Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

5 мачистки, сексистки и расистки екшън класики

"Мръсният Хари"

Клинт Истууд е Хари Калахан - сурово и кораво ченге от Сан Франциско в началото на 70-те. Той носи костюм, има мек спусък и лош нрав, мрази престъпниците, държи на реда. "Мръсният Хари" е олицетворение на полицейския идеал за служител, който не търпи глупости и лигавщини. А в днешен ултралиберален Холивуд той е олицетворение на американския фашизъм.

Само си представете - Хари Калахан е внушителен бял мъж със законното позволение да стреля по представители на малцинствата. Все пак филмите от полицейската поредица са реалистични до известна степен и затова много от показаните престъпници са чернокожи. Това е немислимо днес.
"Мръсният Хари"

Клинт Истууд е Хари Калахан - сурово и кораво ченге от Сан Франциско в началото на 70-те. Той носи костюм, има мек спусък и лош нрав, мрази престъпниците, държи на реда. "Мръсният Хари" е олицетворение на полицейския идеал за служител, който не търпи глупости и лигавщини. А в днешен ултралиберален Холивуд той е олицетворение на американския фашизъм.

Само си представете - Хари Калахан е внушителен бял мъж със законното позволение да стреля по представители на малцинствата. Все пак филмите от полицейската поредица са реалистични до известна степен и затова много от показаните престъпници са чернокожи. Това е немислимо днес.

Хари няма проблем със заплашването, унижаването и убиването на етнически криминални елементи. И този човек е герой. Как може, какъв абсурд! В епохата на #BlackLivesMatter и откритата, систематична и консолидирана медийна кампания срещу американската полиция, подобен образ е невъзможен.

Кадрите, в които "Мръсният Хари" е насочил своя револвер към неутрализиран чернокож бандит и го пита дали се чувства късметлия, завинаги ще останат в историята на политически некоректното екшън кино.
Хари няма проблем със заплашването, унижаването и убиването на етнически криминални елементи. И този човек е герой. Как може, какъв абсурд! В епохата на #BlackLivesMatter и откритата, систематична и консолидирана медийна кампания срещу американската полиция, подобен образ е невъзможен.

Кадрите, в които "Мръсният Хари" е насочил своя револвер към неутрализиран чернокож бандит и го пита дали се чувства късметлия, завинаги ще останат в историята на политически некоректното екшън кино.

"Истински лъжи"

Мащабният екшън епос с елементи на комедия на Джеймс Камерън с Арнолд Шварценегер и Джейми Лий Къртис излиза в средата на 90-те и още тогава си има проблеми с активисти, които го осъждат заради "дискриминиращ портрет на хора с арабски произход". 

Просто филмът разказва за терористичния план на някакви ислямски екстремисти и техните образи логично са изиграни от изпълнители с вид на религиозни радикали от Близкия Изток.
"Истински лъжи"

Мащабният екшън епос с елементи на комедия на Джеймс Камерън с Арнолд Шварценегер и Джейми Лий Къртис излиза в средата на 90-те и още тогава си има проблеми с активисти, които го осъждат заради "дискриминиращ портрет на хора с арабски произход".

Просто филмът разказва за терористичния план на някакви ислямски екстремисти и техните образи логично са изиграни от изпълнители с вид на религиозни радикали от Близкия Изток.

Филмът се гаври с джихадистите и ги представя като зли, но смотани фанатици, които нямат шанс срещу масивната машина за справедливост и кратки забавни реплики, именувана "негово екшън величество Арнолд Шварценегер."

Дори преди повече от 20 години, когато терминът "ислямофобия" все още не е станал част от политкоректния лексикон, "Истински лъжи" предизвиква противоречия и протести. Днес подобен филм никога не би бил направен.
Филмът се гаври с джихадистите и ги представя като зли, но смотани фанатици, които нямат шанс срещу масивната машина за справедливост и кратки забавни реплики, именувана "негово екшън величество Арнолд Шварценегер."

Дори преди повече от 20 години, когато терминът "ислямофобия" все още не е станал част от политкоректния лексикон, "Истински лъжи" предизвиква противоречия и протести. Днес подобен филм никога не би бил направен.

"Голдфингър"

Всички ранни филми за агент 007 Джеймс Бонд днес са свирепо критикувани заради своя сексизъм. Особено тези с Шон Конъри. В очите на модерната идеология на Холивуд, старият Бонд е един опасен и свръхсексуален привилегирован бял мъж, който използва атрактивните жени като сексуални обекти и убива хора - включително и представители на малцинства - без да чувства вина.

"Голфингър" е особено проблематичен за днешния културен климат. Сцената, в която Бонд отпраща млада мацка по бански, която досега го е масажирала, за да говори сериозни неща с някакъв човек, е легендарна илюстрация за недопустим в днешно време материал. Бонд пляска гаджето по задника и я гони с думите: "Мъжки приказки"...
"Голдфингър"

Всички ранни филми за агент 007 Джеймс Бонд днес са свирепо критикувани заради своя сексизъм. Особено тези с Шон Конъри. В очите на модерната идеология на Холивуд, старият Бонд е един опасен и свръхсексуален привилегирован бял мъж, който използва атрактивните жени като сексуални обекти и убива хора - включително и представители на малцинства - без да чувства вина.

"Голфингър" е особено проблематичен за днешния културен климат. Сцената, в която Бонд отпраща млада мацка по бански, която досега го е масажирала, за да говори сериозни неща с някакъв човек, е легендарна илюстрация за недопустим в днешно време материал. Бонд пляска гаджето по задника и я гони с думите: "Мъжки приказки"...

...Само един такъв момент в съвременен филм е достатъчен за масов феминистки протест, погром и организирана кампания за унищожаването на кариерите на всички, които са участвали в създаването на подобно нещо. Но никой не е толкова луд, че да рискува репутацията и работата си с такъв радикален риск.

Днешните филми за Бонд са подчертано егалитарни и се разграничават от палавото минало на Конъри и компания.
...Само един такъв момент в съвременен филм е достатъчен за масов феминистки протест, погром и организирана кампания за унищожаването на кариерите на всички, които са участвали в създаването на подобно нещо. Но никой не е толкова луд, че да рискува репутацията и работата си с такъв радикален риск.

Днешните филми за Бонд са подчертано егалитарни и се разграничават от палавото минало на Конъри и компания.

"Командо"

"Командо" е монументално екшън откровение с Арнолд Шварценегер в ролята на елитния бивш командос Джон Матрикс, който избива цяла измислена латиноамериканска островна държава, за да спаси отвлеченото си момиченце. 

Забравете за този сюжет днес. Първо, как си представяте в днешно време мейнстрим филм с масово насилие над анонимни латиноси, извършено от масивен бял мъж с австрийски произход!? Който на всичкото отгоре пуши пура!?
Второ, момиченцата вече не са някакви невинни и безпомощни жертви на лошите, които чакат смел мъж да ги спаси. В съвременното кино те са завършени екшън богини като в Kick Ass или "Логан" и могат да се оправят сами. 

"Командо" фетишизира мачисткия милитаризъм в пълен разрез с модерните разбирания за допустимо ниво на тестостерон на екрана. Гледането на този велик шедьовър е като посещение в музея на отдавна изчезналия екшън.
"Командо"

"Командо" е монументално екшън откровение с Арнолд Шварценегер в ролята на елитния бивш командос Джон Матрикс, който избива цяла измислена латиноамериканска островна държава, за да спаси отвлеченото си момиченце.

Забравете за този сюжет днес. Първо, как си представяте в днешно време мейнстрим филм с масово насилие над анонимни латиноси, извършено от масивен бял мъж с австрийски произход!? Който на всичкото отгоре пуши пура!?

Второ, момиченцата вече не са някакви невинни и безпомощни жертви на лошите, които чакат смел мъж да ги спаси. В съвременното кино те са завършени екшън богини като в Kick Ass или "Логан" и могат да се оправят сами.

"Командо" фетишизира мачисткия милитаризъм в пълен разрез с модерните разбирания за допустимо ниво на тестостерон на екрана. Гледането на този велик шедьовър е като посещение в музея на отдавна изчезналия екшън.

"Борба за справедливост"

"Борба за справедливост" е друга класика на дърварския осемдесетарски и деветдесетарски екшън канон. Стивън Сегал е Джино Фелино - ченге със зъл нрав и морлен код, което често прибягва до насилие. 
В легендарната откриваща сцена Джино пребива някакъв клет сводник, който допреди малко е шамарил една от своите проститутки, имала неблагоразумието да забременее от клиент. 
Фелино грабва сексуалния брокер за вратовръзката, наказва го с няколко тупаника и го забива през предния прозорец на спрял автомобил.

Големият проблем? Сводникът, показан като тотална отрепка, е чернокож. Това отново е по-скоро реалистична демографска репрезентация на улицата от това време в САЩ. 
Ала днес такъв филм ще бъде осъден единодушно като расистки боклук с твърде много насилие и тестостерон. 

"Борба за справедливост" е артефакт от миналото на жанра, екшън реликва. А сега Сегал е натежал и със забрана да влиза в Украйна заради топлите си връзки с Путин. Какво кариерно развитие само!
"Борба за справедливост"

"Борба за справедливост" е друга класика на дърварския осемдесетарски и деветдесетарски екшън канон. Стивън Сегал е Джино Фелино - ченге със зъл нрав и морлен код, което често прибягва до насилие.

В легендарната откриваща сцена Джино пребива някакъв клет сводник, който допреди малко е шамарил една от своите проститутки, имала неблагоразумието да забременее от клиент.

Фелино грабва сексуалния брокер за вратовръзката, наказва го с няколко тупаника и го забива през предния прозорец на спрял автомобил.

Големият проблем? Сводникът, показан като тотална отрепка, е чернокож. Това отново е по-скоро реалистична демографска репрезентация на улицата от това време в САЩ. Ала днес такъв филм ще бъде осъден единодушно като расистки боклук с твърде много насилие и тестостерон.

"Борба за справедливост" е артефакт от миналото на жанра, екшън реликва. А сега Сегал е натежал и със забрана да влиза в Украйна заради топлите си връзки с Путин. Какво кариерно развитие само!