Ето няколко от най-хитрите психологически трикове, които ресторантьорите използват, за да ви накарат да харчите повече.
(Вижте галерията)
Снимка: Getty Images
Клиентите са особено привлечени от упоменаване в менюта на роднини, от рода на родители, баби и дядовци. Така например хората са по-склонни да си купят топлите домашни бисквитки "на баба" или феноменалната картофена салата "на леля Марго". Щипка носталгия прави ястието още по-вкусно.
Снимка: Getty Images
Според проучване на школата по хотелска администрация на Университета "Корнел", когато посетителите получават меню без обозначение на паричната единица в него, те харчат много повече, отколкото когато виждат до цифрата знак €.
Дори и цената да е написана с думи, вместо цифри, например "десет лева/евро", гостите харчат по-малко, защото се задействат негативните усещания, свързвани със заплащането.
Снимка: Getty Images
Според корейско научно изследване, около една трета от хората са по-склонни да поръчат първото ястие, към което бъде привлечено вниманието им. В резултат на това ресторантите поставят най-доходоносните си ястия в горния десен ъгъл, защото обикновено погледът на хората попада първо именно там.
Снимка: Getty Images
Дизайнерите на менюта знаят, че когато цените завършват на 9, примерно 9.99, това загатва за изгодна цена, но не и за качество. За сметка на това - цените, които завършват на .95, вместо на .99, са по-ефективни, защото те изглеждат по-"дружелюбно" на клиентите. Повечето ресторантьори направо се стараят да дават цена без цифри след десетичната запетая, защото това прави менюто по-изчистено, опростено и сбито.
Снимка: Getty Images
Според Рап, ресторантите използват тактиката на заблудата чрез включване на безумно скъпи предложения. "Вероятно няма да купите омлет с омар за 1000 долара, но пък ще намерите нещо малко по-евтино и то ще ви изглежда по-разумно," казва той.
"Основната роля на платото за 115 евро - което е единственото предложение с трицифрена стойност в менюто - е че всичко останало изглежда по-изгодно като цена в сравнение с него", споделя Уилям Паундстоун, автор на "Безценно: митът за справедливата цена (и как да се възползваме от него)" в интервю пред New York Magazine,
Снимка: Getty Images
Един етнически или географски "етикет" в менюто привлича вниманието на клиента към определена характеристика на ястието и подчертава определен вкус и текстура. Това е установил експерименталният психолог Чарлз Спенс от Университета в Оксфорд.
Пускането на класическа музика в ресторантите насърчава посетителите да харчат повече, защото ги кара да се чувстват по-заможни. За сравнение, непретенциозната попмузика води до 10% по-ниски сметки.