Обяснено: Откъде идват осемте звезди върху логото на Шампионската лига

Това е един от най-разпознаваемите дизайни в Европа. Заедно с химна, логото на Шампионската лига с осемте звезди, подредени в кръг, съставляващи образ на топка, е нещото, което никой фен на футбола не може да сбърка.

Логото е на 26 години, колкото възрастна е надпреварата в най-новата си история. Неин дизайнер е Фил Клементс и е „родена“ в офис в Лондон.

През 1992 година УЕФА се свързва с 50 дизайнери и им поверява задачата да изработят лого за новия турнир, след което ще бъде избран победителят, който впоследствие се оказва дизайнът на Клементс.

Но защо осем звезди?

Причината е проста – заради осемте отбора, които участват в груповата фаза на първия турнир през сезон 1992/93.

Тогава турнирът минава през два предварителни кръга, като в първия българският ЦСКА е отстранен от Аустрия Виена с общ резултат от 5:4.

До груповата фаза стигат осем отбора, които са разделени в две групи по четири. В група А са Марсилия, Рейнджърс, Брюж и ЦСКА Москва, а в група В – Милан, Гьотеборг, Порто и ПСВ Айндховен.

Схемата е изпитана – играят се по два мача всеки срещу всеки, след което победителите на двете групи се срещат в директен сблъсък за трофея. Така, първият финал в историята на Шампионската лига е Марсилия срещу Милан.

На 26 май 1993 г. марсилци печелят с минималното 1:0 с гол на Базил Боли в 43-тата минута. ОМ става първият носител на трофея в Шампионската лига и единственият засега френски не само в най-новата история на турнира, но и от създаването му през 1955 г.

„Щеше да бъде нов турнир със схема, която впоследствие щеше да доведе до осем отбора, които да играят помежду си – спомня си създателят на логото Клементс в интервю пред Independent през 2014 г. – Мисля, че това беше оригиналната им идея – да има осем звезди.“

26 години по-късно Шампионската лига все още пази тези звезди, които са се превърнали в неразделна част от най-престижния европейски клубен турнир.

„Това е може би едно от най-универсалните лога, защото стои много добре навсякъде. Влизаш в телевизионно студио и то е там, дори не са нужни думи.“

Логото не само става официално за най-големия турнир, но и се имплементира върху топките, с които се играят двубоите в Шампионската лига. Клементс показва на шефа си брандирано с новия знак кълбо и първоначално той не го одобрява, но в крайна сметка дизайнерът печели битката.

„Когато прототипът пристигна на срещата в УЕФА, някой удари топката с глава и тя изхвърча през прозореца. Отвън се разхождаха фенове, защото имаше мач. Така и не намериха повече топката.“

Който и да я е прибрал, едва ли е подозирал, че е първият обикновен фен, който се сблъсква с нещо, което ще се превърне в икона за милиони футболни привърженици по целия свят.

Новините

Най-четените