С тялото си Емили Ратайковски е продавала бургери. Продавала е парфюми с аромат на иланг-иланг и сандалово дърво. Продавала е гама продукти за коса. Продавала е неописуем брой бански. Продавала е панталони, които никой не искаше да купи. Няма продукт, който тялото и да не може да продава, включително и новата ѝ книга, озаглавена My Body.
Моделът, който с еднакъв успех участва в рекламни кампании за евтини и луксозни дрехи, събира колекция от 12 есета, в които разсъждава за плюсовете и минусите на ролята да си обект на сексуалните фантазии на мъжете.
На страниците тя признава, че когато се замисля за собствения си външен вид, в съзнанието ѝ се появява образът на един от първите известни модели отвъд Океана - Одри Менсън, тийнейджърка, която е идеологизирана заради красотата си, но завършва живота си в психиатрична клиника.
"Предполагам, че това е жизненият цикъл на една муза", пише Ратайковски в първата си книга.
Въпреки че трудно Ратайковски може да се определи като муза или икона в модата, подобно на Одри Менсън, моделът и инфлуенсър в Instagram познава популярността от първо лице, достатъчно, за да може да пише и говори за нея. Още повечем че нейната известност се разраства благодарение добрите гени от родителите ѝ
Емили е наясно с този факт. Показателното в есетата ѝ е, че тях няма и една дума с претенции за талант или необикновеност, които да изстрелят кариерата ѝ във висините. Моделът осъзнава, че хората я разпознават само заради статута ѝ на модерен секссимвол.
"Аз не бях просто известна, аз бях сексуално известна, което в много отношения беше удовлетворяващо", пише Ратайковски.
С 28 милиона последователи в Instagram, реагиращи на основно на съдържание от разголени фотосесии, Ратайковски знае какво е да си жена, която провокира първичните инстинкти в човека и описва преживяването в две крайности - от еуфория и гордост до предизвикателствата за менталното здраве.
За първи път красавицата от социалните мрежи разбира за въздействието на вида си над мъжете, когато катастрофира в корейския квартал на Лос Анджелис. Сблъсъкът е бил с шофьор на камион и вместо обичайните викове и размяна на обвинения в такива ситуации, шофьорът предложил на Емили да я закара до дома ѝ и да ѝ помогне с колата.
През 2014 г. тя получава нов шанс да изследва опияняващия ефект на красотата си, след като малайзийският милиардер Джо Лоу, свързан със скандала 1MBD, ѝ плаща 25 000 долара, за да го придружи на Super Bowl - последния мач от сезона на Националната футболна лига (NFL) в САЩ.
И преди някой да е останал с грешните впечатления, че книгата е поредната тухла в стената на #MeToo движението, Ратайковски уточнява, че не споделя събитията от живота си, за да търси реванш за сексуалната експлоатация, на която е ставала жертва през годините.
"Това не е книга със списък от моментите, в които съм била сексуално нападната. Това е списък с моментите, от които се срамувам. Исках да се върна назад и да проуча защо", пише моделът в книгата си.
А подобни моменти не липсват. От пробива ѝ с видеото Blurred Lines на Робин Тик и Фарел Уилямс, при чиито снимки жененият Тик е опипвал гърдите на Емили, до ситуации по време на фотосесии, в които Ратайковски се е страхувала да се застъпи за себе си, защото може перманентно да остане без работа.
"Индустрията те учи, че си заменим. И че ако не си мълчиш и не се съгласяваш, е много малко вероятно да те наемат отново. Това може да е много страшно за млад модел, който се опитва да печели пари", разказва Ратайковски.
За Емили вратата на модата се отваря, когато е на 14 г. Тя е единствено дете, отгледано от бохемски родители, живеещи в предградията на Сан Диего. Майка ѝ подписва документите, с които ѝ дава свобода да живее и пътува без нейната опека, щом става ясно, че външният вид на дъщеря ѝ може да ѝ осигури финансово стабилно бъдеще. И така на практика Емили се самовъзпитава на това какво е редно и нередно по време на работа.
В книгата си обаче тя не предлага бързи рецепти за известност, нито трикове, чрез които експлоатацията може да се преглътне по-лесно. Размислите ѝ се фокусират върху превръщането ѝ в продукт, като не отрича, че и самата тя е активен участник в този процес.
Но колкото и хищнически да е бизнесът с дрехи и козметика, тя е категорична, че няма намерение да напуска бранша. Сега, когато вече не е непознато лице и може да избира в кои проекти да участва и на кои да обърне гръб, не вижда смисъл да оставя кариерата си на пауза, понеже дългогодишните проблеми на индустрията са излезли наяве.
Предизвикателните ѝ снимки, които вбесяват феминистките, също няма да оредеят. Според Райковски е неправилно да критикуваш жените за облеклото и тялото им, независимо от коя страна на барикадата си.
"Никога не бих обвинила жена, че се опитва да работи в рамките на света, в който живеем. Не смятам, че трябва една млада жена да се срамува, че е облякла тясна рокля. Това е продължение на същата мизогиния, на която съм свидетел толкова години. И ако това не изчезне, всички ще станем съучастници в създаването на бъдещото женомразко общество", смята още Емили.