Двайсет години след произнасянето на присъдата "невинен" процесът срещу О Джей Симпсън пак залива медиите.
При това не става дума само за впечатляващия успех на сериала American Crime Story: People vs O.J.Simpson ("Американска криминална история: Народът срещу О Джей Симпсън"). Той тръгна в началото на февруари и вече е смятан за един от най-добрите на годината. За драма, излъчвана по нишов кабелен канал като FX, сериалът е събрал цяло съзвездие от актьори: Куба Гудинг Джуниър като О Джей, Джон Траволта и Кортни Б.Ванс играят адвокатите му, Дейвид Шуимър (от "Приятели") в ролята на Робърт Кардашиян, Кони Бритън - Фей Резник. Шоуто е номер едно в САЩ по гледаемост сред най-важната за рекламодателите аудитория на 18-34-годишните.
Кланът Кардашиян-Дженър също проглуши Twitter с оплакванията как въпросната серия ги представя. Покойният вече баща на Ким, Кортни, и сие е най-добрият приятел на О Джей и постоянното дъвкане на участието му в делото за първи път научи американците как се произнася арменското име на семейството.
Със серия интервюта някогашният водещ прокурор по делото Марша Кларк започна да разчиства старите си сметки. Фей Резник, една от страничните фигури в историята, направила милиони долари от участието си през 1995 г., пак цъфна по реалити шоута.
Ако делото срещу Симпсън не бе достатъчно обсъждано, новината от последните дни за намерения нож в бившето имение на О Джей подсили интереса до точката на кипене. През 1994 г. оръжието, с което бяха убити Никол Браун Симпсън и Рон Голдмън, така и не бе намерено.
Новооткритият нож е бил изровен от строителен работник през 1998 г., когато старият дом на О Джей е продаден и разрушен. Пътен полицай, който изкарва допълнителни пари като охранител на снимачна площадка в околността, го купува. Той казва, че още тогава се е обадил на LAPD, но оттам не са проявили никакъв интерес. Чак когато вече пенсионираният катаджия решава да сложи ножа в рамка на стената и търси номера на делото (защото с него ще стои по-ефектно), историята стига до шефовете. Сега те назначиха проба, за да се установи дали става дума за този от убийството.
Процесът срещу О Джей е събитие, което сякаш никога не отива в забвение, а вечно присъства в американското обществено съзнание. Сега над двайсет години той отново е в центъра на вниманието не само защото много от героите му са по-популярни от всякога. А и защото като никоя друга история смесва големите мании на Америка - раса, секс, спорт, насилие и известни хора.
Таблоидите побързаха да цитират изказванията на самия О Джей от затвора в Невада, че новата история с ножа е "измислица". Той излежава 33-годишна присъда за въоръжен грабеж през 2007 г. Това престъпление бе извършено в голяма степен заради финансовите му проблеми след оправдателната присъда през 1995 г., затова наказанието в Невада за много американци бе закъсняло правосъдие. Връщането на убийствата на Никол Браун Симпсъм и Рон Голдмън в новините може да сложи край на надеждите на О Джей за предсрочно излизане от затвора догодина.
Спортният канал ESPN подсили медийната истерия с рекламите за собствената си документална поредица O.J.:Made in America ("О Джей: Създаден в Америка"), която ще тръгне през лятото. Документалният сериал вече бе показан на фестивала "Сънданс" през януари и реакциите на критици са на масов възторг. Както American Crime Story, така и O.J.:Made in America със сигурност ще са от тв върховете на годината.
Намереният нож и медийният шум около него сега подчертават колко много детайли, въпреки интензивното внимание към случая, си остават неясни или проблемни.
В нощта на 12 юни 1994 г. полицията открива телата на Никол Браун Смит и Рон Голдмън пред дома на Никол в Брентуд, богатото предградие на Лос Анджелис. Бяла и руса красавица, тя е бившата съпруга на О Джей Симпсън, пенсионирания NFL афроамерикански играч и носител на най-престижната титла в американския футбол Heisman Trophy. Голдмън е приятел на Никол, сърфист и сервитьор в популярен ресторант, оказал се на грешното място в погрешното време. По всяка вероятност той заварва убиеца в момента на престъплението и също е наръган двайсет пъти.
Уликите сочат към О Джей като извършител. Той има дълга история от побои над Никол, в деня на убийството разделената двойка също се скарва на тържеството на едно от двете им малки деца. На местопрестъплението е открит кървав отпечатък от обувка, идентичен с носените от О Джей. Също открита там е кървава кожена ръкавица съдържа ДНК от него, Никол и Голдмън. Има и кървави следи в и около джипа Ford Bronco на О Джей, както и негов чорап напоен с кръв.
Полицията обаче никога не открива ножа, с който са убити жертвите, нито кървавите дрехи на убиеца. В средата на 90-те анализът на ДНК е още нова техника и полицаите събират част от доказателствата с голи ръце. В търсене на улики Марк Фърман, един от детективите по случая, незаконно прескача оградата на дома на О Джей. Открит по-късно запис с негови расистки обиди създава подозрението, че Фърман се е опитал да манипулира разследването.
Сега новата история с открития нож припомни некомпентентността на LAPD през 1994-95 г. Историята за заровеното оръжие, разбира се, може да е измислица. Едва ли някакви улики ще са запазени върху острието след толкова години. Според американското законодателство О Джей не може да бъде съден втори път по дело, по което е бил признат за невинен.
Проблемът е, че и сега, както преди две десетилетия, на LAPD им липсва усещане колко голям е общественият интерес по случая и че нищо не трябва да бъде приемано с лека ръка.
Процесът срещу О Джей през 90-те идва на фона на дълбоко расово разделение. Само няколко години преди това афроамериканецът Родни Кинг е пребит брутално от четирима бели полицаи, актът записан от видео камера и въпреки това бяло съдебно жури не осъди служителите на реда. В резултат през 1992 г. Лос Анджелис е залят от расови безредици.
Така че когато О Джей, богат и известен афроамериканец, е изправен на съд за убийствата, достатъчно афроамериканци не вярват на нито дума от властите. А журито по случая бе в мнозинството си тъмнокожи. Други нямат нищо против да върнат един на несправедливата система. След оправдателната присъда улиците на Лос Анджелис са залети от празнуващи афроамериканци.
Уви, настроенията днес в Америка не са много по-различни и това връща интереса към процеса. Серията от смърти на афроамериканци в ръцете на властта, много от които заснети със смартфони, протестите срещу тях и оправдателните присъди на полицайте задълбочават недоверието на малцинството.
Белите американци отхвърлят съмненията за системност и посочват направения прогрес. Опитите на богати и влиятелни афроамерикански звезди като Бионсе да участват в публичния дебат и да печелят от това, доливат масло в емоционалния коктейл.
Въпреки че избягва евтини паралели, сериалът American Crime Story с почти клинична точност изследва тези сложни проблеми. Понеже става дума за тв поредица, създателите имат достатъчно време да изградят богато повествование и разкрият многото пластове на историята. Как е възможно като цяло малцинствата да са в неравноправно положение и въпреки това достатъчно богат и известен техен представител да манипулира успешно системата. Как расата може да е едновременно недостатък в живота и мощно оръжие в ръцете на брилянтни адвокати.
Сериалът е създаден по книгата на журналиста Джефри Тубин The Run of His Life ("Бягането на живота му") за процеса. Създателите обаче явно печелят от факта, че знаят как се развиват битието и кариерите на героите. Може би най-комично-поучителните моменти са тези със семейство Кардашиян. Още невръстни Ким, Клоуи и сие попиват урока, че няма значение за какво си известен - известността може да се монетаризира.
Апропо, спечелилите, буквално, от процеса срещу О Джей като Фей Резник - някогашната приятелка на Никол Браун Симпсън, пак удариха тотото. През 1995-96 г. неуспелият модел с кокаинов проблем написа два бестселъра със спомени и се снима в Playboy. Сега поувяхналата красавица със силиконови устни с размера на щата Калифорния отново се намести в светлината на прожекторите, в риалити шоуто The Real Housewives of Beverly Hills.
Това обаче изглежда в реда на нещата. В крайна сметка използването на медийната истерия за собствени цели също принадлежи към богатото наследство на процеса срещу О Джей Симпсън.