Войната в Украйна води след себе си не само оттегляне на международни бизнеси от Русия, но и на промяна на отношението към някои руски компании и брандове по света.
Една от най-очевидните цели, разбира се, е водката.
Като начин да заемат позиция срещу руската инвазия в Украйна вериги магазини по света изтеглят не само алкохола руско производство, но понякога и онзи, чийто етикет или бранд създават представата за руска връзка.
В някои държави забраните за продажба на такива продукти идват дори от политици, въпреки че е спорно дали от това има някаква реална полза.
За алкохолните брандове обаче ситуацията е сложна и така се стига до търсенето на начини идеята за връзка с Русия да бъде заличена.
Така например алкохолният бранд Stolichnaya вече спира да съществува. Компанията Stoli Group официално съобщи, че водката вече ще се продава и рекламира само под името Stoli.
От компанията в края на миналата седмица изтъкнаха, че промяната идва като реакция на руската инвазия в Украйна, а факторите зад решението са три: "силната позиция" на основателя ѝ спрямо "режима" на Владимир Путин в Русия; желанието на служителите на Stoli да предприемат някакво действие; и желанието да се представят "корените" на компанията Stoli в Латвия.
"Когато бях прокуден от Русия след 2000 г. заради опозицията ми срещу Путин, останах горд с бранда Stolichnaya. Днес взехме решението да я ребрандираме изцяло, тъй като името вече не отразява нашата организация", обяснява основателят на Stoli Group - милиардерът Юри Шефлер, в края на миналата седмица.
Stolichnaya всъщност започва като руски бранд в бившия СССР, но през последните години производството на водката е преместено именно в Латвия, докато самата компания Stoli Group е базирана в Люксембург.
От ръководството още съобщиха, че заради руската инвазия в Украйнa вече ще използват изцяло словашки източници на суровини.
Въпреки всичко в Русия продължава да се произвежда притежавана от държавата версия на бранда. Според Stoli Group ключова разлика е, че на етикета на финансираната от държавата версия ясно е посочено, че е произведена в Русия.
Това не е първият път, в който на Stoli Group са търсили начин да дистанцират алкохолният бранд от представата за връзка с руското правителство, посочва NPR. След закони в Русия срещу гей общността в страната през 2013 г., компанията публично се обявява срещу Путин.
Водката е именно една от "жертвите" на бойкотите на руски стоки по света. В САЩ например губернаторите на щатите Юта и Ню Хемпшир наредиха щатските магазини за алкохол да изтеглят всички руски продукти от продажба. Губернаторът на Охайо пък блокира продажбата на друг руски бранд - Standard.
Си Ен Ен обаче посочва, че тези мерки не само са символични, но и могат да пропуснат реалната си цел, защото редица брандове с руски корени вече се дестилират в различни държави, включително и самите САЩ.
Пример за такава е именно Stolichnaya. Smirnoff пък от години се притежава от британския гигант Diageo, а производството за САЩ се осъществява именно на американска територия - в щата Илинойс.
Още повече водката от Русия съставлява по-малко от 1% от цялата стойност на вносния алкохол в САЩ, според данни на Съвета за дестилирани напитки.
Мерките срещу "руската" водка обаче не се ограничават само до Щатите. Една от големите търговски вериги в Нова Зеландия изтегли от магазините си хиляди бутилки. Подобни мерки предприеха и две вериги за продажба на алкохол в Австралия, собственост на Endeavour. Премахване на руски продукти имаше и във вериги във Финландия и Дания.
Но дори политиците в държави, които подемат подобни бойкоти, понякога съзнават, че това няма как да реши конфликта в Украйна.
"Бойкотът ни няма да нанесе големи щети на бизнесмените на Путин, но е въпрос на принципи - нашият народ няма да финансира онези, които финансират войната", коментира премиерът на Латвия Ингрида Шимоните, цитирана от Bloomberg.