Найлоновите торбички поскъпват, за да ги намалим (като цигарите).
От 1 октомври такса по 15 ст. на парче ще удря производителите им, което ще ги направи по-скъпи за средния потребител. "Заедно с производствените разходи и печалбата на търговците цената за гражданите ще е поне 20 ст. на торбичка", каза Антоанета Перникова от асоциация "Полимери".
Въпреки че това отдавна е практика дори в не толкова развити страни (от 2009 г. в Румъния), точно в тоя критичен за джоба на обикновения гражданин момент, първата му реакция е да смъмри правителството дали по-същата логика се вдигат цените на хляба и прочие.
Не че политиката на министерството на екологията е грешна, просто е неразбираема - тя е като да караш дете да назубри урок по биология, при условие, че още е неграмотно.
Идеята е да се "мотивират гражданите към по-малко потребление на този вид опаковки", казват от МОСВ. Оттам обаче не само преписват модела отзад напред (още не сме се научили да си хвърляме боклука където трябва, а вече се вземат модерни мерки срещу антиекологичната ни култура), ами го преписват лицемерно - и май в полза на големите хранителни вериги...
Таксата се въвежда единствено за най-тънките, т.нар. летящи полиетиленови торбички, които се използват обикновено за напъхване на плодове и зеленчуци - или пък за почистващи препарати, които да изолираш от останалите покупки в пазарската чанта.
Интересно как при покупка на шест домата, шест ябълки и десет мандарини, ще избегнеш точно тези торбички, без които не можеш да измериш продуктите на електронната везна в който и да е супермаркет. Така че тук гражданинът е прав - не стига, че му вдигат цените на храните, а сега ще плаща и за опаковката им.
(Защото няма как по-високите цени на торбичките супермаркетите пък да не разхвърлят в своите разходи...)
Съвсем по друг начин би прозвучала мярка, която най-напред оскъпява големите, по традиция брандирани, найлонови пликове, които се предлагат на касата срещу заплащане.
Така потребителят ще бъде принуден да свикне да си носи готина екологична чанта за пазаруване - например от юта, ще спестява някой друг лев (и ще намали неестетическото разнасяне на логото на някоя хранителна верига по улиците).
В мотивите си за по-високата цена на летящите чантички от МОСВ посочват още, че тя ще стимулира многократната употреба на други заместители, като сред текстилни и хартиени, се споменават и... "по-плътни пластмасови". А уж идеята е да се намали употребата на торбички от материали, разграждащи се в природата с векове. Използването на хартиени пликове пък е само на пръв поглед екологично - това означава изсичане на гори - и затова в Англия например те също не се предлагат безплатно.
В други страни като Италия пък използването на найлонови торбички е напълно забранено. Все пак в производство им са заети стотици хора, подобна мярка би прозвучала радикално...
Но пък би могло да се помисли за финансово подпомагане на проекти, свързани с производството на опаковки от биоразградим полимер, което също изисква работна ръка.
От екоминистерството не дават списък с проекти, които ще се финансират със средствата, събрани от таксата (която до 2014 г. вече ще е 55 стотинки). Те ще се превеждат по сметката на Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДОС) и "ще се разходват целево за проекти по управление но отпадъците".
Какви са тия проекти? Ще има ли прозрачност? Кой например чисти Перловската река, пресичаща центъра на София (известна повече като "канал") - шепа доброволци. По-миналото лято от движение За Оборище за два уикенда, само в 200-300-метрова отсечка събраха 6 тона боклук - звучи като да не е чистено 600 години.
В Южния парк обаче, откъдето също минава "канала", очевидно не са се разшетали нито доброволци, нито управници - под мостчето, което излиза към застроения с нови лъскави кооперации бул. "Арсеналски", найлонът е повече от водата...
Според екоминистерството: "Ако хората намалят употребата на найлоновите торбички за еднократна употреба, всяко домакинство ще спести 36 лева от октомври до края на тази година".
Типично по български, темата се разглежда първо от сметкаджийска, а после от чисто естетическа и екологична гледна точка, тъй като вероятно е трудно да "зарибиш" хората да се държат по-еко, обяснявайки им колко по-приятно ще стане наоколо.
Защо от екоминистерството поне един път не направят обратното - една проактивна кампания, която да гласи: "Хора, не си купувайте пластмасови боклуци, а с парите, които ни дават фирмите за производството им, ние ще свършим ето тези три неща..."
Големият проблем е, че след толкова години "зелената тема" все още е безинтересна за повечето ни сънародници, тъй като липсват атрактивни кампании, за сметка на назидателния тон. Тя се изчерпва с графити "диалога" на една сграда в центъра на София: "Не драскай!" - и отдолу някой е написал "Добре".