Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Здравей, здравей, чао, чао, туризъм

Няма никакво значение какво ни е логото, защото туристите от години казват "Здравей, здравей, чао, чао" и 2/3 никога повече не се връщат у нас, а българите предпочитат Турция и Гърция за лятната си ваканция
Няма никакво значение какво ни е логото, защото туристите от години казват "Здравей, здравей, чао, чао" и 2/3 никога повече не се връщат у нас, а българите предпочитат Турция и Гърция за лятната си ваканция

Във всяко правителство досега имаме премиер, няколко вицета, министър на външните работи, на вътрешните работи, на финансите и така нататък... Докато стигнем до министър "Здравей, здравей, чао, чао".

Така можем да обобщим изявите му, всичко друго, което той казва не е интересно.

Но без него не може.

При Станишев имахме Емел Етем, която отговаряше за бедствията и авариите, при Борисов в началото Божидар Димитров изпълняваше тази роля, преди да я предаде на Мирослав Найденов.

В предното правителство няма как да не отличим Мариана Георгиева. Честно казано министър Мариана ми липсва с целия си синкретизъм. Но пък от известно време има министър, който дори и да не я замества напълно, полага всички усилия.

"Здравей, здравей, чао, чао" или на английски: Discover Bulgaria with Nikolina.

Не се шегувам, има такава страница във Facebook и според описанието й, е официалната страница на английски на министъра на туризма Николина Ангелкова.

В интерес на истината добре се поддържа, в смисъл пускат се сравнително често сравнително смислени неща.

Е, има малко повече от 20 фена, най-вероятно работещите по страницата и един двама роднини, но това са подробности.

Докато онзи ден бях ококорил очи на наименованието на страницата, до мен мина приятел и с усмивка ми каза "Какви готини екскурзоводки имате в България". Найс, а? Дали да обясня, че това не е екскурзоводка, а министър на туризма?

Или по-добре не, как мислите?

Защото дори да можем да похвалим министър Ангелкова за нейната активност, то ако започнем да търсим смисъл в тази дейност, ще ни бъде доста трудно.

От няколко месеца с колегите се шегуваме, че според нас министър Ангелкова е дала две интервюта и медиите ги редуват всяка седмица.

Защото при честите медийни изяви на Ангелкова рядко можем да открием нова информация, но всички разбрахме две неща:

Първо, чака ни катастрофален сезон, защото... Русия, Украйна, санкциите, кризата в Гърция, Ислямска държава, времето...

Второ, очакваме ръст на туристите, благодарение на работата на министерството, изложбата в Лувъра, внос на китайци, катарци, индийци, които да заместят руснаците от точка първа.

И пак отначало.

Всъщност истината е една. Министерство на туризма не може да предвиди дали ще има ръст или спад на туристите у нас. Защото министерство на туризма не знае какви са проблемите на бранша.

Как иначе да си обясним, че докато по Великден хотели по морето се тресяха от скандали заради шведската маса за 2000 души в ресторант за 80, същото това министерство обяви, че основен проблем на хотелите у нас е липсата на единен номер на рецепцията.

Наистина ли?

Основен проблем на хотелите у нас е, че не предлагат и половината от това, което казват, че предлагат, а поне половината от тази половина е с ужасно качество или направена през пръсти.

Основен проблем въобще на бранша е, че цел номер едно не е да изпратим доволен клиент, който не само да се върне, но и да доведе още трима.

Целта е да "издоим" максимално туриста, излъгал се да дойде при нас. Ако чужденците знаят как ги наричат в българските хотели, заведения, магазини, в курортите - не само няма да дойдат отново у нас, но ще заведат и групов иск за обида.

Вярно, държавата не може да промени манталитета на родния хотелиер, но може поне да го държи под контрол. Да, от министерството са подготвили нови категоризации със звезди, шишарки, делфинчета.

Но за начало е добре да разделим хотелите и ресторантите спешно на два вида: "става" и "не става".

Защото в интерес на истината повече от половината са в категория "не става".

Затова не можем да привлечем никакви туристи освен случайно излъганите, а българите от години ходят на море в Турция и Гърция.

След това генерално почистване можем да мислим за категоризация и едва след това за реклама. Иначе са си пари хвърлени на вятъра.

А колкото и министър Ангелкова да пътува в Индия и Китай да търси туристи, такива няма как да дойдат.

А ефекта от дейността на министерството ще бъде точно колкото влиянието на министър Мариана върху успехите на Григор Димитров и волейболните национали. Тоест нулев.

Друг любим рефрен от тази година е "намаляват чартърите".

Да, другари. Чартърните полети в Европа намаляват от 1999 насам. Както и делът им сред превозените пътници.

С навлизането на интернет, нискотарифни авиокомпании, сайтове като booking.com и airbnb и т.н. хората свикнаха да държат ваканцията си в своите ръце.

Европейски туристически топ дестинации като Барселона, Ница и Женева са почти без чартъри от близо 20 години.

Тук обаче идва друг сериозен проблем.

Готови ли сме да посрещнем чужденците, дошли сами, а не като организирана група летище-хотел-летище, без да приличаме на джунгла?

Знаете ли, че англичанин каца в Ница с полет от Лондон около 21:30, а след около час седи спокойно в автобуса за близките ски станции. Същото е и в Женева.

Знаете ли как се стига в Банско или Боровец с редовен транспорт, ако кацнете на летище София с редовен полет?

Като научите, заповядайте пак да развиваме туризма.

Дотогава Николина Ангелкова ще бъде новата Мариана Георгиева.

"Здравей, здравей, чао, чао". Туристите от години казват точно това. 15 минути след кацането им у нас около 2/3 от тях вече са решили, че няма да се върнат тук.

При тази ситуация няма никакво значение какво ни е логото.

Няма ли редовни автобусни и ж.п. линии на самото летище, туризмът ни ще си остане нискокачествен продукт, разчитащ на заблудени. Е, заблудените туристи са на привършване.

А Discover Bulgaria звучи като безвкусна шега. Защото отдавна не е смешно.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените