Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Уиндсърфинг, вятър и воля за по-чисто Черно море

Илияна Стоилова и Йоан Колев опитват да изминат 300 км по вода Снимка: Иво Даскалов
Илияна Стоилова и Йоан Колев опитват да изминат 300 км по вода
Илияна и Йоан потеглиха на 18 септември сутринта. Снимка: Иво Даскалов
Илияна и Йоан потеглиха на 18 септември сутринта.
Двамата ще изминат разстоянието от Дуранкулак до Резово по вода - с други думи ще преминат по протежение на цялата източна граница на България. Снимка: Kaufland
Двамата ще изминат разстоянието от Дуранкулак до Резово по вода - с други думи ще преминат по протежение на цялата източна граница на България.
Морски биолози придружават сърфистите. Снимка: Kaufland
Морски биолози придружават сърфистите.

Замърсяването на българското Черноморие с пластмаса е безспорен факт. Боклуците, които години наред са се озовавали в морето, са бич не само за неговите обитатели, но и за туристите, които неслучайно предпочитат да почиват по плажовете на съседни държави.

На пръв поглед двама души не могат да направят нищо, за да променят това. Но Илияна Стоилова и Йоан Колев не са на това мнение. Двамата ентусиасти искрено вярват в каузата "Черно море, свободно от пластмаса" и правят нещо по въпроса.

Интересен е подходът, който са избрали - те искат да привлекат вниманието на обществеността към проблема по един необичаен и ангажиращ начин. За целта на 18 септември сутринта двамата поеха с уиндсърф на едно приключение, което трябва да ги отведе от Дуранкулак до Резово.

Предизвикателството WIND2WIN, с което двамата са се нагърбили, цели Илияна и Йоан да успеят да преминат по вода по протежение на източна граница на България само за два дни.

Става дума за един 300-километров преход по вода, който без съмнение ще е изпитание за силите и волята им. Но щом те са готови да се нагърбят с това предизвикателство, за да обърнат внимание на проблема със замърсяването на Черно море, значи и самият проблем може да бъде решен, ако има достатъчна воля за това.

Илияна и Йоан от месеци се подготвят за плаването, а през последните дни нетърпеливо чакаха благоприятния момент. Ако някой може да се справи, това са те двамата.

Йоан е бивш олимпийски състезател и балкански шампион по уиндсърф клас RS:X racing. Неговата професионална спортна кариера започва още когато е само на 10 г. През 2010 г. печели Балканска титла, през 2012-а отива и на летните Олимпийски игри в Лондон, където завършва на 26 място сред световния сърф елит.

Илияна от своя страна е бивш национален състезател и шампион за жени по уиндсърф клас funboard. За първи път се качва на сърф едва на 6-годишна възраст. Няколко години по-късно започва да тренира състезателно и става многократен шампион при жените. Двамата с Йоан са и съоснователи на сърф училището Акаша.

Сега всеки любител на уиндсърфа и поддръжник на каузата за по-чисто Черно море може да следи на живо как сърфистите се движат по 300-километровото трасе. Тече и игра, посветена на предизвикателството, чрез която най-запалените могат да спечелят уиндсърф курс с Илияна и Йоан.

Едно такова начинание обаче не би било възможна без подкрепа, а двамата сърфисти имат такава в лицето на Kaufland България.

На пръв поглед изглежда странно, че точно тази компания подкрепя подобна инициатива, но всъщност това е повече от логично. Kaufland от години се бори със замърсяването с пластмаса по света. Още през 2013 г. компанията изключи твърдите пластмасови микро частици при създаването и производството на собствените козметични, санитарни и хигиенни марки продукти.

Компанията освен това пое публичен ангажимент до 2025 г. да намали с минимум 20% използването на пластмаса във всички държави, в които оперира, да подсигури на 100% рециклируемостта на пластмасовите опаковки на собствените марки продукти и до края на 2019 г. целенасочено да изключи от асортимента си определени артикули от пластмаса.

Kaufland България е интегрирала в хипермаркетите си иновативни решения в областта на енергоспестяването, облагородяването на прилежащите терени, както и намаляване на шумовото замърсяване. Новите обекти на компанията се изграждат по нов модел, в който е залегнала енергоспестяваща концепция наред с комбинираните отоплителни и охлаждащи системи осигуряват от 30% до 40% спестена електроенергия.

Освен това във всеки от хипермаркетите могат да бъдат връщани отпадъци като фолио, хартия, кашони, батерии, осветителни крушки и малки електроуреди, а торбичките за пазаруване във веригата вече са 100% рециклируеми.

Всички тези практични мерки дават своето ползотворно отражение върху средата, в която живеем.

Предизвикателството WIND2WIN, което Kaufland България подкрепя, има и своята практична страна. През целия маршрут сърфистите ще бъдат придружавани от морски биолози, които ще пътуват на борда на моторна лодка. Лодката е оборудвана с портативна апаратура и биолозите ще изследват проби морска вода, които са взети по време на плаването.

Така ще може да се установи какви са нивата на чистота на водата, състоянието на морската екосистема и нейната биологична активност.

Освен това по време на плановете учените ще могат да наблюдават и картографират плаващи морски отпадъци, намиращи се по трасето. По този начин ще се направи една моментна "снимка" на екологичното състояние на крайбрежните води по българското Черноморие. А ползи от това ще има - ще се запълнят не само пропуски в знанията за това какви морски отпадъци плуват в морето, но и ще може да се допринесе за адекватни мерки срещи пластмасата в него.

За предизвикателството, което Йоан и Илияна изпълняват, се снима и филм. Документира се тяхното плаване, за да се покаже как силата на вечно променящата се природа мотивира човека да се движи напред, но без това да е самоцел, а в името на значима обществена кауза.

Следете плаването на Йоан и Илияна в сайта Wind2Win и очаквайте още за тях и каузата "Черно море, без пластмаса" в Webcafe.bg.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените