Последният филм на великия филмов гений Стенли Кубрик, „Широко затворени очи“ е безпощадно качествено произведение с особено индивидуална, уникална и идиосинкретична коледна и новогодишна атмосфера.
„Широко затворени очи“ разказва за сложните взаимоотношения на атрактивна нюйоркска двойка от горната средна класа в навечерието на празниците. Филмът е елегантно и еротично изследване на интимността, сексуалността, сънищата и лоялността и предлага възможност на Том Крус и Никол Кидман да изградят нюансирани и енигматични персонажи.
Кубрик вплита коледната и новогодишна тема по крайно оригинален начин в своя опус, а финалът е триумфално откровение, достойно за най-големите празници.
Осемдесетарската Оруелска антиутопия на Тери Гилиъм „Бразилия“ прелива от неортодоксална празнична иконогафия и нетрадиционни препратки към образа на Дядо Коледа.
„Бразилия“ е безмилостно ефективна и брутално ефектна сатира на консуматорщината и клинична критика на бюрократичните кафкиански кошмари. Културните кодове на коледните традиции се вписват прекрасно в сложния сценарий на Гилиъм и Том Стопрад.
Филмът е ултимативното алтернативно заглавие за празниците.
Шедьовърът на братя Коен от 1996-а година няма директно сюжетно отношение към празниците, но носи особено интересна коледна и новогодишна атмосфера. Това уникално „Фарго“-усещане не се изчерпва само с плътното снежно покритие на средния запад, в което е опакована историята в тази модерна американска кино класика.
Черният хумор, музиката на Картър Бъруел, безупречните зимни композиции, великолепните актьорски изпълнения и гениалната деконструкция на кодовете на криминалното кино правят от „Фарго“ прекалено добро филмово изживяване. Всеки период от годината е подходящ за пускане на този филм, но има нещо в коледните и новогодишни празници, което допълнително увеличава удоволствието от гледането му.
Модерната класика „Американски психар“ e един от най-неконвенционалните, но удовлетворяващи избори за филмова вечер по празниците. Екранизацията на режисьорката Мери Хармън по легендарния едноименен роман на Брет Ийстън Елис е перфектната сатира на консуматорския нагон и потребителското общество. Крисчън Бейл прави ролята на живота си в образа на Патрик Бейтман – очарователно провокативна персонификация на стоковия фетишизъм и обсесията по трендове.
Социалните критики в „Американски психар“ са особено актуални около ежегодната шопинг истерия по Колода и Нова година. Освен всичко друго, филмът съдържа и една от най-забавните сцени с коледно парти в киното.
Прекрасен и нестандартен кино подарък за всеки с отношение към качествените екранни развлечения. „Дълга целувка за лека нощ“ е солиден, забавен зимен екшън трилър с Джина Дейвис и Самюъл Л. Джаксън от режисьора-майстор на жанра Рени Харлин.
„Дълга целувка за лека нощ“ е очарователен бленд от престрелки, преследвания, сложно хореографирани каскади, качествен хумор и празнични препратки. Филмът представлява идеален контра-пункт на класическите заглавия, с които се преяжда и препива по това време на годината.
Забравена зимна комиксова приказка от времената, в които визионерът Тим Бъртън все още можеше да разказва вълнуващи, емоционално и интелектуално ангажиращи истории. „Батман се завръща“ е събитие от началото на 90-те, което попадна в сянката на новите екранизации за Черния отмъстител, осъществени от Кристофър Нолан с Крисчън Бейл в образа на човека-прилеп.
В „Батман се завръща“ ролята се играе от Майкъл Кийтън, а действието се случва по празниците през декември. Готъм изглежда атмосферично, абсорбира вниманието и създава особено интригуващо коледно настроение, без да е типичното тематично произведение. А Мишел Пфайфър е върховно атрактивна в ролята на Жената котка.
Сюрреалистично кинематографично бижу от сърцето на Европа. Провокативният режисьор и драматург Мартин Макдона се вдъхновява от средновековната и ренесансова архитектурна красота на белгийския град Брюж и решава да постави там изключително изобретателна черна комедия в коледен контекст с участието на Колин Фарел и Брендън Глийсън.
Филмът предлага изобилие от качествен диалог и разкошно композирани кадри, а градът Брюж, който прилича на огромен открит музей, предоставя перфектен архитектурен контекст. „В Брюж“ е бягство от баналната празнична кино консумация и върви идеално в компанията на приятели с чувство за хумор и квалитетни питиета.
В света съществува една определена ниша от ценители, които не могат да посрещнат коледни и новогодишни празници без да видят как иконичният терорист Ханс Грубер, изигран великолепно от Алън Рикман, пада от върха на небостъргача „Накатоми“ в Лос Анджелис на финала на жанровата класика „Умирай трудно“.
Екшън шедьовърът на Джон Мактирнън от 1988-а, чието действие се развива по Колдеа превърна Брус Уилис в екранна сензация и отплува в популярната култура като върховно и нестандартно празнично развлечение