Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

В началото бе Шопската салата

Когато девизът "береш и ядеш" беше ударен лозунг. Снимка: Дарин Стойков/ Webcafe.bg
Когато девизът "береш и ядеш" беше ударен лозунг.

Подредени в строги редици на двора, подпрени с колчета, подхранвани с естествена тор, поливани от чешмата или кладенеца наблизо и внимателно брани от сръчните ръце на българските стопанин - а именно нашите баби и дядовци - през 80-те и 90-те доматите „БГ производство" символизираха триумфа на частното домашното земеделие. Тяхното производство набираше скорост в момент, когато доматите по магазините (ако ги имаше изобщо) не ставаха за нищо друго, освен за изцеждане на сок.

Ако сте имали подобно детство, то със сигурност си спомняте и надпреварването в категория „на кого са му най-хубави доматите".

Това родно състезание се провеждаше между съседите в малките населени места и включваше различни дисциплини, като например, „най-добре подредени домати", „най-високи домати", „най-голям брой домати", „най-големи домати" и разбира се - „най-вкусни домати".

Независимо какъв български сорт (а те са много и все още се селектират нови) е бил засаден някога в селския или градския двор от вашето детство, то вероятно си спомняте и че към края на август и началото на септември, дори и най-късните видове - или онези, които растяха при по-хладен планински климат като този в моето село - вече бяха узрели.

Тогава девизът „береш и ядеш" се превръщаше в ударен лозунг, който съпътстваше обедите и вечерите, придружаваше роднинските събирания и гордо украсяваше всяко празненство.

Към началото на септември абсолютен триумф отбелязваше и шопската салата, тъй като с напредването на лятото към нея постепенно се прибавяха небезизвестните печени чушки. Така тя ставаше изключително вкусна и неизменно се превръщаше в най-добрия приятел на ракията за възрастните.

И все пак, когато става дума за салата, дори и днес в българската кухня, чушката е просто украса.

Основата на салатата по нашите ширини продължава да е именно доматът, който е достатъчен и сам по себе си, особено ако е полят със зехтин (или олио) и придружен от малко лук. В различни краища на България и сега доматът със сирене е смятан за идеалното мезе за пиене на традиционни алкохолни напитки, например мастика.

Междувременно българският домат се интернационализира -  пица с доматено пюре от истински домати, салата Капрезе, паста Болонезе, даже и Гаспачо, а патладжаните с доматен сос продължават да са едно от любимите ястия на лятото.

Но именно заради любовта към Шопската салата, не е странно, че сред най-търсените сортове домати в магазина са именно едрите, сладки и твърди видове, познати сред производителите с имена като „Розова магия" или „Розов блян", а сред купувачите просто като „розов домат".

Сред предпочитаните домати на пазара са и подходящите за салата и много вкусни „Биволско сърце", които имат продълговата форма и биват два вида: червен и розов. Харесван още е и сорт „гигант", който също се дели на червен и розов и е относително твърд.

За съжаление, в много случаи пазарът не е благосклонен към предлагането на родните сортове български домат, тъй като те често остават сравнително по-скъпи на фона на доста по-евтините турски и испански домати, които при това се предлагат практически целогодишно.

Осъзнавайки неравностойното положение на българския фермер спрямо чуждите производители, веригата магазини за търговия на едро МЕТРО Кеш енд Кери, която е насочена основно към нуждите на професионални клиенти (например ресторанти) работи за възраждането на традициите при производство на розови домати.

Веригата обучава българските фермери как да извличат най-доброто от земята, за да получат максимално качествен продукт.

Подкрепата на мощна верига като МЕТРО е изключително важна за местния бизнес, защото предлагането на висококачествена продукция български домати на нормални цени поощрява използването на родните сортове от различни ресторанти.

В тази връзка между 10 и 16-ти септември, по време на станалото традиционно вече издание на Sofia Restaurant Week, подкрепяни от МЕТРО, част от ресторантите ще подготвят и специално меню с розов домат.

Финалът на тази своеобразна „седмица на розовия домат", организирана от веригата за търговия на едро, ще бъде на 16 септември, когато ще се проведе и първият доматен фест в София - Фестивал на розовия домат.  По време на него ще бъде отдадено заслуженото внимание на безспорния цар на родните зеленчуци, отглеждан с много грижа повече от един век по нашите земи.

Празникът на открито ще започне в 11 часа в Княжеската градина пред паметника на Съветската армия, а организаторите обещават множество „розови" преживявания, сред които фермерски пазар с изобилие от родни розови домати, кулинарни предизвикателства от топ готвачи, открит шампионат на София по хип хоп, латино и народни танци.

Ще се проведе и най-дългото доматено хоро в историята на България, доматен велокарнавал и, разбира се, сътворяване на близо тон българска лютеница под вещото ръководство на топ готвача на български традиционни гозби Ангел Ангелов. ...

Предстои едно много вкусно завръщане в детството. Там, преди сто лета, когато не само доматите бяха истински...

 

Най-четените