Трябваше да видим тази кола още в края на март или в началото на април месец, но както с много неща, и тук коронавирусът осуети планираната премиера.
Добрата новина е, че и насред лято XP-1 изглежда също толкова красив и подсказва, че чакането си е заслужавало. Той е дело на Hyperion - калифорнийски стартъп в автомобилното производство, който се цели високо и запознава публиката не с какво да е, а със суперкола на водородно гориво.
Този спортен звяр има амбициите тотално да промени начина, по който хората възприемат автомобилите, задвижвани от водород, и да докаже, че именно този елемент е бъдещето на високоскоростния автомобилизъм.
Hyperion XP-1, както се казва моделът, е с впечатляващия пробег от 1609 километра с едно зареждане на резервоара.
Той се пълни с компресирано водородно гориво, което впоследствие захранва електрическите мотори, а те на свой ред могат да достигнат до 1000 конски сили. Автомобилът е със задвижване и на четирите гуми и може да ускори от 0 до 100 км/ч за малко над две секунди по данни на Hyperion.
Автомобилите с водородни горивни клетки на практика са електромобили, които използват водорода за генериране на енергия. Така енергията се произвежда на момента, вместо да се съхранява в батерии в колата.
XP-1 обаче не гори водород, а използва горивни клетки, които смесват водород с кислород от въздуха в процес, който създава вода. Така колата се задвижва от електричество и като отпадъчен продукт остава единствено водата.
Затова и XP-1 има много повече мощност в сравнение с конвенционален електрически автомобил с батерии, както обяснява пред CNN изпълнителният директор на Hyperion - Анджело Кафантарис.
Освен това водородът е изключително лек елемент и оттам суперколата става доста по-лека от натоварените с тежки батерии конкуренти.
По този начин XP-1, който тежи много малко над тон, е и по-ефективна в енергийно отношение и може да стигне по-далеч за по-малко време. Много други компании като Honda и Toyota произвеждат водородни коли за продажба в лимитирани серии, но има потенциал този тип автомобили да стават все по-популярни.
Кафантарис от своя страна е категоричен, че никой до момента не е произвел кола, която да е достатъчно интересна и вълнуваща и която масово да привлече вниманието към автомобилите на водород.
Най-голямото предизвикателство в момента остава зареждането на водородните коли. В сравнение с бензина и дизела и дори със станциите за електрическо зареждане инфраструктурата за зареждане с водородно гориво е оскъдна. В САЩ например такива водородни станции има в изобилие в Калифорния, но в останалите щати са по-скоро изключение.
Водородът може и да е най-често срещаният елемент в природата, но не може да съществува самостоятелно. Преди да бъде използван като гориво, той трябва да бъде набавен от молекули като тези на водата, природния газ или други субстанции.
Това обикновено става чрез електричество, което разбива молекулите и освобождава енергия под капака на колата.
Основното предимство на водорода е, че зареждането с водородно гориво е несравнимо по-бързо от зареждането на батериите на електромобил.
Резервоарът на XP-1 се пълни за три до пет минути и с едно зареждане колата може да измине вече споменатите над 1600 километра. Допълнителен плюс е, че водородът не подлежи на износване за разлика от батериите, особено от тези, които поддържат функцията за свръхбързо зареждане.
Кафантарис уточнява, че вече има няколко напълно завършени и движещи се прототипа на XP-1, а първите напълно завършени модели трябва да са при купувачите си в началото на другата година. Засега от Hyperion не посочват конкретна цена, само казват, че тя ще зависи от конкретните показатели на автомобила.
Може би има причина за премълчаването на сумата, защото цената на спортен звяр с такъв пробег и мощност би могла да достигне милиони. Особено след като за момента Hyperion признават, че имат капацитет за производство от около 300 автомобила годишно.
За в бъдеще те се надяват, че ще могат да построят фабрика някъде из западните щати, казва още Кафанатарис.
След подобен ход XP-1 ще може да достигне до повече потребители, които са готови да платят за подобна придобивка. Изпълнителният директор на Hyperion вече обмисля и създаването на по-достъпен водороден автомобил.
"Това е само началото за нас, има още много какво да ви покажем", казва в заключение Кафанатарис.