Инфлуенсърите често предизвикват завист у последователите си и това е напълно търсен ефект. Те непрекъснато показват снимки на перфектните си къщи и семейства, кадри от ултраскъпите си ваканции в петзвездни хотели и, не на последно място, постове с идеалните си тела без нито един недостатък.
Една жена обаче безжалостно разобличава мита, че онлайн знаменитостите, а и техните колеги от Холивуд, наистина са с толкова съвършени фигури, които не знаят какво е целулит, стрии или пък подуване на корема.
Данае Мерсер е бивша журналистка, която се е посветила на това да покаже, че понякога перфектният кадър е въпрос единствено на поза, светлина и гледна точка.
В профила си в Instagram тя показва снимки, които на пръв поглед напомнят на кадрите "преди и след", но всъщност обикновено са правени с разлика от няколко минути. Въпреки това разликата между снимките е впечатляваща.
На едната снимка Данае изглежда с гладка кожа без забележки, апетитен бюст или плосък корем, а на следващата демонстрира, че нещата не стоят така, показвайки различните несъвършенства на тялото си.
Мерсер вече има над 1,8 млн. последователи в Instagram, като по нейни думи целта ѝ не е да показва неуважение към останалите инфлуенсъри или да ги критикува за начина, по който се представят пред аудиторията си. Пред Insider тя споделя, че просто иска да даде на своите фенове една по-друга гледна точка и да ги накара да бъдат по-благосклонни към себе си.
Под други свои постове Данае разказва малко повече лична информация, например че има непоносимост към лактоза и това кара коремът ѝ да се подува доста "нефотогенично" или че си позволява вечери на обилно похапване на пица, които неминуемо развалят фигурата ѝ на следващия ден.
Едно от основните послания, които 33-годишната жена иска да предаде, е, че това, което изглежда като небрежна снимка, често е плод на внимателна постановка.
Тя самата разбира тази простичка истина, докато работи като журналистка в разнообразни списания в Обединените арабски емирства. Мерсер наблюдава отблизо процеса по заснемане на една професионална фотосесия и вижда какви усилия полагат фотографите и стилистите, докато запечатат необходимите им пози.
Постепенно Данае научава кои позиции правят тялото да изглежда слабо и стегнато, кои крият целулита, от какъв ъгъл снима фотографът, за да получи кадъра, който иска.
Мерсер забелязва, че читателите са наясно със софтуерната обработка, през която снимките в списанията преминават и знаят на какви магии е способен великият Photoshop. Публиката обаче няма и идея, че ретушът и софтуерните промени са само незначителна част от цялостната работа по снимките на лъскавите страници.
Данае има какво да каже и за "облъчването" с перфектни фигури, което съвременната поп култура провежда - умишлено или не. Инфлуенсърката преминава през хранително разстройство в периода, в който усеща осезаем натиск да бъде слаба и да изглежда по точно определен начин.
Тогава Мерсер получава куп комплименти за тялото си, но вътрешно усеща, че не е себе си.
Един ден тя попада на арт проект, в който жени на драго сърце споделят снимки, на които ясно се вижда целулитът им, и това променя всичко.
Опитът на Данае в печатните медии, травмата от постоянната борба да отговаря на очакванията на околните и прозрението, че има жени, които далеч не се притесняват толкова от недостатъците си, обръща светогледа на журналистката.
Още с първите постове на Мерсер в Instagram идеята в каква насока да върви профилът ѝ се избистря в нейната глава. Заваляват коментари на потребители, които припознават себе си, защото техните тела също изглеждат страхотно или кошмарно, в зависимост от позата.
Постепенно Данае започва да показва и хитростите, научени от годините ѝ в списанията, като всичко това е подкрепено със снимков материал. За плосък корем гърбът трябва да е идеално изправен, за апетитно дупе е добре камерата да снима отдолу - нагоре, а спортният клин с висока талия може да прикрие подутия стомах в някои кадри.
Откровеността на Мерсер веднага започва да ѝ носи почитатели и последователи. Само за няколко дена започват да я следват над 16 хил. души, повечето от които - жени. Те образуват сплотена общност, която не се притеснява да бъде също толкова честна пред околните, колкото е и Данае.
Мерсер се държи със своите фенове като с близки приятели, които са се събрали да си поговорят откровено за нещата от живота.
Заедно те обсъждат разнообразни теми - от неразположенията покрай женския цикъл до това да си без гадже след навършване на 30. И все пак фокусът си остава как жените да се научат да харесват и обичат себе си такива, каквито са, без да се подвеждат по лъскавия свят на рекламите и инфлуенсърите.
Данае уточнява, че самата тя се е притеснявала да пуска свои снимки, които показват несъвършенствата ѝ, а и до ден-днешен се чувства нервна, когато зачеква чувствителни теми. "Когато си най-уязвим, си и най-искрен", категорична е обаче тя.
Инфлуенсърката дава пример с целулита, който не е искала да демонстрира пред последователите си, но след това се замислила. Отново пред Insider Mercer заявява, че по нейни наблюдения поне 80 процента от жените имат целулит и в това число влизат и слаби, стройни жени, както и спортистки. Защо тогава всички го крият като най-срамната тайна на света, пита се тя.
Един от най-големите комплименти, който Данае получава, е от майки, които казват, че я дават за пример на своите дъщери. Често получава съобщения от дами, които я дават за пример или показват каква измама могат да бъдат социалните мрежи и знаменитостите в тях.
"Надявам се като видят профилите ми, хората да се почувстват поне малко по-добре, малко по-щастливи", казва пред Cosmopolitan бившата журналистка.
По нейно мнение вместо непрекъснато да излизат нови и нови филтри, които да ни правят по-слаби или с по-гладка кожа, трябва да се вложат усилия повече и повече потребители да осъзнаят, че голяма част от съдържанието в интернет е подлъгващо. "Знайте, че са вложени часове усилия и са заснети поне 100 снимки, от които после е избрана тази, която вие виждате", уточнява Мерсер.
Нейният най-ценен съвет как да избягаме от наглед перфектните инфлуенсъри и знаменитости? Да следваме колкото се може повече артисти, писатели и творци, защото така неусетно ние самите се превръщаме в такива.