Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Канадците, които искат да ядете кал срещу "скромната сума" от 110 долара за 110 грама

Докато BOO засега успешно избягва регулациите на Facebook, не може да се каже същото за регулаторните органи на САЩ и Канада Снимка: iStock
Докато BOO засега успешно избягва регулациите на Facebook, не може да се каже същото за регулаторните органи на САЩ и Канада

Както много често се случва с поредното чудо на алтернативната медицина, всичко тръгва от постове в Instagram, предимно на добре изглеждащи, усмихнати и перфектно поддържани жени.

Този път обаче те не се опитват да ви продадат кристали, билки или хомеопатични продукти, а искат да ви пробутат... чудодейна кал.

Въпросните жени се снимат как отпиват с удоволствие от чаши с ужасно изглеждаща черна течност, която по техни твърдения може всичко, дори и да "изчисти" тялото от ваксината срещу коронавирус.

Таговете към тези постове са #BOO или малко по-дългото #BlackOxygenOrganics.

В сайта на канадския производител, чието седалище е в Онтарио, се посочва, че продуктът съдържа предимно фулвинова киселина, която се получава при разграждането на растенията и е наричана от билкари и хомеопати "еликсира на живота". С други думи, това е вид кал, само че една торбичка от нея струва 110 долара.

Както съобщават от NBC, срещу тази сума клиентът получава лъскава черна торбичка, в която има едва около 120 грама от "вълшебната кал". За сметка на това производителят приканва купувачите си на воля да пият от сместа, да се мажат с нея и дори да си взимат "лечебна и пречистваща вана" със скъпата кал. Освен това фирмата допълва, че продуктът може и е добре да бъде приеман и от животни.

Оказва се, че има хора, които на драго сърце дават парите си за подобно нещо. Реклами на BOO се появяват още през това лято, второ подред в условията на пандемия, и бързо си намират пътя до разнообразна клика от антиваксъри, фенове на алтернативната медицина и откровени конспиратори.

Похвални думи за BOO обикалят групи в социалните мрежи, които са против конвенционалната медицина, ваксините (особено тези срещу коронавирус) и стандартните методи за лечение и превенция.

Подведена по подобни хвалебствия, Моника Уонг си купува две торбички от субстанцията, започва всеки ден да разтваря по половин лъжичка от нея в чаша вода и да я пие.

В разговор за NBC тя споделя, че докато четяла за чудеса като по-гладка кожа, по-красива коса и тяло, изпълнено с енергия, в реалността не е усетила никакъв подобен ефект. Даже напротив, получила болки в корема, за които се опитала да сподели във Facebook, но администраторите на групата, посветена на BOO, не ѝ позволили.

Друга потребителка, която предпочита да остане анонимна, признава, че е къпала бебето си във вана с "вълшебната кал" и му е докарала инфекция на кожата и очите. Нейните думи пораждат сериозни съмнения, че калта може да служи като мощен детокс, макар че в рекламата се твърди, че продуктът дори "предпазва" и "лекува" коронавирус.

Опасения, че става въпрос за мащабна измама за наивници идват и от факта, че BOO не може да бъде купен в магазинната мрежа - нито в дрогерийни магазини, нито в аптеки, нито в специализирани обекти за хомеопатия и алтернативна медицина.

Вместо това пакетите с калта се продават от частни лица и инфлуенсъри из социалните платформи - същите онези, които вече споменахме в началото.

И докато други подобни на BOO продукти преживяват отлив на интерес и купувачи заради пандемията, то Black Oxygen Organics е в своя разцвет. Една самотна майка се хвали във Facebook, че с продажбата на BOO си е докарала 21 хил. долара само в първите си пет седмици, в които промотира и продава продукта.

Пред NBC Рон Монтарули, вицепрезидент на компанията, заявява, че брандът е успял да привлече 21 хил. търговци и 38 хил. клиенти само за 2021 г. За последните шест месеца, уточнява Монтарули, продажбите са скочили от 200 хил. долара месечно на 6 млн. долара месечно.

Данните за реалните приходи на фирмата обаче са мътни като кална вода.

Групите, в които BOO се рекламира, обаче дават малко повече представа какви хора купуват субстанцията. Най-голямата група във Facebook, посветена на продукта, има 97 хил. членове. Една немалка част от тях са отявлени хипохондрици, които страдат от въображаеми заболявания и си внушават, че телата им са натровени, имат паразитоза или са заразени с нещо.

Парадоксално, но същата група потребители категорично отказва да потърси помощ от медицински лица, и вместо това панически търси вълшебни лекове, билки и средства от алтернативната медицина.

Така тези хора попадат на форуми, в които подвеждащо се твърди, че Black Oxygen Organics лекува коронавирус, кожни заболявания, стомашни неразположения и какво ли още не.

Пандемията от коронавирус е допълнителна благословия за подобни потребители, които са склонни да отричат, че има опасен вирус, омаловажават болестта и я приравняват до обикновен грип и не вярват нито в мерките, нито във ваксините и конвенционалната медицина.

"Не съм виждал нищо такова в живота си", заявява Монтарули, който сам е учуден от успеха на BOO. Той сам наблюдава как Black Oxygen Organics привлича към себе си потребители, разочаровани от стандартната медицина, такива, които смятат, че обикновените лекарства не помагат и даже са вредни, хора, които смятат, че калта ги е излекувала от какво ли не - от панически атаки до очни проблеми.

От друга страна всички групи в социалните платформи, посветени на BOO, се ползват със строга модерация. Всякакви постове, които се промъкват и които развенчават аурата на субстанцията, биват моментално премахвани.

Само че докато BOO засега успешно избягва регулациите на Facebook и TikTok, не може да се каже същото за регулаторните органи на САЩ и Канада.

В началото на декември месец компанията обявява, че временно прекратява дейността си. От своя страна митническите власти на двете държави задържат всички пратки с логото на BOO, а тъжни клиенти се оплакват, че не могат да си получат вълшебната кал.

"Това е краят на една култура на чудодейно лечение", пише един недоволен потребител във Facebook.

Въпросът, който остава неразрешен, е къде феновете на алтернативната медицина и световните конспирации ще намерят следващия си вълшебен продукт, който лекува всичко. Все пак щом са готови да приемат изгнили растения и кал, значи има още накъде да търсят...

Най-четените