Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Апетитът идва с менюто

Ето няколко от най-хитрите психологически трикове, които ресторантьорите използват, за да ви накарат да харчите повече.
(Вижте галерията) Снимка: Getty Images
Ето няколко от най-хитрите психологически трикове, които ресторантьорите използват, за да ви накарат да харчите повече. (Вижте галерията)

Клиентите са особено привлечени от упоменаване в менюта на роднини, от рода на родители, баби и дядовци. Така например хората са по-склонни да си купят топлите домашни бисквитки "на баба" или феноменалната картофена салата "на леля Марго". Щипка носталгия прави ястието още по-вкусно.
Снимка: Getty Images
Клиентите са особено привлечени от упоменаване в менюта на роднини, от рода на родители, баби и дядовци. Така например хората са по-склонни да си купят топлите домашни бисквитки "на баба" или феноменалната картофена салата "на леля Марго". Щипка носталгия прави ястието още по-вкусно.

Според проучване на школата по хотелска администрация на Университета "Корнел", когато посетителите получават меню без обозначение на паричната единица в него, те харчат много повече, отколкото когато виждат до цифрата знак €.

Дори и цената да е написана с думи, вместо цифри, например "десет лева/евро", гостите харчат по-малко, защото се задействат негативните усещания, свързвани със заплащането.
Снимка: Getty Images
Според проучване на школата по хотелска администрация на Университета "Корнел", когато посетителите получават меню без обозначение на паричната единица в него, те харчат много повече, отколкото когато виждат до цифрата знак €. Дори и цената да е написана с думи, вместо цифри, например "десет лева/евро", гостите харчат по-малко, защото се задействат негативните усещания, свързвани със заплащането.

Според корейско научно изследване, около една трета от хората са по-склонни да поръчат първото ястие, към което бъде привлечено вниманието им. В резултат на това ресторантите поставят най-доходоносните си ястия в горния десен ъгъл, защото обикновено погледът на хората попада първо именно там.
Снимка: Getty Images
Според корейско научно изследване, около една трета от хората са по-склонни да поръчат първото ястие, към което бъде привлечено вниманието им. В резултат на това ресторантите поставят най-доходоносните си ястия в горния десен ъгъл, защото обикновено погледът на хората попада първо именно там.

Дизайнерите на менюта знаят, че когато цените завършват на 9, примерно 9.99, това загатва за изгодна цена, но не и за качество. За сметка на това - цените, които завършват на .95, вместо на .99, са по-ефективни, защото те изглеждат по-"дружелюбно" на клиентите. Повечето ресторантьори направо се стараят да дават цена без цифри след десетичната запетая, защото това прави менюто по-изчистено, опростено и сбито.
Снимка: Getty Images
Дизайнерите на менюта знаят, че когато цените завършват на 9, примерно 9.99, това загатва за изгодна цена, но не и за качество. За сметка на това - цените, които завършват на .95, вместо на .99, са по-ефективни, защото те изглеждат по-"дружелюбно" на клиентите. Повечето ресторантьори направо се стараят да дават цена без цифри след десетичната запетая, защото това прави менюто по-изчистено, опростено и сбито.

Според Рап, ресторантите използват тактиката на заблудата чрез включване на безумно скъпи предложения. "Вероятно няма да купите омлет с омар за 1000 долара, но пък ще намерите нещо малко по-евтино и то ще ви изглежда по-разумно," казва той.

"Основната роля на платото за 115 евро - което е единственото предложение с трицифрена стойност в менюто - е че всичко останало изглежда по-изгодно като цена в сравнение с него", споделя Уилям Паундстоун, автор на "Безценно: митът за справедливата цена (и как да се възползваме от него)" в интервю пред New York Magazine,
Снимка: Getty Images
Според Рап, ресторантите използват тактиката на заблудата чрез включване на безумно скъпи предложения. "Вероятно няма да купите омлет с омар за 1000 долара, но пък ще намерите нещо малко по-евтино и то ще ви изглежда по-разумно," казва той. "Основната роля на платото за 115 евро - което е единственото предложение с трицифрена стойност в менюто - е че всичко останало изглежда по-изгодно като цена в сравнение с него", споделя Уилям Паундстоун, автор на "Безценно: митът за справедливата цена (и как да се възползваме от него)" в интервю пред New York Magazine,

Един етнически или географски "етикет" в менюто привлича вниманието на клиента към определена характеристика на ястието и подчертава определен вкус и текстура. Това е установил експерименталният психолог Чарлз Спенс от Университета в Оксфорд.
Снимка: Getty Images
Един етнически или географски "етикет" в менюто привлича вниманието на клиента към определена характеристика на ястието и подчертава определен вкус и текстура. Това е установил експерименталният психолог Чарлз Спенс от Университета в Оксфорд.

Пускането на класическа музика в ресторантите насърчава посетителите да харчат повече, защото ги кара да се чувстват по-заможни. За сравнение, непретенциозната попмузика води до 10% по-ниски сметки.
Пускането на класическа музика в ресторантите насърчава посетителите да харчат повече, защото ги кара да се чувстват по-заможни. За сравнение, непретенциозната попмузика води до 10% по-ниски сметки.