Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Когато Мартина Хингис поиска $40 милиона от спонсора си за това, че е провалил кариерата ѝ с маратонките си

Когато Мартина Хингис поиска $40 милиона от спонсора си за това, че е провалил кариерата ѝ с маратонките си Снимка: Getty Images

В края на 90-те години лицето на женския тенис бе Мартинга Хингис. През 1997-а швейцарката спечели три от четирите турнира от Шлема и се превърна в 16-годишна суперзвезда. В резултат на това, между 1998 и 2000 г., тя оглавяваше годишния списък на "Форбс" за най-високо платената спортистка, прибирайки по 10-12 милиона долара на година.

Голяма част от приходите ѝ идваха от италианския текстилен гигант "Серджо Такини". Компанията е създадена през 60-те години от бившия тенисист Серджо Такини. По време на кариерата си италианецът експериментира с доста по-цветни екипи в години, в които тоалетите в тениса са почти изцяло в бяло.

През 80-те и 90-те компанията се разраства и се насочва към спонсорски сделки с почти всички големи звезди на корта: Джон Макенроу, Габриела Сабатини, Джими Конърс, Мартина Навратилова, Илия Настасе, Пат Кеш.

Последното голямо име, с което "Сержо Такини" си партнира, е Новак Джокович. През 2009-а сърбинът подписа десетгодишен договор с компанията, но само две години по-късно Ноле започна да играе толкова силно, че производителят на екипите му не можеше да си позволи да плаща всичките бонуси, залегнали в контракта.

Така, през май 2012-а, двете страни се разделиха, въпреки че точно преди това "Серджо Такини", заедно с помощта и на Джокович, планираше да отвори верига магазини в Сърбия.

Но историята с Джокович изобщо не създаде толкова проблеми на компанията колкото тази с Хингис десетина години по-рано.

"Серджо Такини" започва да облича Хингис още от осемгодишна. Когато е на 14 и се готви да влезе в професионалния тенис, швейцарката вече има сериозен договор с компанията. В дрехите на италианската марка Мартина постигна най-големите си успехи и спечели и петте си титли от Големия шлем, изкачвайки се до първото място в световната ранглиста.

През 1996-а подписа, точно преди големите си успехи, подписа нов договор с компанията, който бе на стойност от 5,6 милиона долара. Сделката включва всичко по Мартина да бъде с марката "Серджо Такини" - от шапката до маратонките. Но именно маратонките се превърнаха в огромен проблем за Хингис, която през 2001-ва заведе дело срещу "Серджо Такини".

През септември 1998-а, по време на US Open, швейцарката получи контузия, след което посети доктор в Манхатън. Той ѝ обясни, че проблемът вече е станал хроничен и че е причинен от обувките, които спонсорът ѝ е предоставил. "Обувката е проектирана грешно и не осигурява нужната опора, от която Хингис се нуждае, докато играе тенис", се казва в съдебния иск срещу компанията.

Следващия месец Хингис се не участва на турнирите в Германия и Швейцария и отива на преглед при ортопед, препоръчан от "Серджо Такини". След прегледа лекарят праща насоки към компанията за това как да подобри маратонките. Но препоръките му са отхвърлени.

През юни 1999-та Хингис се оттегля и от двойковия турнир на Уимбълдън заради продължаващата проблеми в краката. Турнирът на свещената трева се превръща в общо десетия, след който швейцарката се нуждае от лекарска консултация заради болката.

Embed from Getty Images

По онова време обаче Мартина вече носи екипировка на "adidas", тъй като през април "Серджо Такини" спира да я облича заради "редовни нарушения в договора. От италианската компания обясняваха, че Хингис просто отказва да носи тяхната екипировка.

Договорът между двете страни е развален от милански съд. Пред него Хингис също твърди, че екипировката на "Серджо Такини" ѝ е причинила сериозни болки в краката, докато от компанията определят обвиненията като безпочвени.

Личният лекар на Хингис - Хайнц Бюлман, застава на нейна страна и заявява, че "всички контузии, които е получила между 11 и 18-годишна възраст, са били причинени от нестабилността на обувките, които носи".

От друга страна, известният ортопед Джон Макниърни, който по онова време съветва НБА, НФЛ и НХЛ, споделя пред The New York Times: "Обувките могат да влошат даден проблем, но никога не съм чувал за директна връзка между обувките и провала на кариерата на даден спортист."

Спорът между Хингис и бившия ѝ спонсор "избухна" през лятото на 2001-ва, когато швейцарката заведе дело в американски съд, искайки компенсация от 40 милиона долара. По онова време проблемите в глезените ѝ се бяха влошили, въпреки че вече не играеше с маратонки на "Серджо Такини". В резултат на контузиите Мартина сдаде първото място, след което се подложи на операция на десния си крак.

Интервенцията обаче бе далеч от успешна и през май 2002-ра лекарят ѝ каза: "Все още не можем да кажем колко разумно би било тя да продължи кариерата си. От медицинска гледна точка би било по-добре за нея да се откаже." Малко по-късно Хингис претърпя нова операция, този път на левия крак.

Embed from Getty Images

През септември 2002-ра съдът в Ню Йорк не уважи искането на тенисистката. Делото отново стигна до миланския съд, където пък Хингис съди компанията за преждевременното прекратяване на взаимоотношенията им. Там двете страни постигнаха съгласие и през 2003-та делото приключи.

През 2005-а Хингис обяви завръщането си на корта, а на следващата година на въпрос на швейцарския вестник "Блик" доведеният баща на Мартина и неин мениджър - Марио Видмер, отказа да коментира ситуацията със "Серджо Такини".

"Ние сме част от професионалния спорт, а проблемът със "Серджо Такини" вече е решен. Постигнахме споразумение, според което нямаме право да коментираме нищо по споразумението", каза тогава Видмер.

Така приключи и цялата история с исканите 40 млн. долара. Хингис пък игра още две години, след което отново се отказа, без да успее да спечели нова титла от Големия шлем на сингъл. През 2013-а направи ново завръщане, но се състезава само на двойки, където спечели още четири титли от Шлема, преди да се откаже окончателно през 2017 г.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените