4 141 тежки катастрофи, 5 242 ранени и 525 човешки живота, които никога няма да се върнат. Това е статистиката за причинените от алкохол пътно-транспортни произшествия в България само за последните 10 години. При даже само 0.2 промила в кръвта, шансът да катастрофирате е два пъти по-голям, отколкото на трезва глава. При често споменаваните в новините и полицейските хроники стойности от над 1.2 промила вече е 25 пъти по-вероятно пътуването ви да приключи в някоя болница.
Тази, а и още информация ще получат младите шофьори от специална листовка на „Загорка" като част от кампанията „Карай трезво". Тя беше представена на специална пресконференция от бирената компания и две от големите български автомобилни организации. Пред журналисти беше показан и кратък филм за опасностите от употребата на алкохол преди каране. Той ще бъде прожектиран на всички бъдещи шофьори.
Националната кампания за безопасно и отговорно поведение на пътя е насочена към младите шофьори (18 г.-24 г.). Тя ще информира за рисковете от карането „на градус" с помощта на брошура, която ще се разпространява в офисите на Съюза на българските автомобилисти в страната, както и чрез допълнителни учебни материали за тези, които в момента посещават шофьорски курсове.
На 27 октомври на полигона на СБА журналисти ще премерят сили в необичайно състезание - те ще трябва да покажат шофьорските си умения със специални очила, които симулират ефекта от употреба на алкохол.
Изпълнителният директор на „Загорка" Рууд ван Ейден посочи, че компанията от години участва в борбата срещу употребата на алкохол от малолетни и непълнолетни, но големият брой катастрофи с участието на пияни млади шофьори показва, че трябва да се направи повече. Той допълни, че инициативата е била стимулирана от Стратегията за повишаване на безопасността по пътищата на Министерски съвет.
„Тази кампания няма общо с пиенето на бира", категоричен беше Ейден в отговор на въпрос дали „Загорка" ще пусне и безалкохолен продукт. Той посочи, че в случая най-важно е внушението за това, че не бива да се шофира в нетрезво състояние и не трябва вниманието да се измества към продуктите на компанията. „Изглежда очевидно, че не трябва да караш пил, но практиката показва, че не е", заяви Ейден.
Емил Панчев от СБА коментира, че алкохолът действително не е основната причина за катастрофите и жертвите по пътищата, но въпреки това заради него всяка година има много загинали и ранени хора. Панчев посочи, че през предстоящия зимен сезон има и допълнителни опасности, които допълнително повишават риска от катастрофа, ако рефлексите на човек са забавени.
Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България посочи, че пътно-транспортните произшествия след употреба на алкохол почти винаги са тежки и с пострадали хора. „Младите шофьори трябва да получат убеденост, че не трябва да сядат зад волана пили още докато карат курсове", категоричен беше той. Според Георгиев, технически българският шофьор не стои лошо, но мисленето му изостава.
Посланици на кампанията „Карай трезво" са двама млади български рали пилоти - Мануела Костадинова и Пламен Стайков. И двамата имат сериозен стаж зад волана както и много успехи в състезания у нас.
Стайков посочи, че страната ни като балкански район така или иначе има опасни пътища с много завои и консумацията на алкохол само повишава риска от инцидент.
„Катастрофите всеки ден предизвикват една безсмислена война", посочи Костадинова и „като жена, която дава живот" призова да пазим децата си.