Във времена на разпространение на вирус маските се превръщат в един от най-важните атрибути за носене.
И тъй като модата, освен че вдъхновява, отразява и времето, в което живеем, сред колекциите на някои дизайнери видяхме как маската може да се носи като красиво продължение на тоалета.
Модната индустрия тази година обаче не само трябва да отговори на нуждата да носим маски, но се изправя и пред други предизвикателства.
Много от предстоящите през пролетните месеци ревюта на т. нар. "круизни колекции" бяха отменени, в това число на Gucci в Сан Франциско, на Burberry в Шанхай, на Prada в Токио, на Versace в САЩ и др.
Това са събития, на които дизайнерите разчитат моделите им да достигнат до клиенти в целия свят, като излизат извън границите на четирите модни столици - Милано, Париж, Лондон и Ню Йорк.
Тези междусезонни или предсезонни линии, произведени от модните къщи или марки, са допълнение към сезонните им колекции (пролет/лято и есен/зима). Насочени са към клиенти, които са приключили с купуването на есенно-зимни дрехи и им предстои ваканция. Идеята да се покрият с предложения месеците, в които е рано за летни дрехи, но късно за зимни. Затова и се считат за един от най-доходоносните ревюта в модата.
Но модните дизайнери отменят и преосмислят своите ревюта и извън "круизните колекции". Това, от друга страна, води до дългосрочни въпроси относно самия формат на модните събития. Вирусът принуждава дизайнерите да се питат дали наистина трябва да правят модно ревю, за да продават продуктите си и изобщо да изграждат марката си.
"Във време на криза трябва да мислим за радикално нулиране (на ревютата)", смята главният редактор на Vogue Анна Уинтур, цитирана от Times.
Ралф Лорън отмени априлското си шоу, на което трябваше да покаже есенната си колекция за 2020 г. В последния ден от Седмицата на модата в Милано Джорджо Армани пък избра шоуто му да бъде без публика и го излъчи на живо онлайн.
Същевременно дизайнерите търсят начини за онлайн продажби през различни платформи. Това е предизвикателство за тях - луксозните стоки, особено на дрехи, които не можеш да докоснеш и пробваш, не носят шеметни печалби.
По данни на Bain в средата на карантината в Китай купувачите драстично са увеличили своите онлайн покупки чрез Tmall - сайт за електронна търговия, но покупките на дизайнерски стоки са намалели. Така се случи и при епидемията от SARS. И все пак е любопитно да се отбележи, че след известно задържане на епидемиологичната обстановка процентът на луксозни продажби нараства.
Междувременно в галерията ви показваме как маската може да се носи като истински моден атрибут.