Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Гурме по време на пандемия

Как се развива онлайн търговията с храни и какво купуват потребителите - Webcafe.bg разговаря с Иво Апостолов, мениджър на проекта shop.gladen.bg, и Боряна Тодорова от HIT Max.
Как се развива онлайн търговията с храни и какво купуват потребителите - Webcafe.bg разговаря с Иво Апостолов, мениджър на проекта shop.gladen.bg, и Боряна Тодорова от HIT Max.

COVID-19 епидемията промени много индустрии, включително и продажбите на дребно на храна и стоки за дома. Затворените ресторанти през пролетта, както и предпазливостта на хората, доведоха до ръст на потреблението в хранителните магазини, но и в появата на множество онлайн търговци в сегмента.

Един от тях е shop.gladen.bg в партньорство с веригата хипермаркети HIT, които отскоро са с ново име - HIT Max.  

Webcafe.bg разговаря с Иво Апостолов, мениджър на проекта shop.gladen.bg, както и с единия от управителите в HIT Max Боряна Тодорова, за нагласите на потребителите и развитието на сегмента онлайн търговия с храни.

Webcafe.bg: Какво е shop.gladen.bg и защо се появи?

Иво Апостолов: Съществува, защото искахме да предложим качествена храна до дома на хората, които не могат или не искат да пазаруват физически. Изградихме целия онлайн магазин с вярването, че качествени хранителни продукти могат да се продават и онлайн, а не само във физическите магазини. Всъщност на пазара има много специализирани магазини за гурме стоки, но нашата цел бе да предложим както стоки в този сегмент, така и по-масови продукти. Тази комбинация не е чак толкова срещана на българския пазар.

Кой пазарува храна онлайн и как?

И.А.: Профилът на хората е много различен, както и причината да пазаруват онлайн. Някои от клиентите просто нямат голям магазин в близост. Други искат да спестят време, а трети да избягват места с много хора по времето на COVID-19 пандемията. Има, разбира се, и търсещи промоции.

По-интересен е въпросът как пазаруват хората онлайн. Голяма част от клиентите пълнят своята кошница в продължение на 4-5 дни. Тоест при тях покупката не е спонтанен процес, а просто виждат, че например зехтинът им е на свършване, добавят го в кошницата, а когато се съберат повече продукти, завършват поръчката.

А ако хладилникът е празен, колко е склонен да чака клиентът за доставка?

И.А.: Разбира се, ако човек е гладен и няма нищо в хладилника, чакането е проблем. Затова и предлагаме доставка в рамките на същия ден, ако поръчката е направена преди 14:00 ч. Но истината е, че при нас повечето покупки са планирани. Всъщност вече имаме доста случаи на хора, които не са в София, но се прибират в града и които правят поръчка от предния ден.

Кои пет продукта трябва да опита всеки ваш клиент?

И.А.: Ха-ха-ха, това е доста сложен въпрос, освен всичко друго е въпрос на личен вкус и избор, но ако трябва да посоча пет продукта, които фигурират в почти всяка моя поръчка, това биха били:

Истината е, че продаваме изключително много качествени продукти и изборът само на пет е сложен.

Коя е най-странната поръчка, която сте получавали?

И.А.: Не знам дали е най-странната, но най-трогателната бе свързана с възрастно семейство, което искаше да купи голям брой компот от личи, тъй като никъде другаде не може да намери такъв. Тяхното писмо наистина бе много трогателно.

С какви проблеми се сблъсквате в онлайн търговията с храни и стоки за дома?

И.А.: Най-големият проблем е свързан със сроковете на годност. Но ние винаги се стараем да доставяме стоки, чийто срок не изтича скоро. Или ако няма налични бройки, то се обаждаме на клиента и го питаме дали е съгласен с това даден продукт да е с по-къс срок на годност. Определено това е сред най-големите предизвикателства.

Имахме и една куриозна случка, когато клиент бе поръчал детска четка за зъби с анимационни герои на нея. Но въпросната четка има две разновидности - за момчета и момичета. Бяхме доставили грешната, но разбира се, подменихме я. Това обаче бе сред интересните казуси, които понякога се предвиждат трудно в началото.

А какво не поръчват хората онлайн?

И.А.: Истината е, че всичко се търси, разбира се, в различни обеми. Продаваме плодове, зеленчуци, сирена и всякакви подобни стоки, но имаме поръчки например и на чушкопек. Понякога и ние се изненадваме от интереса на клиентите към определени продукти в shop.gladen.bg. За жалост, онлайн не могат да бъдат поръчвани детски пюрета и адаптирано мляко, заради промени в законодателството през юни, което забрани онлайн търговията с този тип продукти. И до момента няма никакво логично обяснение кое е наложило тази забрана.

HIT Max е новото име на веригата HIT Хипермаркет, кoито са партньор на проекта shop.gladen.bg. HIT Max разполага с 2 магазина в София - в Люлин и Младост. Te осигуряват избор от над 30 000 свежи и пакетирани храни от цял свят, био продукти, месни деликатеси собствено производство, козметични стоки и домашни потреби за семейството и градината. Oсобено известни са с вносните си продукти, които трудно могат да се намерят на друго място. Вижте повече тук.

Променя ли се пазаруването в условията на COVID-19 и как?

Боряна Тодорова: Определено се променя, да. Както по отношение на начина на пазаруване, така и от гледна точка на обема на пазаруване. Клиентите започнаха да пазаруват за по-дълъг период. Ако преди са посещавали магазина почти ежедневно, то сега купуват за по няколко дни или за седмица.

Друга тенденция, която забелязваме, е че все повече от клиентите ни, особено тези, които са далеч от физическите ни магазини, започнаха да си поръчват онлайн от партньорите ни от shop.gladen.bg. Това е голям плюс и за тях, и за нас, защото по този начин едновременно им спестяваме време и усилия, но и се избягват опашките и струпването на хора.

Също така наблюдаваме, че хората започнаха да се връщат към потребяване на прясно сготвената храна за вкъщи или за консумация на място. При нас специално има голям интерес към грил-ресторантите в магазините, особено през последните месеци. Те работят при много стриктни мерки за дезинфекция, а през лятото направихме и съществено обновление на менютата им. Вече предлагаме и вкусни предложения със собственото ни производство колбаси, които много се харесаха и сега са хит сред клиентите.

Това, което не се променя по отношение на пазаруването, обаче са очакванията на клиентите ни към нас. Качеството на продуктите, в съотношение с добрата цена и не на последно място - доброто обслужване, продължават да са определящи при избора на пазаруване.

Кои са продуктите, които свършват най-бързо през последните месеци?

Б.Т.: Не може да се говори за свършване на някои продукти. Да, някоя стока може да се изчерпа, но тя обикновено отново е налична до ден-два. Хранителните продукти - свежите плодове и зеленчуци, месото и рибата, продължават да се купуват най-често, следвани от ежедневните стоки, нужни за всяко домакинство. При нас изключително много се търсят и деликатесните колбаси и меса, които сами произвеждаме, био продуктите, както и вносните стоки, особено немският внос, които не могат да се намерят почти никъде.

А преди да попитате специално за тоалетната хартия и за консервираните храни, бързам да отговоря - да, при първата вълна на коронавируса през пролетта имаше ръст на търсенето. Сега такава тенденция не наблюдаваме. Но дори и да се повтори, наша задача е да имаме на склад и да осигурим стоки от всички продуктови и ценови категории, така че да отговорим на търсенето и очакванията на клиентите.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените