Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Културата "Кръцни / Срежи" и мобилните игри за пластични операции

Много медицински специалисти разработват или използват приложения за пластична хирургия, чрез които дават възможност на потенциалните си пациенти да видят как би се променило тялото им след корекцията.

В крайна сметка естетическата хирургия си остава бизнес. Някои клиники подхождат към нея като търговци.
Много медицински специалисти разработват или използват приложения за пластична хирургия, чрез които дават възможност на потенциалните си пациенти да видят как би се променило тялото им след корекцията. В крайна сметка естетическата хирургия си остава бизнес. Някои клиники подхождат към нея като търговци.

Русокоса принцеса с огромни очи, пълни със сълзи, гледа от екрана на телефона. Красивата принцеса е омагьосана от вещица, която я е "проклела" с бръчки, тумбест нос, крива уста и черни точки по лицето.

"Само вие можете да й помогнете! Не пропускайте шанса да станете професионален пластичен хирург", се казва в описанието на играта Princess Plastic Surgery.

Приложението, създадено от Bravo Kids Media, е само еднa от десетките подобни игри в Google Play, симулиращи козметична хирургия и целящи детската аудитория. Nose Doctor Fun Kids Game твърди, че момчетата и момичетата могат "научат много за медицината", докато поправят носовете на рисувани герои. Celebrity Plastic Surgery Hospital ви дава възможност да оперирате различни части от тялото на жена.

Не е изненадващо, че ярко оцветените анимирани игри, които очевидно са насочени към по-млада и уязвима на внушения група потребители, са подложени на сериозни критики.

В момента в Change.org има подписка, организирана от фондация на пациенти с хранителни разстройства, която призовава за забрана на мобилните игри, имитиращи естетически операционни интервенции.

Петицията е събрала над 119 000 поддръжници на кампанията с хаштаг #surgeryisnotagame ("Хирургията не е игра").

Apple и Google доброволно отстраняват някои от тези приложения. През 2013 г. играта "Plastic Surgery & Plastic Doctor & Plastic Hospital Office for Barbie" беше свалена от iTunes заради недоволството в социалните мрежи.

В описанието на играта, препоръчана за потребители над 9-годишна възраст, пишеше: "Това нещастно момиче има толкова много килограми над нормата, че никаква диета не може да я спаси. В нашата клиника тя се подлага на липосукция, която ще я направи слаба и красива. Ще трябва да направим няколко малки прорези в проблемните места и да изсмучем излишните мазнини. Ще я оперирате ли, докторе?".

Критиките на хората обаче не спират разработчиците на подобни приложения. Една от игрите, която призовава децата да "се превърнат в модели на Victoria's Secret за един миг", е свалена близо 50 000 пъти. Приложенията на Bravo Kids Media, които имат по-висок рейтинг, стигат до над 100 000 сваляния. Сред тях има заглавия като "Да разкрасим лудата бременна майка" и "Непохватния дядо Коледа в спешното хирургично отделение"...

Както новите мобилни игри, така и по-старите телевизионни риалити-програми за козметични "чудеса" се възползват от колективната културна мания по пластичната хирургия.

За разлика от сериали като "Кръцни / Срежи", мобилните игри за деца са лишени от всякакъв реализъм, а красотата е превърната в надпревара.

Промотира се идеята, че най-важната цел е перфектното тяло или лице. Ставаш "победител" само ако завършиш операцията. За награда - можеш да си избереш пищна бална рокля.

Този вид мобилни приложения не са нещо ново, но определено стават все по-абсурдни и масови през последните години. Bravo Kids Media, които са основани през 2015 г., вече имат над 30 игри за Android. И това не е единичен случай. Техните заглавия са част от по-широк спектър - от приложенията за фотошоп ефекти на селфита, до приложения, които свързват потребителите с реални пластични хирурзи.

Те се превръщат в значим елемент от разрастващата се дългогодишна култура, която обгражда козметичната хирургия. Това е част от една онлайн-екосистема, която презарежда стария стереотип, че хората никога не могат да бъдат доволни от външния си вид и че харченето на пари за излишни оперативни намеси е най-добрият начин да се почувстват по-добре.

През 2017 г. британската организация "Нъфийлд Съвет по биоетика" публикува доклад за етичните измерения на козметичните медицински процедури. В него се предупреждава, че мобилните игри за козметични операции се превръщат в част от притеснителната мода на "приложения за самонаблюдение", като позволяват на потребителя да съизмерва лицето си спрямо даден идеал.

"Игровият аспект на някои от тези приложения е смущаващ. Инвазивният характер на козметичните процедури и потенциалните уязвимости и странични дефекти при пациентите са проблеми, заради които "заиграването" с идеалите за красота изисква много сериозно внимание", се казва в него.

В миналогодишно изследване на Американската психологическа асоциация се казва, че съвременните студенти страдат от по-високи нива на стрес в сравнение с по-старите поколения, а една от причините е "нуждата да се постигне перфектен живот като във внимателно подбраните образи, публикувани в социалните мрежи".

"Изследванията показват, че продължителното наблюдение на перфектните самопредстави на останалите в социалните мрежи може да усили вътрешните притеснения от телесните дефекти и да внесе чувство за социално отчуждение. Други данни показват, че младите хора се измъчват при сблъсъка с визуалната култура, която подчертава нереалистичните идеали за външния вид. Младите хора вече имат вътрешни ирационални социални идеали за перфектната личност, които им се струват изключително желани и постижими, макар да са нереалистични".

Дори тези състояния на духа да не са следствие от ефектите на мобилните симулатори на пластична хирургия, все пак показват колко плодотворна е средата за масовото им разпространение.

Един от проблемите на противниците на подобни приложения е, че те улесняват създаването на образи, които са почти непостижими. Те създават илюзорни очаквания за подобренията, на които пластичната хирургия е способна.

Макар че много от тези игри са препоръчани за лица над 17 години или за тийнейджъри, никой не може да спре по-малките деца да ги свалят - освен ако телефоните не са настроени в режим за родителски контрол.

Въпреки че децата и подрастващите са сред най-податливите на влиянията на подобни игри, по-възрастните съвсем не са застраховани от преувеличената мечта за физически перфекционизъм.

Ако смешните анимирани игри привличат децата, има цяла група фотошоп-приложения, които се харесват на тийнейджърите и студентите. А те и без това вече са подвластни на филтърната култура на Snapchat и Instagram, която изтънява носовете, уголемява очите, замазва всички дефекти по кожата и омекотява чертите.

Селфи-снимките провокират повече коментари и харесвания в сравнение с други типове фотографии, публикувани в социалните мрежи. Налагането на "филтри за красота" увеличава броя на положителните реакции. Колкото по-често се случва това, толкова повече потребителите са стимулирани да продължават да споделят недействителни и идеализирани образи на самите себе си.

Връзката между филтрите, фотошоп-приложенията и игрите с пластични операции е взаимно обуславяща.

Едно от приложенията за редакция на снимки "Slim & Skinny" приканва потребителите да качват свои фотографии и да ги променят с дигитални инструменти. Имате няколко опции - можете да изтъните лицето си или брадичката си, можете да смалите и цялата си глава.

Приложението "eBody" показва виртуална обиколка в операционната зала, в която можете да направите липосукция на гаджето си и да го надарите с "коремните плочки, за които винаги сте мечтали". За целта трябва да качите снимка на приятеля си и да "оперирате" торса му.

Момичетата могат да си направят виртуално уголемяване на гърдите, оформяне на задните части или липосукция. Отново става дума за манипулация на фотография. При повечето подобни приложения всички инструкции са специфично насочени към жени.

Колкото по-безопасна и достъпна става пластичната хирургия, толкова по-оборотна индустрия става тя. През 2016 г. в САЩ са похарчени над 16 милиарда долара за козметични хирургични процедури. Тенденцията е възходяща в цял свят. В Южна Корея звездите на кей-поп сцената вдъхновяват естетичната култура в страната, в която всяка пета жена се е подлагала на операция за отстраняване на физически дефекти.

Една от процедурите, която напоследък е модерна сред корейските поп-знаменитости е т.нар. V-образна хирургия, при която част от долната челюст се изпилява, докато не се постигне желаната триъгълна форма.

Процедурата, която изисква пациентката да прекара 6 седмици с неподвижна челюст, може да доведе до перманентна загуба на чувствителност или смърт.

Благодарение на технологичните подобрения, потенциалната клиентела на козметичната хирургия се разширява значително. Инжектирането с цел оформяне на части от лицето и тялото се е увеличило с 13% за една година от 2016 до 2017 г. в САЩ. Фейслифтинг операциите са нараснали с 4 на сто. Масовото използване на подобни операции в Холивуд затруднява все повече способността да различим "естествената" красота от изкуствените подобрители. Затова е обяснима популярността на подобни приложения.

А тя не е ограничена само до игрите. Много медицински специалисти разработват или използват приложения за пластична хирургия, чрез които дават възможност на потенциалните си пациенти да видят как би се променило тялото им след корекцията.

Тези приложения обикновено са свързани с администрацията на конкретни частни кабинети и дават ценови оферти за процедурите на потребители, които искат да се запишат на консултация.

В крайна сметка естетическата хирургия си остава бизнес. Някои клиники подхождат към нея като търговци.

Засега има твърде малко емпирични данни за ефектите от подобни приложения, но заиграването и стимулирането на хората да манипулират външността си в синхрон със социалните норми, е разрушително за самочувствието.

Козметичните приложения са само един аспект на културата, която приоритизира младостта и красотата над всичко останало - особено при жените. Колкото по-голям финансов стимул има за поддържането на този стереотип, толкова повече продукти, свързани с него, ще продължават да се появяват.

 

Най-четените