Зигфрид Волф заема апетитната позиция на член на борда на директорите в Porsche Group.
За да достигнеш до това ниво в автомобилния бранш, е ясно, че имаш усет към печелившите начинания и правенето на пари. Но за сметка на това не е задължително да имаш изострено чувство за морал и справедливост.
Може би именно по тази причина Волф разполага със смел и доста спорен план за възстановяване на руското автомобилно производство, като иска от Кремъл инвестиция на стойност 60 милиарда рубли или около 800 милиона евро.
Още в началото на тази година бизнесменът е изпратил писмо от три страници до президента Владимир Путин, в което разкрива идеята си.
"Шпигел" успява да се добере до съдържанието на това писмо, в което Волф припомня, че след началото на войната на Русия в Украйна руското автомобилостроене е в безизходица. Редица компании, начело с Renault, напуснаха Руската федерация като оставиха на територията ѝ само празни заводи и неуправляеми машини.
Кремъл стигна дотам, че благодарение на сделка с китайската компания JAC внася китайски кросоувъри и в заводите край Москва само им поставя надписа "Москвич".
Волф е категоричен, че може да измъкне Русия от това незавидно положение. "Нов инвестиционен проект може да рестартира производството на автомобили", пише той в писмото си до Путин и допълва, че планира да работи с компанията ГАЗ.
Бизнесменът иска да използва два от заводите на ГАЗ - един до Москва и един до Калуга - град на около 400 километра югоизточно от руската столица. Втората фабрика преди войната беше собственост на Volkswagen Group.
Начинанието на Зигфрид Волф, изложено в писмото му, би отворило работни места за 12 хил. специалисти в областта, като официален работодател ще е руската компания ПромАвтоКонсулт.
И ако това не е достатъчно, Волф хвърля и още една "бомба" - според думите му той вече е разговарял с представители на Volkswagen Group и оттам има съгласие на най-високо ниво за участие в проекта.
Предприемачът завършва с думите, че е направил много, за да рекламира руското автомобилно производство по света.
Изказването на Волф не е подвеждащо - Волф е в близки взаимоотношения със санкционирания от Европейския съюз и САЩ руски олигарх Олег Дерипаска. Благодарение на Дерипаска за известно време австриецът е член на борда на директорите в ГАЗ и има 10 процента от акциите на компанията.
Волф и Дерипаска се запознават още през 2007 г., когато руският олигарх закупува акции от фирмата за автомобилни части Magna, където австриецът е изпълнителен директор.
Постепенно Зигфирд Волф се налага като прокси на Дерипаска на европейска територия и редица европейски разузнавания твърдят, че Волф действа изцяло в руска облага.
Сега тези подозрения се засилват, защото докато останалите бизнеси отбягват санкционираната от Запада Русия, Волф има амбициите да развива производство там. Той вече е направил и крачка в тази посока, като започва процедура за закупуването на фирмата за производство на резервни части Schaeffler.
Детайлите, които брандът прави, се използват в редица високопроходими автомобили и евентуално могат да се вложат и във военните "ГАЗ Садко", което би се понравило още повече на Владимир Путин.
Останалите автомобили, които Волф очевидно планира да произвежда, са на базата на модели на Skoda и по-точно на базата на Skoda Rapid, Octavia и Karoq. Преди войната тези коли се правиха в завода в Калуга, както и в съоръжение до Нижни Новгород, но след инвазията в Украйна фабриките скоропостижно бяха опразнени.
Волф заявява, че колите ще използват само основата на вече споменатите модели, но външно ще претърпят пълен редизайн, който ще ги приближи повече до легендарни руски коли като "Волга" и "Победа".
И тук идва големият въпрос - дори и австрийският предприемач да успее някак да прескочи западните санкции, как въобще ще стартира производство, за което има само съоръжения, но не и хора и софтуер?
При напускането на Русия западните компании изтеглиха и всички свои специалисти, както и софтуерите, необходими за функционирането на машините им. На Руската федерация, която произвежда коли без предпазни колани и въздушни възглавници, не ѝ липсват само резервни части.
Липсват ѝ и добре обучени специалисти, които да могат да произведат автомобил, сходен на западните и азиатските конкуренти.
Зигфрид Волф не посочва дали и каква част от тези 60 милиарда рубли ще отидат за подготовка на кадри, каква - за материали за производство на коли, и каква - за заплати на екипите. Дори и да се стигне до някаква сделка между Кремъл и австриеца, той тепърва ще трябва да търси доставчици, готови да работят с руски изпълнители.
Междувременно ще му се наложи да обучава кадри и да се опитва да рекламира производството си на източните пазари, които са залети от безмилостна конкуренция.
Китай, с когото Русия е в най-топли взаимоотношения, има мощно автомобилно производство в лицето на Dongfeng, Great Wall и вече споменатата JAC и там трудно ще бъдат пласирани коли руско производство.
Останалата част от Източна и Централна Азия предпочита коли японско и южнокорейско производство заради съотношението цена-качество, а вносът към Европа е немислим заради санкциите.
От Porsche Group пък бързат да подчертаят за "Шпигел", че нямат никаква информация около писмото на Зигфрид Волф.
Затова дори и той да получи заветните 60 млрд. рубли, австриецът ще се окаже в една изключително незавидна позиция, в която го чакат още западни санкции, липса на части, липса на кадри и, най-вероятно, липса на пазар.