Ще видим ли първото "възкръсване" в ерата на #MeToo

Един от по-странните скандали под шапката на #MeToo, довели до оставки на високо ниво, беше този с креативният директор на Pixar Джон Ласитър. В края на 2017 г. студиото за анимация изпрати Ласитър в почивка за неопределено време заради свободното му поведение спрямо колеги и склонността да прегръща и пипа (макар и не по сексуален начин) всички наоколо - нещо, което е накарало мнозина да се чувстват доста неудобно.

Впоследствие излезе и едно обвинение, включващо също така нежелани целувки, опипвания и коментари за външен вид от една от актрисите, работила за кратко с Pixar, но те засега нямат реално потвърждаване.

Въпреки това обаче изглеждаше наистина... не съвсем на място пълничкият креативен директор да бъде нареждан редом до Харви Уаинстийн и компания - хора, за които се твърди, че съвсем умишлено са се възползвали от властовите си позиции, за да си осигуряват секс или да извършват сексуални посегателства и дори (според някои жертви, но не потвърдено с доказателства все още) изнасилвания.

В днешното американско общество, особено в силно либералния му развлекателен бизнес, темата за сексуалното насилие, за правата на жените, злоупотребата с власт от страна на началството и т.н. са изключително болезнени - едно заради времето, и второ - заради факта, че са изключително широко разпространени.

Затова и когато вълната на #МеТоо тръгна, тя удари с такава сила. Насъбираното напрежение просто се разля изведнъж и удари дори и иначе сравнително невинно звучащи обвинения като това срещу бившия креативен директор на Pixar.

Сега обаче Джон Ласитър се завръща на сцената, този път като оглавяващ новия клон на студиото Skydance за анимация. Продуцентската компания е на пазара от вече близо 10 години като през 2010 г. стартира ударно с редица хитови заглавия като "Мисията невъзможна" и "Стар Трек", както и с "Геобуря" и новата версия на "Спасители на плажа".

Това решение, разбира се, не мина без обичайната доза публичен гняв в социалните мрежи и възмущенията на редица известни аниматорки. Въпреки това обаче Дейвид Елисън, шефът на Skydance, очевидно е решил по-скоро да заложи на тактиката "да изчакаме, пък ще видим".

По време на една дълга и доста напрегната среща с екипа, при която Ласитър бива представен като новия отговорник за анимацията в Skydance, един от големите въпроси, които биват отправяни към него е простото: "Поучихте ли се от действията си?".

На което Ласитър отговаря, че през времето на сесиите си с терапевт е осъзнал грешките си и прави всичко възможно, за да ги изкупи и да промени поведението си.

И макар това да е важен въпрос (най-вече за жените, които ще работят с него), далеч по-важно е да се запитаме друго - дали Холивуд ще е доволен?

Президентът на асоциацията на жените в анимацията Мардж Дийн заяви в официална позиция колко е възмутена от решението на Елисън да даде работа на бившия креативен директор на Pixar. В декларацията си тя казва колко е "шокирана и разстроена" от факта, че Skydance "така добре са наградили" Ласитър за поведението му.

Тази точка беше повторена от Мелиса Силвърщайн, основателка на организацията "Жените и Холивуд" и директор на филмовия фестивал "Атина".

"Не разбирам как, ако хората са се ангажирали с промяната, на този човек може да бъде поверено да ръководи друга институция. Това просто потвърждава, че в тази индустрия трябва да се свърши още много работа", коментира тя.

Но дали целият този натиск ще накара Елисън да "клекне"? Според сп. Hollywood Reporter, цитиращо свои източници, синът на милиардера и основател на Oracle Лари Елисън се подготвя да изчака напрежението около случая да отмине, за да може Ласитър да получи наистина втори шанс и времето да покаже дали се е поучил от грешките си. Решението е било взето, след като той се е консултирал с адвокати от базираната във Вашингтон адвокатска кантора Venable, които да оценят за него риска от назначаването на аниматора и опасността от обвиниенията в неподходящо поведение срещу него.

Според източника на изданието, докладът, който Елисън е получил, бил изготвен въз основа на коментари от множество жени, с които Ласитър е работил през годините за това дали биха се чувствали комфортно да работят евентуално с него отново.

Също така се казва, че изрична клауза в договора между двете страни е, че при случай на заведено дело за сексуален тормоз или за тормоз по принцип, самата компания не може да бъде държана отговорна, а цялата вина ще обира аниматорът - един вид едновременно подсигуряване и заканително размахване на пръст (да си знае).

Стратегическото мислене на Елисън обаче отива и по-напред. Още през септември 2018 г. негов представител се свързва с организацията за защита на правата на жените, която представлява цялото движение Time's Up, за да обсъди доколко адекватно ще е и при какви параметри да даде работа на Ласитър.

Макар това да звучи като доста уважителна позиция, от самите Time's Up по-скоро изразяват мнението, че действието е направено проформа, а Skaydance вече са били взели своето решение, а ходът бил по-скоро искане на благословия.

Дейвид Елисън определено действа смело и цената на неговия риск е голяма. От една страна, Ласитър успя да превърне малкото студио Pixar във водеща сила в анимацията, създавайки за него хитове като "Играта на играчките", "Животът на буболечките", "Разбивачът Ралф" и т.н. От друга обаче, дори една стъпка накриво може да събори реномето на Skydance.

От Paramount Animation вече изразяват нежелание да работят с Ласитър заради дискомфорта, който Мириел Сория, началник на анимационния клон на продуцентската компания, изпитва по темата. Въпреки това обаче договорът между двете компании още е в сила и Paramount ще продължат да разпространяват анимациите на Skydance.

Истината е, че и Елисън, и Ласитър само трябва да изчакат бурята от гневни реакции да отмине и да бъде заменена от нещо друго. А след това не трябва да стъпват на криво. Така това ще е може би първото "възкръсване" в ерата на #MeToo.

Ако станем свидетели на подобно нещо, ще може и да се провери доколко е възможно "изкуплението" в иначе широко скроения свят на Холивуд.

Новините

Най-четените