Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Lamborghini Sian - суперкола със суперкондензатори

"Мекият хибрид" на Lamborghini се възползва от помощта на суперкондензатори. По думите на техническия директор на компанията именно те са бъдещето на електрическите суперколи, а не батериите. Снимка: Getty
"Мекият хибрид" на Lamborghini се възползва от помощта на суперкондензатори. По думите на техническия директор на компанията именно те са бъдещето на електрическите суперколи, а не батериите.
Siаn може да ускори от 0 до над 100 км/ч за по-малко от 3 секунди и има максимална скорост над 350 км/ч. Снимка: Getty
Siаn може да ускори от 0 до над 100 км/ч за по-малко от 3 секунди и има максимална скорост над 350 км/ч.
V12 двигателят поема основната част от работата по задвижването, докато електрическият мотор го подпомага. Снимка: Getty
V12 двигателят поема основната част от работата по задвижването, докато електрическият мотор го подпомага.
Електрическият мотор добавя около 10% към скоростта. Снимка: Getty
Електрическият мотор добавя около 10% към скоростта.

Новата суперкола на Lamborghini, струващият 2 милиона долара хибрид Sian, ще е най-бързото и мощно возило, някога създавано от компанията. Автомобилът обаче бележи и малка стъпка към това, което Lamborghini се надяват да бъде бъдещето на електрическите автомобили.

Или, поне, електрическите суперколи.

Техническият директор на Lamborghini Маурицио Реджани винаги е имал силни убеждения и емоции по отношение на хибридните и електрическите суперколи. Освен това никога не е бил почитател на електрическите батерии в суперколите.

Неговата позиция е, че батериите са твърде големи и тежки. Теглото е враг на високите скорости, и ако някога сте сядали в суперкола, знаете, че вътре няма много излишно място.

Но през последните две години Реджани е започнал да говори за суперкондензаторите. Това е нещото, което Siаn използва вместо батерия. И те са разположени зад седалките, пред двигателя.

Суперкондензаторите съхраняват енергията по напълно различен начин от батериите. Мислете за това по следния начин: когато търкате крака в килима, след което причинявате на някой електрически шок със статично електричество, или когато виждате светкавица, това са примери за естествени кондензатори, съхраняващи и отделящи електричество (думата "siаn" означава "светкавица" в традиционния диалект на Болоня, родното място на Lamborghini в Италия).

Мнението на Реджани е, че суперкондензаторите са идеални за суперколите, защото са леки — една трета от теглото за единица енергия — и могат да пренасят електричество бързо, без да губят енергия под формата на топлина.

Те се зареждат бързо по време на спиране и после отделят електричество по време на ускорение. Електрическият двигател на Siаn с мощност 34 конски сили може да управлява директно колелата, за да задвижи колата и да я поддържа в движение между смените на скоростите на автоматичната трансмисия.

Siаn не е "пълен хибрид" като Toyota Prius. Тя е "мек хибрид" (ако нещо, което Lamborghini прави, може изобщо да бъде наречено "меко").

Тя не може да измине дори и малко разстояние само на електрическа енергия. V12 двигателят поема основната част от работата по задвижването, докато електрическият мотор го подпомага.

Siаn може да ускори от 0 до над 100 км/ч за по-малко от 3 секунди, твърдят Lamborghini, и има максимална скорост над 350 км/ч. Електрическият мотор добавя около 10% към скоростта.

Това не е първият път, в който Lamborghini използват суперкондензатори в колите си. Aventador, струващата 400 000 долара не-хибридна V12 суперкола на Lamborghini, също има такъв. Суперкондензаторът захранва мотора на стартера на Aventador, който пали големия му V12 двигател. При Siаn суперкондензаторите спомагат и за движението на самата кола.

Следващата стъпка ще бъде суперкондензаторите да вършат още по-голяма работа за захранването и задвижването на колата — вероятно реални изцяло хибридни коли, които наистина да могат да изминават известно разстояние с нормална скорост с електрическо захранване. Това би изисквало по-добри суперкондензатори, които да могат да осигуряват повече електричество за по-дълго, докато все пак запазват предимствата на бързото и ефективно предаване на енергия.

Крайната цел би била да има суперкондензатори, които сами по себе си да задвижват суперкола с реална скорост и производителност като на традиционно Lamborghini.

Върху това работят Lamborghini в сътрудничество с Масачузетския технологичен институт, казва Реджани. Признава обаче, че за постигане на тази цел ще е нужно много повече време.

Каквото и да създадат Lamborghini и MIT, то трябва да работи не само в лабораторна среда при идеални условия. То ще трябва да работи в кола, която се тресе и подскача по неравности по пътя, след което престоява при всякакви екстремни температури. И тази технология трябва да бъде безопасна в случаи на катастрофи.

През 2017-а Lamborghini демонстрираха концептуалния автомобил Terzo Millennio, който са проектирали с MIT. Това обаче си беше само концепт — на практика модел в реални размери, показващ какво Lamborghini биха могли някой ден да направят със суперкондензатори. Terzo Millennio беше описван като задвижван от суперкондензатори, вградени направо в каросерията на колата. Атрактивна идея, но такава, която все още е в твърде далечното бъдеще.

За Реджани Sian е "първата стъпка по пътя", а Terzo Millennio е крайната точка. A пътят напред е много дълъг.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените