Клинт Истууд е Хари Калахан - сурово и кораво ченге от Сан Франциско в началото на 70-те. Той носи костюм, има мек спусък и лош нрав, мрази престъпниците, държи на реда. "Мръсният Хари" е олицетворение на полицейския идеал за служител, който не търпи глупости и лигавщини. А в днешен ултралиберален Холивуд той е олицетворение на американския фашизъм.
Само си представете - Хари Калахан е внушителен бял мъж със законното позволение да стреля по представители на малцинствата. Все пак филмите от полицейската поредица са реалистични до известна степен и затова много от показаните престъпници са чернокожи. Това е немислимо днес.
Кадрите, в които "Мръсният Хари" е насочил своя револвер към неутрализиран чернокож бандит и го пита дали се чувства късметлия, завинаги ще останат в историята на политически некоректното екшън кино.
Мащабният екшън епос с елементи на комедия на Джеймс Камерън с Арнолд Шварценегер и Джейми Лий Къртис излиза в средата на 90-те и още тогава си има проблеми с активисти, които го осъждат заради "дискриминиращ портрет на хора с арабски произход".
Просто филмът разказва за терористичния план на някакви ислямски екстремисти и техните образи логично са изиграни от изпълнители с вид на религиозни радикали от Близкия Изток.
Дори преди повече от 20 години, когато терминът "ислямофобия" все още не е станал част от политкоректния лексикон, "Истински лъжи" предизвиква противоречия и протести. Днес подобен филм никога не би бил направен.
Всички ранни филми за агент 007 Джеймс Бонд днес са свирепо критикувани заради своя сексизъм. Особено тези с Шон Конъри. В очите на модерната идеология на Холивуд, старият Бонд е един опасен и свръхсексуален привилегирован бял мъж, който използва атрактивните жени като сексуални обекти и убива хора - включително и представители на малцинства - без да чувства вина.
"Голфингър" е особено проблематичен за днешния културен климат. Сцената, в която Бонд отпраща млада мацка по бански, която досега го е масажирала, за да говори сериозни неща с някакъв човек, е легендарна илюстрация за недопустим в днешно време материал. Бонд пляска гаджето по задника и я гони с думите: "Мъжки приказки"...
Днешните филми за Бонд са подчертано егалитарни и се разграничават от палавото минало на Конъри и компания.
"Командо" е монументално екшън откровение с Арнолд Шварценегер в ролята на елитния бивш командос Джон Матрикс, който избива цяла измислена латиноамериканска островна държава, за да спаси отвлеченото си момиченце.
Забравете за този сюжет днес. Първо, как си представяте в днешно време мейнстрим филм с масово насилие над анонимни латиноси, извършено от масивен бял мъж с австрийски произход!? Който на всичкото отгоре пуши пура!?
Второ, момиченцата вече не са някакви невинни и безпомощни жертви на лошите, които чакат смел мъж да ги спаси. В съвременното кино те са завършени екшън богини като в Kick Ass или "Логан" и могат да се оправят сами.
"Командо" фетишизира мачисткия милитаризъм в пълен разрез с модерните разбирания за допустимо ниво на тестостерон на екрана. Гледането на този велик шедьовър е като посещение в музея на отдавна изчезналия екшън.
"Борба за справедливост" е друга класика на дърварския осемдесетарски и деветдесетарски екшън канон. Стивън Сегал е Джино Фелино - ченге със зъл нрав и морлен код, което често прибягва до насилие.
В легендарната откриваща сцена Джино пребива някакъв клет сводник, който допреди малко е шамарил една от своите проститутки, имала неблагоразумието да забременее от клиент.
Фелино грабва сексуалния брокер за вратовръзката, наказва го с няколко тупаника и го забива през предния прозорец на спрял автомобил.
Големият проблем? Сводникът, показан като тотална отрепка, е чернокож. Това отново е по-скоро реалистична демографска репрезентация на улицата от това време в САЩ. Ала днес такъв филм ще бъде осъден единодушно като расистки боклук с твърде много насилие и тестостерон.
"Борба за справедливост" е артефакт от миналото на жанра, екшън реликва. А сега Сегал е натежал и със забрана да влиза в Украйна заради топлите си връзки с Путин. Какво кариерно развитие само!