с една идея по-цивилизовани.
69% от инцидентите по време на Черен петък са ставали в самите магазини, където борбата за намалените стоки е най-ожесточена. 20% от сблъсъците са били на входовете на магазините, а 11% от инцидентите са извън магазина - скандали за паркоместа и инциденти по пътища.
Вече спомената верига "Уолмарт" през годините неведнъж е била арена на сблъсъци. Повече от 2/3 от всички инциденти, свързани с Черен петък, както и 3 от общо 11 смъртни случая, са станали там. Причината е, че в нейните магазини се събират най-голям брой хора.
Представихте ли си го? Нещо като онзи "черен" петък, когато обявиха първото затваряне на страната и всичко живо се втурна из супермаркетите да купува консерви и тоалетна хартия, но по-лошо.
Може би поне по отношение на борбата за продукти на промоция не трябва да се опитваме да стигаме американците, а да продължим цивилизовано да купуваме нужните ни неща от дивана в хола.
Там спор може да има само с членовете на семейството - дали печката, или плейстейшънът е по-нужна покупка.