Тя е на 16, руса, със зелени очи и се опитва да пробие като модел, въпреки, а може би и заради болезненото си минало. Точно тогава привлича погледа на Уди Алън в легендарен ресторант в Ню Йорк. Месецът е октомври, годината - 1976-а.
На излизане от дамската тоалетна момичето - Баби Кристина Енгелхард, оставя на масата на популярния режисьор бележка със своя телефонен номер и дръзко послание: "Подписал си достатъчно автографи, така че ето ти моя".
Скоро Алън й се обажда и я кани в апартамента си на Пето авеню в Ню Йорк. 41-годишният режисьор така и не я пита за възрастта й. Тя му казва, че все още е в гимназията, живее със семейството си в Ню Джърси и се опитва да се реализира като модел в Манхатън.
Няколко седмици по-късно те вече имат интимна връзка, още преди Кристина да е навършила 17 години – което както днес, така и тогава е било възрастовата граница за доброволен секс в щата Ню Йорк.
Енгелхард твърди, че този романс е продължил осем години, случилото се през които тя все още се опитва да осъзнае четири десетилетия по-късно.
Вече бившият модел досега не е говорила публично за връзката си с Алън. Прави това за пръв път в интервю за The Hollywood Reporter, в което обяснява, че не изпитва съжаление от нищо случило се и доброволно е имала отношения с режисьора. Това, което я кара да разкаже историята си, е, че според нея така ще може да даде "перспектива".
Не друго, а възходът на #MeToo движението е превърнало бледите, макар и сладки спомени в нещо доста по-смущаващо за нея. Въпреки това Енгелхард отказва да съди миналото си през призмата на нормите на съвремието и отбелязва, че се чувства сякаш всички очакват от нея да говори против Алън.
Една тайна любов
По нейни думи още от самото начало на отношенията им, режисьорът определил какви ще са правилата във връзката. Забранил каквото и да е обсъждане на филмите, върху които работи, а освен това изискал да се срещат само с в неговия апартамент. На Енгелхард не било позволено да остава да нощува при него – Алън винаги я изпращал с шофьор и белия си "Ролс Ройс". Тя не се противопоставила на нито едно от изискванията му.
Не се възпротивила и когато по думите й режисьорът няколко пъти довел две други "красиви дами"за тройки.
Това се случило около година след началото на връзката им, когато моделът била на 17 или 18 години, и тя гледала на всичко това като на експеримент.
Ревността в нея се появява четири години след като интимната й връзка с режисьора е започнала, когато Алън я запознава с Миа Фароу – неговата бъдеща съпруга - и я представя като "приятелката му". По това време моделът си мисли, че всъщност тя е неговата приятелка и едва сега започва да осъзнава истината. Въпреки това не прекратява отношенията си с Алън.
Нещо повече, по думите на Енгелхард запознанството с Фароу довело до още сексуални актове с участието и на тримата.
Моделът твърди, че се разбирала добре с Фароу и двете намирали за какво да си говорят – за това колко харесват животни и за астрология, например. Енгелхард обяснява, че някои от моментите, в които тримата били заедно, за нея всъщност са били "забавни". Едва по-късно осъзнава колко сбъркани всъщност са били отношенията им и че самата тя не е била нещо повече от "играчка".
Според нея самата Фароу е участвала в тройките, за да угоди на Уди, но нито една от двете жени не знаела къде точно се намират в тази странна връзка, тъй като режисьорът – както и в работата си – ръководел парада.
Под въпрос остава колко от разказаното от Енгелхард е истина. Както Уди Алън, така и Миа Фароу отказват да дадат коментар по темата пред The Hollywood Reporter.
Кристина Енгелхард през 2016 г. Кадър: YouTube
Иначе бившият модел разказва, че постепенно илюзиите й за отношенията й с режисьора се разпаднали. Тя така и не му споделила, че се уредила да е бъде статист във филма му "Спомени от звезден прах" (1980 г.). Надеждата й била, че Алън ще я забележи в тълпата и ще я изведе пред всички, но това така и не се случва. Дори не го видяла през онзи ден и останала част от тълпата.
Никога не му споделила и че преди да го срещне неколкратно е била изнасилвана - първо от по-възрастен ученик в нейното училище, а след това няколко пъти от семеен приятел. Тя обаче просто искала да забрави тези случки.
В крайна сметка недоволството от това какви са отношенията й с Алън води до това, че Енгелхард напуска Ню Йорк. Към края на 80-те години вече се намира в Рим и е част от творческия кръг около друг велик режисьор - Фредерико Фелини.
Един ден Алън, който е фен на Фелини, се обажда и се случва така, че Енгелхард вдига. Реакцията на бившия й любим от това, че тя е в Италия, била изненадващо възторжена. Той погрешно решил, че Енгелхард има интимни отношения с Фелини и бил ентусиазиран от това.
Моделът и до днес се удивлява от мисълта, че може би Уди Алън я е оценил едва в момента, в който неправилно си помислил, че друг мъж - негов идол - е успял да я съблазни.
Последният контакт на Енгелхард с Алън е писмо от 2001-а, което той й праща, за да й благодари за копието на документален филм за Фелини. В писмото има и предложение да се видят, както и моделът да се запознае с новата жена на режисьора (доведената дъщеря на бившата му съпруга Миа Фароу). Нещо, което Енгелхард - вече с деца - приема като намек за нещо повече и не отговаря.
Да видиш историята си на киноекран
Години наред бившият модел гледа на някогашната си връзка с режисьора просто като на спомен, който е едновременно сладък и горчив. Така през януари тази година прочита статия в The Washington Post, която задълбава в мизогинистичното представяне на млади жени в текстове, писани от Уди Алън в университета – няколко кратки истории, идея за сериал и дори чернова на сценария на филма "Манхатън" (1979 г.). Едва тогава Енгелхард осъзнава, че е част от едно по-голямо явление.
Когато преди десетилетия за пръв път гледа "Манхатън", тя плаче, защото в историята на филма според нея прозира истинското отношение на режисьора към връзката им - просто заигравка, нищо специално и магическо както тя си мисли.
В романтичната комедия, написана и режисирана от Алън, той самият играе 42-годишен сценарист на телевизионни комедии, който има връзка със 17-годишно момиче. Звучи ви познато? На Енгелхард също й е прозвучало познато. Когато се видяла с Алън тя му казала, че вижда много прилики между себе си и героинята на актрисата Мариел Хемингуей от филма. "Знаех си, че ще е така", отговорил режисьорът.
Енгелхард обаче не е единствената, която твърди, че е музата зад класиката "Манхатън". Стейси Нелкин, която се е срещала с режисьора докато още е била 17-годишна гимназистка, твърди същото. Така че бившият модел признава, че вероятно е просто "фрагмент" – част от образа от екрана, изграден от всички млади жени, с които Алън е или може би е имал общо в живота си.
А това години по-късно да си припомни филма и своите отношения с режисьора връща лицето на Алън в сънищата на Енгелхард. Но тя вече не го сънува така, както преди.
"Някога сънувах как правя любов с Уди. Сега сънувам как го гледам да умира в ръцете ми".