Колкото и да обичаме да пътуваме, да се потапяме в различни култури, гледки и нрави, досегът с нещо познато всъщност допълва изживяването. Дава ни комфорт и усещане за дом, и така пътешествието става още по-специално. Познатото ни кара да се чувстваме на място и в свои води, макар и в чужда страна.
Отдавна се радваме на Европа без граници. Тя е хем непозната и различна от България, хем близка и достъпна като втори дом. До степен, за каквато дори често не си даваме сметка.
Свикнали сме например да пазаруваме в Lidl - и у нас, и в Европа. И често при пътуванията си се отбиваме именно в тези магазини, защото знаем какво да очакваме в тях. Това, което обаче вероятно не знаем, е че посягайки към нещо на рафтовете в Мюнхен например, което се предлага под някоя от собствените марки на търговската верига, всъщност купуваме български продукт.
Да, съвместно с Lidl, 36 български компании изнасят своя продукция в цели 27 страни от Европа и това, което обичаме тук, го има и там.
Списъкът е дълъг - от плодове и зеленчуци през кори за баница до сирене и конфитюр от рози, затова тук ще дадем само кратък пътеводител на българските експортни стоки, които можем да опитаме в чужбина.
Ето три примера за пътувания, при които вероятно не подозирате, че можете да се насладите на нещо познато, без да го носите от България. Защото го има в Lidl.
Сурови барчета в Австрия
Суровите барчета на Смарт Органик са популярни не само у нас. Те са сред българските продукти с най-висок оборот в мрежата на Lidl в цяла Европа.
Дават енергия, а и настроение. А те са нужни, ако сме се запътили към столицата на провинция Тирол - Инсбрук, за ски през зимата или преходи през лятото. Но не е нужно да си носим барчетата от България - те се предлагат в Lidl в Австрия и можем да си вземем от там.
Допълнителна сладост след изморителния ден в планината можем да си набавим и от внасяни от България плодове в шоколадова глазура.
Оризов чипс във Великобритания
Кой не е пристрастен към оризовия чипс? Към нещо толкова вкусно, но без да е пържено, без консерванти и 100% натурално? Е, и британците са.
Оризовият чипс на българската компания "Нухелт" може да се намери и в Lidl във Великобритания. И така нищо да не липсва, докато се мотаем из "Хайд Парк", чакаме на опашката за Окото на Лондон или поспираме за снимки пред Бъкингамския дворец.
А и не си бил в Лондон, ако не си хапнал риба с картофки и не си пил бира. След подобно изобилие съвестта иска да се утеши с нещо по-здравословно като родния оризов чипс.
Хляб в Хърватия
От Дубровник през Сплит до Риека и Пула, а защо не и до някой от островите - Хърватия си заслужава обиколка с кола и максимално проучване с множество спирки по пътя. Да се движиш по собствен график и маршрут дава свобода, и единственото, което липсва, е храна под ръка.
Lidl и познатите вкусове от България са и тук. Хлябът със семена на "Хебър", който толкова харесваме тук, се изнася и в Хърватия. Той е българският продукт с най-голям оборот там, а ние не можем да не се съгласим, че има защо.
Към сандвичите от Lidl в Хърватия можем да добавим още български вкусове - веригата изнася за страната общо 23 български продукта, от които например можем да похапнем при съседите от Балканите наше овче или биволско мляко, да гарнираме сандвичите с български готови салати и разядки, или направо да си вземем по една вита баничка и да я хапнем още топла.
И тъй като провизиите са важни, за тях можем да се погрижим още от Белград - в Lidl в Сърбия също има български хляб, както и класиката за пътуване - солети.
Но не само ние и Lidl оценяваме българските продукти - те се изнасят и харесват и на потребителите в 27 от общо 31 държави, където оперира веригата.
Доказателство за това е, че експортът на български компании с Lidl е нараснал с 11,6% за първото полугодие на 2024 г., сочат данните на веригата.
Изнесените стоки са за 47 млн. лв., а подкрепата на Lidl предоставя възможност за реализация на българските производители и на пазара в Европа, което пък води до растеж и развитие на родните компании.
Очаквано, най-големите пазари за българските стоки, предлагани от Lidl, са в съседните ни страни - Румъния (с цели 35 български предложения), Гърция и Сърбия. Нашите продукти се представят добре и в Германия, Унгария, Хърватия, Полша, Чехия, Словакия и Италия.
Сред производителите с най-голям оборот са "Хебър" с техните хляб и хлебни изделия, "Клас Олио" с българско слънчогледово олио, "Нухелт", по чиито оризови бисквити и чипс си падат в почти цяла Европа, "Белла България" с вити банички и други тестени изделия, както и Смарт Органик с хитовите им сурови барчета.
У нас се гордеем с качеството на родните плодове и зеленчуци, а добрата новина от Lidl е, че с тяхна помощ българската прясна продукция достига до потребители в различни европейски държави.
Тази година веригата за пръв път е успяла да реализира по-сериозен износ на плодове и зеленчуци от България. Експортът на тези стоки се е удвоил, а най-изнасяните продукти са малини, дини, тиквички, краставици, сливи, череши и патладжани.
Това пък значи, че на родна земеделска продукция може да попаднете в Lidl в Гърция, Румъния, Чехия, Унгария, Литва и Латвия.
Всички познаваме и харесваме собствените марки на Lidl. Те са добре познати и на потребителите в другите европейски държави, което ги прави успешен инструмент, чрез който български производители лесно достигат до нови пазари.
Така печелим всички - българските компании, хората извън България, които имат лесен достъп до това, с което се гордеем заради гарантираното качество и автентичния вкус, и ние, пътешествениците, които намираме кътче от родината си на всяко място в Европа.