"Американски прелести" безспорно е филм-шедьовър, който печели 5 награди "Оскар" напълно основателно. Това е един от първите филми на 90-те, които разчопкват мита за американската мечта и показват епичната самота, която стои зад красивите предградия. Кевин Спейси в ролята на Лестър прави може би една от топ 3 ролите на живота си, много преди движението #metoo да го измете от холивудската сцена. А Мена Сувари, която се появява в една и съща година в "Американски прелести" и "Американски пай" ни кара просто да си пуснем "I`m just a teenage dirtbag baby" на Wheatus в жегата и довечера отново да гледаме филма на розите.
След "Американски прелести", който е богато наситен с диалози, Сам Мендес изненада феновете си с учудващо тихия "Път към отмъщение". Филмът е базиран на едноименната графична новела на Макс Алън Колинс и е може би най-естетския филм на Мендес.
Кинематографията на носителя на "Оскар" Конрад Хол потапя зрителите в мрачни сенки и дълбочина на картината, която великолепно допълва сюжета. Героите през цялото време са видени през стъкло или вода или са обвити в тъмнина, което е великолепна визуална метафора за случващото се на екрана. Във филма участват Том Ханкс, Пол Нюман и Джъд Лоу, които, движени от мозъка на Мендес, пресъздават драматично връзката баща-син и безнадеждността на съдбата.
Ако има актриса, която стои на актьорското ниво на Леонардо ди Каприо, това е неговата приятелка в живота Кейт Уинслет. Химията между двамата е основният елемент, който направи "Титаник" епичен филм, бликащ от секс, любов и драма и в "Пътят на промените", 11 години по-късно, тази химия не просто не си е отишла, а е станала още по-осезаема.
Тук Кейт и Лео са излезли от кожите на Роуз и Джак и са Ейприл и Франк: двойка от края на Втората Световна война, омотала се безнадеждно в промяната, която настъпва в отношенията между двама души след брака. Любовта се е превърнала в ненавист, страстта е алхимично променена в досада и непоносимост. Лентата е по книгата на Ричард Йейтс, който публикува романа си, когато е на 35 години, и е номиниран за The National Book Award, заедно с Джоузеф Хелър и "Параграф 22".
С този филм от поредицата за Джеймс Бонс, Мендес се изправя пред предизвикателството да вкара героите в свят, който би бил абсолютно чужд на хората, създали ранните адаптации по Ян Флеминг. И успява.
В Скайфол MI6, Бонд, М и техните променящи се роли са в центъра на действието. Разузнаването се брани от враждебно настроен държавен бюрократ (Ралф Файнс), а MI6 е под заплаха от Раул Силва (Хавиер Бардем) - бивш агент с кибер-умения, който се чувства предаден от М преди години. Даниъл Крейг влиза в ролята съвършено, а Мендес изкарва историята за Джеймс Бонд на сцената на съвременния живот.
"Jarhead", преведен у нас като "Снайперисти", е военна драма, базирана на едноименните мемоари от 2003 г. на морския пехотинец Антъни Суофорд. В неговите обувки влиза Джейк Джиленхол, а заедно с него на снимачната площадка са Джейми Фокс, Питър Скарсгард, Лукас Блек и Крис Купър.
Филмът е боксофис разочарование, но това не отнема от стойността му. Мендес рисува психологически портрет на главния герой и, както прави обикновено, вкарва зрителя директно в разцентрованата му душа - нещо, което се явява по-голяма ценност от ефектите.
Психологическата страна на войната определено е сред темите, които вълнуват Сам Мендес. Сценарият, който също е дело на Мендес, е базиран на разказите на неговия дядо, който е участвал във "Войната, която трябваше да сложи край на всички войни", но онова, което се случва във филма, спокойно може да се отнесе към който и да е военен конфликт, в която и да е историческа епоха.
Историята проследява двама военни куриери, които са изпратени да предадат съобщение от една точка на бойното поле до друга, а залогът е животът на 1600 британски войници. Мендес подхожда към историята внимателно, дълбоко и с интимност, присъща на режисьорския му поглед, като тази прави онова, което правят добрите творци: създават оригинална история, правейки я универсална и общовалидна.
Да наречем тази бременност-ориентирана road trip dramedy лента "слаба" не би било справедливо. С нея Мендес излиза извън зоната си на комфорт и потапя зрителите в сладост и меланхолия, подсилени от саундтрака, включващ Боб Дилън, Джордж Харисън и Алекси Мърдок. Филмът показва как режисьорът прави дисекция на ситуацията около персонажите, а не на самите персонажи.
Джон Красински и Мая Рудолф са трогателна двойка в трийсетте си години и обикалят Щатите в търсене на перфектното място, на което да отгледат бъдещото си дете. Всяка нова дестинация, до която достигат, ги среща с нови автентични герои, които ясно противопоставят оптимизма и невинността на бъдещите родители с абсурдите в света около тях.