"От близо 84 млн. за Лот 5 на АМ "Хемус" - 60 млн. лв. са изнесени кеш в сакове и чували". Това стана ясно на брифинг от ГД "Национална полиция", на който министърът на вътрешните работи Бойко Рашков и служители на МВР и НАП дадоха повече информация за арестите, свързани с нарушения по строителството на магистрала "Хемус".
"Днес ще представим конкретни данни за това как превежданите авансово средства за строителството на АМ "Хемус" са се движили между различни фирми и къде са отишли на финала", коментира Атанас Илков от ГДНП в началото на брифинга.
По думите му проверките са показали, че по магистралата има установени множество строително-монтажни работи, които са извършени без разрешително за строеж. Те са направени от фирми, които са получили аванси от Автомагистрали ЕАД.
"Превежданите авансово суми за строителството на АМ "Хемус" са се превеждали между различни фирми. За месец и половина в хода на разследването са разпитани близо 200 души, а екипът проверяващи беше близо 60 души", коментира директорът на ГДНП Станислав Станев.
По думите му специално за Лот 4 са разплатени 77 595 000 лв., като на фирмата "Автомагистрали Хемус АД" за доставка на материали и наем за механизация е заплатено авансово 72 670 000 лв.
"На Лот 5 общо сумата е 91 054 000 лв. На Лот 6 е разплатена сумата от 101 043 000 лв. За Лот 7, 8 и 9, където нищо не е направено, общата стойност на договора е 1 млрд. и 150 млн. лв. Тази сума е без ДДС", допълва Станев.
Директорът на ГДБОП Калин Стоянов коментира, че през лятото при тях са постъпили няколко сигнала във връзка със строителството на АМ "Хемус"
"Започнахме проверка по отношение на Лот 5. По него проследихме пътя на аванса отпуснат от "Автомагистрали" ЕАД за материали и механизация. Търговското дружество е спечелило с "ин хаус" процедура. Успяхме да съберем достатъчно данни за осъществени състави на няколко престъпления от НК. След акциите на нашите колеги миналата седмица, получихме сигнали, че лица, които имат отношение към престъпленията се опитват да унищожат материали с цел да прикрият своята престъпна дейност. В условия на неотложност проведохме акция, при която задържахме 14 лица", заяви Стоянов.
По думите му са иззети много документи и е анализиран огромен обем от информация, която скоро ще бъде предадена на прокуратурата.
Главният секретар на МВР Петър Тодоров обясни какъв е бил пътят на парите в тази схема.
"При извършената проверка на Лот 5 е установено само леко престъргване на земни маси и то в размер на първите няколко километра. Договорът за доставка на материали и наем на механизация е между "Автомагистрали" и търговско дружество "X" за строителство на Лот 5 от "Хемус". Търговското дружество е избрало чрез така наречената процедура "ин хаус", обяснява Тодоров.
По думите му са били сключени договори по облекчен ред и без проведени процедури за възлагане на обществени поръчки във връзка с договора от месец юни 2020 г., като по този начин търговското дружество "Х" е получило от "Автомагистрали" авансово сумата от 84 млн. и 108 000 - до момента без изпълнение, тъй като участъкът няма издадено разрешително за строеж. Въпреки това обаче всички суми за строежа са отпуснати.
"Впоследствие сумите за Лот 5 се превеждат към банкови сметки на друго свързано търговско дружество на така наречения буфер в схемата за данъчни измами. Буферната фирма също е установена с имена, собственици и е събрана документация. Тази буферна фирма има за цел да прекъсне връзката между търговските дружества, подписали договора с "Автомагистрали" и крайните изпълнители на СМР", казва главният секретар на МВР.
Според него впоследствие въпросната буферна фирма незабавно превежда получените суми към банкови сметки на създадени за целта кухи фирми, регистрирани на социално слаби и ниско грамотни лица, голяма част от тях криминално проявени за различни престъпления
"Кухите фирми са регистрирани непосредствено няколко дни преди това с капитал от 2 лева, нямат нужната техника - финансов ресурс или персонал. Собствениците и управителите на тези кухи фирми нямат представа, че са собственици на такива фирми. Извикани са на кафе, подписали са документи, дадена е сумата от неколкостотин лева. Тези същите фиктивни собственици са подписали пълномощни в полза на трети лица, които също са криминално проявени и вече установени. Оттам следва превеждане на парите. Установено е, че в тези банкови сметки на тези кухи фирми са преведени около 60 млн. Като основание е посочено за извършване на строителни услуги - без фирмите да имат такъв капацитет", допълва той.
Вътрешният министър Бойко Рашков заяви, че авторите на случващото се са се изпокрили и подготвят критики към служебното правителство и протест с тежките пътни машини в центъра на София.
"Чухте какво са правили. Какви огромни бюджетни средства са преминали в техни ръце, без да е ясно къде се намират тези десетки милиони средства на българския данъкоплатец. Те не са средства на Бойко Борисов и неговото правителство, а на българския данъкоплатец. Къде са отишли - в чии ръце са стана ясно. Как са разходвани - не е ясно. Във всеки случай не за магистрала "Хемус", добави Рашков.
Той се зарече, че разследванията ще продължат и по останалите части от АМ "Хемус", като допълни, че в областта на Търговище около 600 метра от магистралата се е срутила.
"До неотдавна Борисов направи обичайна инспекция с главна цел на тази част на магистралата. Дори тогава по повод неговото посещение ние в МВР получихме едно искане от Георги Георгиев, сдружение БОЕЦ, да проверим дали Борисов не е извършил нарушение на Закона за движение по пътищата. Точно този участък, посетен от Борисов, сега се е срутил", допълни Рашков.
Служебният вътрешен министър продължи с критиките към управлението на ГЕРБ и Бойко Борисов, като заяви, че именно по тяхно време е измислена въпросната "ин хаус" процедура за пътно строителство.
"Пита се в задачата - кой ще плати сега ремонта на строителството на "Хемус" в този участък. Кой ще го плати? Задайте въпроса на Борисов, не го щадете. Коя е отговорната фирма, изграждала този участък. Няма ли пак да го плати българския данъкоплатец. Строител под прикритие работи непосредствено на магистралата. Не знаем кой е отговорният за качеството на това строителство. Нито има строителни книжа, нито има явен строител, който да е поел ангажименти за качество. Това е правителството на Борисов. Целта е била ето тази схема", коментира още Рашков.
"Питайте го този човек, бившия министър-председател какво ще каже за тази схема сега. Къде са тези пари. Той има ли някакво участие като управленец в тази порочна схема. Знаел ли е за нея, все пак", допълни още той.