INSA е американска компания, която започва да процъфтява, след като във все повече щати канабисът става легален.
Фирмата е "затворила цикъла" на производство и се занимава с всичко около продажбата на марихуана - от производството му в собствени ферми, през лаборатории за анализ свойствата на растението до продажбата на крайния клиент.
Седалището е в Масачузетс и се помещава в четириетажна сграда. На първия етаж е шоурумът, в който освен продуктите на INSA се продават и необходимите аксесоари за употребата им. На останалите етажи се намират офиси, логистичен център и лаборатории.
Може да звучи твърде сериозно за компания, която продава канабис, но рекламата й твърди, че тук се предлага "необикновен канабис".
Причината за тази смела и нескромна реклама е, че INSA заявяват, че са създали сортове марихуана, които имат напълно предвидим ефект, обозначен на етикета на всеки предлаган от тях продукт.
Доскоро едно от най-големите притеснения у потребителите беше как точно ще им повлияе цигарата марихуана, която току-що са свили. Мнозина се оплакват от лоши преживявания като натрапчиви мисли, кошмарни видения и рязко настъпили депресивни настроения. От друга страна идеята, че сортовете канабис могат да бъдат изменяни с цел да придобият определени свойства, звучеше налудничаво.
INSA иска да промени именно това схващане, а продавачите в шоурума им са обучени да обясняват какви видове марихуана предлагат и да препоръчват на купувачите определени стоки. Фирмата вече предлага десетки сортове, които според рекламите могат да ви отпуснат и успокоят, да ви направят енергични и забавни, да засилят паметта ви или да ви направят невероятен творец за една нощ.
Обяснението е просто и се крие в състава на канабиса като растение.
Всеки сорт канабис има собствен "терпенен профил". Терпените са тези химични съединения в растението, които му придават уникален аромат, но и отговарят за различното въздействие върху човешкия организъм. Ако можем да влияем и да променяме "терпенния профил", значи можем да създаваме марихуана, която влияе по точно определен начин върху този, който я приема.
Тук на помощ идват съвсем познати на човека практики като кръстоската между различни сортове и по-нататъшното им модифициране чрез точно определен начин на отглеждане. Затова и от INSA са категорични, че вече създават блендове с гарантиран и абсолютно предсказуем ефект.
Компанията е толкова уверена в продуктите си, че предлага връщане на парите на клиенти, чиито очаквания не са били оправдани.
С други думи, INSA казва, че е разгадала всички тайни на канабиса - смела заявка, която учените все още намират за не напълно вярна, защото става въпрос за растение, което по принцип трудно се поддава на умишлени промени в структурата си.
Всички ентусиасти като фирмата от Масачузетс, които все пак се опитват да моделират марихуаната и нейното въздействие, обаче имат силен стимул да го правят - бизнесът с канабиса, който все повече минава "на светло" с легализацията му на все повече места по света, по същността си е индустрия за милиарди долари.
Така на пазара заедно с разнообразните сортове, които обещават на потребителите си този или онзи ефект, се появяват и ръководства за фермерите, които отглеждат марихуаната. Един от най-обемните трудове по темата е от 2010 г., дълъг е 400 страници и се смята за истинска Библия в отглеждането на марихуана.
"Да опитомиш терпените" е създаден от Итън Русо, който работи над 5 години по книгата, но представя невероятно изчерпателни насоки как да бъдат моделирани сортовете канабис.
А фирми като INSA и редица други техни американски и европейски конкуренти се възползват от поднесените им наготово знания.
Освен че се ръководят от поднесените от Русо инструкции, те започват активно да финансират и собствени изследвания по темата в лаборатории, които не отстъпват по нищо на тези на фармацевтичните гиганти.
Така в каталога на INSA от Масачузетс се появяват описания като "отпускащ", "дзен", "оргазмен" и "вдъхновяващ". Компанията отказва да разкрие своите тайни как постига въпросните ефекти, но за сметка на това влага доста средства в маркетинга си и в промотирането на откритията си.
Бен, продавачът от шоурума, допълва, че след като веднъж осъзнаеш кое действа добре и кое - не, оттам нататък е лесно да поддържаш производството.
Това е и причината INSA да разчита както на активния собствен маркетинг, така и на отзивите на клиентите, които си предават от уста на уста впечатленията си.
Все пак от фирмата за "дизайнерска марихуана" предупреждават, че канабисът в крайна сметка е наркотично вещество.
Под всеки техен постер има слоган, който напомня този от рекламите на алкохол и моли потребителите да посягат към канабиса с отговорност и да спазват мярката. Има и предупреждение ако се появят притеснителни ефекти от употребата на марихуана, клиентът веднага да се потърси лекарска помощ.
За INSA парите и клиентите не идват от злоупотреба в доверието (и здравето), а с малко умни и внимателно изчислени ходове в отглеждането на едно иначе познато на човечеството от векове растение.