Когато голям инвеститор се издъни - независимо дали ще е химическа катастрофа като в Бопал, Индия в завода на американската Union Carbide, или трафопостът на австрийската EVN, гръмнал под блока в Бургас, първото, което правят корпоративните душици е да видят как... може да се измъкнат.
Само допреди няколко месеца от EVN хвърчаха прессъобщения, в които пиарите на компанията щедро описваха какви инвестиции планира в енергийната мрежа на Югоизточна България - за едни 128.2 милиона лева.
За своите обявени 1 милиард лева инвестиции за седемте си години в България EVN беше наградена в средата на юни със ... сертификат от Делян Добрев, министъра на министерството на икономиката, енергетиката и туризма, което всъщност би трябвало да се нарича само Министерство на енергетиката (и туризма, от нас да мине).
А сега електроразпределителното дружество, което държи една трета от домакинствата в България, се държи така както са ги посъветвали адвокатите и пиарите: Не признавайте нищо, дори очевидното. В техния случай - плащаме при доказана вина.
В подобни случаи се задвижва цяла една машинария от раздрънкани бюрократични болтове, гузни съвести, депутатски плам плюс щипка-две сол и пипер от "Атака" и ВМРО да изгоним бруталните монополисти и да национализираме енергото. (За да крадат тези, които са на власт - поне са си българи... Справка: състоянието на държавната енергетика.)
Дежа вю
Ще стане както в случая с падналата сграда на "Алабин" в София, убила двете млади жени на по 24 и 26 години преди 6 години. На юруш се правиха карти на опасните сгради в София и тук-там. И какво? Нищо. Нито някой ги укрепва, нито ги събаря. А за случая на "Алабин" преди повече от година отново беше възобновено разследването.
Сега най-вероятно ще се юрнат екипи да проверяват техническото състояние на трафопостовете. В Бургас вече се проверяват трафопостовете, които са в сгради. Ако междувременно някъде падне стълб и аварира електропровод - е, тогава ще тръгне друга спешна акция от страна на ЕРП-ата, при която предишната авария ще бъде забравена. Слава богу, при взрива в Бургас по едно чудо няма жертви.
Със сигурност един трафопост няма място в жилищен блок, нито на 3-4 метра отстояние от вход на жилищен блок, каквито има на много места в страната - и София. При намаления до - кой може да каже близо или под санитарния минимум, брой на аварийните екипи във всяко ЕРП, какви гаранции имаме ние, гражданите, в случай на сериозни аварии?
"Кривосъдието" и съоръженията
Прессъобщенията с ефектните милиони инвестиции не ни гарантират, че такива действително са направени. Нито контролът от страна на държавата, че съоръженията действително са изправни. Впрочем, както няма гаранция за нищо в България - дори един фонтан като онзи на площад "Славейков" може да се окаже опасен за живота. Там намери смъртта си един млад мъж през 2005-а, съоръжението оттогава е неработещо, заковано, макар че щяха да го пускат, като делото приключи.
Документите на следствието показаха, че при проектирането на фонтана и изграждането на електрическата инсталация са допуснати сериозни нарушения и така във водата е имало напрежение 220 волта. И накрая "кривосъдието" (така го нарича майката на убития млад мъж) си каза думата. Фонтанът струва 1 милион лева (!!!), изпълнен е без проект от фирма, която няма лиценз за монтиране на ел. инсталации, поддържат го общи работници, а не ел.техници... И въпреки това е пуснат от ДНСК и приемателна комисия.
Делото приключи. Окончателно през януари 2011 г. ВКС потвърди, че Васил Каменов, изпълнителен директор на пазари "Теменуга", стопани на площада, трябва да заплати глоба от ... 1000 лева.
А защо версия "тероризъм" да не влезе пак в употреба
Сега какво ни чака? Разследване, двойна, тройна, четворна, петорна експертизи? Хората са писали куп жалби, че трафопостът е опасен и искат да бъде премахнат. Сега, след аварията, за ден се изгради нов - наблизо, в двора на болница.
Нищо чудно, нечии мозъчета да измътят версия за терор и да я лансират. Лесно е предвид атентата това лято, който за зла участ беше пак в Бургас. Почвата е благодатна да се посеят подобни слухове, предварително отиграни като медийна стратегия.
През това време семейството, чиито апартамент, магазинче и кола си отидоха - т.е. имущество, за което един живот почти не стига в България, ще се чуди какво да прави оттук нататък. Добре, че кметът на Бургас Димитър Николов разпореди пострадалите да бъдат настанени в общински жилища от 17 октомври. Четири от най-засегнатите семейства бяха на хотел тази нощ на разноски на ЕVN.
Трафопостът в Бургас от поне 50 години е в блока. Според строителния министър Лиляна Павлова, законът позволява, когато няма друга техническа възможност, трафопостът да се монтира в блока, но при 100-процентово съгласие на живеещите там, като при това тяхното съгласие трябва да бъде нотариално заверено. След като хората са подавали жалби, значи такова е липсвало. Е, защо не е бил премахнат?
Столичният кмет Йорданка Фандъкова обяви, че вече е изискала проверка от ЧЕЗ за състоянието на трафопостовете в София. Сетих се за думите й, след като погледнах през прозореца тази сутрин и видях трафопоста, който е на два метра и половина от входа ми. Някой помни ли колко бяха инвестициите на ЧЕЗ?