Всички ние се храним, използваме транспорт, носим дрехи и се радваме на живота. Но всички потребности оставят своя траен отпечатък върху планетата, нашия общ дом.
Така наречения въглероден отпечатък определя общото количество емисии парникови газове, генерирано от индивид, организация, продукт или процес. Обикновено покупките и дейностите ни в ежедневието са свързани пряко или непряко с увеличаването на тези емисии на въглероден диоксид и други парникови газове в атмосферата.
Това от своя страна води до климатични изменения, последствията от които за съжаление виждаме все по-често по новините и в ежедневието си.
Всеки от нас като потребител е отговорен за своя въглероден отпечатък и може да го подобри чрез осъзнат избор на начина, по който пазарува и потребява стоки и ресурси.
Някои дейности в ежедневието ни, които допринасят за борба с климатичните промени и опазване на околната среда, зависят изцяло от нас - като това да изхвърляме отпадъците по правилния начин и на правилните места, да спираме водата, докато си мием зъбите или да речем да ползваме по-често колело или градски транспорт, вместо автомобил. За други мерки обаче е необходимо да разчитаме на усилията на държавата и бизнеса и да се възползваме по-често от създадените алтернативи.
Един от ефективните начини да имаме допълнителен личен принос в борбата с климатичните промени е да избираме продукти, създадени с грижа за природата.
Въглеродните емисии съпътстват всеки един продукт още от добива на суровини и преработката им в краен продукт, продължават при транспортирането му, при неговата консумация и изхвърляне на опаковката му.
Дори да не се замисляме за всички тези процеси, когато пазаруваме, те съществуват и, за съжаление, допринасят негативно за промените в климата.
На пазара обаче вече се намират алтернативи, които да ни помогнат да правим по-отговорен избор. Например така наречените климатично неутрални продукти - т, е. продукти, при които въглеродния отпечатък е предварително измерен, намален и компенсиран.
През тази седмица Lidl пуснаха в своя акционен асортимент на пазара климатично неутрални вегански продукти под собствената си марка Vemondo.
Генерираните въглеродни емисии от тяхното култивиране, производство и транспорт са компенсирани от Lidl чрез подпомагане на признати и сертифицирани по международни стандарти проекти за опазване на климата, биоразнообразието и ресурсите.
Освен, че парниковите емисии са изцяло компенсирани, всъщност основна характеристика на продуктите Vemondo е, че са произведени от суровини, отделящи по-малко емисии на парникови газове в атмосферата в сравнение с тяхната алтернатива - така например сладоледът е направен на основата на ядки вместо прясно мляко, спестявайки голямо количество въглеродни емисии, свързани с отглеждането на животните.
Така освен създадени с грижа за природата, продуктите Vemondo са и качествена хранителна алтернатива за веганите и вегетарианците и са подходяща разтоварваща храна за любителите на месо. Сред климатично неутралните продукти тази седмица клиентите на Лидл България могат да опитат вегански бисквитки, сладолед, различни видове пастети, песто и фалафели, пици на пещ и дори веган колбас, които по нищо не отстъпват като вкус и качество на стандартните им еквиваленти.
Климатично неутралните продукти Vemondo са само част от устойчивия асортимент в Lidl. Все повече впечатление прави предлагания избор от различни сертифицирани продукти, сред които има плодове и зеленчуци, кафе, рибни продукти и шоколадови изделия от отговорно отглеждане, сертифицирани по Fairtrade, Rainforest Alliance, Bio, MSC и др. международно признати сертификати, както и такива, носещи FSC логото за опаковки и продукти от отговорно стопанисвани гори.
В същото време веригата магазини е предприела редица мерки за намаляване на пластмасата и подобряване на рециклируемостта на опаковките си, което ни дава още една възможност да пазаруваме по-отговорно.
Можете лесно да се ориентирате за значимите оптимизации на опаковките, защото всички те са означени с логото "Опаковано с грижа за природата - опаковано отговорно".
Всяко решение в нашето ежедневие има значение. Ето защо е важно да се възползваме от възможностите да правим отговорен избор. На пазара вече има алтернативни възможности, които да ни улеснят като потребители. Остава ни само да сложим на преден план желанието ни да живеем по-отговорно.