Вчера спрях изпълнението на проекти в Кресненското дефиле след получено на 27 юли писмо от службите на Европейската комисия (ЕК). Това обяви с публикация във Facebook бившият вицепремиер по климатичните политики и министър на околната среда и водите Борислав Сандов.
По думите му в писмото е било ясно посочено, че в изпълнение на европейските директиви ЕК очаква от българското правителство нова оценка по Оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) и Оценка за съвместимост с "Натура 2000" на автомагистрала "Струма" за Лот 3.2 в района на Кресненски пролом, като в нея пълно и равностойно се оценят отново всички възможни алтернативи.
"ЕК недвусмислено подчертава, че не може да се предрешава изборът на алтернативи и че службите на ЕК ще наблюдават отблизо всички действия по проекта и ще гарантират съответствието с екологичното законодателство, като вземат нужните мерки в тази посока, ако е нужно", пише бившият еко министър.
Сандов допълва, че на 26 юли - ден преди писмото от ЕК да бъде получено, той е говорил с министъра на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов по темата, като му е изтъкнал същите обстоятелства.
"За да се спазят изискванията на европейското и национално законодателство и да не се загубят европейски средства, е нужно да се изготвят нови ОВОС и ОС и че решението по ОВОС от 2017 година не може да се прилага", уточнява Сандов.
"Взимайки предвид писмото на ЕК, на 1 август спрях 2 процедури за строителство на части от Лот 3.2 на АМ "Струма" към АПИ. И двете реално влизат в нарушение на европейските изисквания, защото водят до липса на нов ОВОС и ОС и предопределят изпълнението на алтернативата, одобрена през 2017 година - тоест неспирането им би довело до пряко нарушаване на европейските директиви и на условията на ЕК и до последващи мерки от страна на ЕК спрямо България", посочва той.
Сандов изтъква, че още от началото на мандата си е посочил, че максимално бързото започване на нов ОВОС и ОС с всички възможни алтернативи извън Кресненски пролом и град Кресна е най-важното условие за ускоряване строежа на магистралата, като това също е фактор за получаване и запазване на европейското финансиране и за предотвратяване на бъдещи наказателни процедури.
"Моето решение е изцяло в синхрон с българското законодателство и с препоръките на Европейската комисия, в т.ч. с писмото на DG Regio до МРРБ и МОСВ. Моето решение не поставя под риск средства на ЕС и България няма да връща пари в следствие на това решение", завършва публикацията си бившият министър на екологията.