Цялото отразяване на скандала с Cambridge Analytica, довело до изслушването пред американския сенат на главния изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг, предполагаше, че той ще бъде "въртян на бавен огън" от сенаторите.
Рядкото дори за Вашингтон събитие постави Зукърбърг в центъра на мащабен разпит относно неприкосновеността на личните данни и по-широката роля на социалната мрежа в живота на американското общество.
За разлика от очакванията обаче реалността показа значително по-леко препитване.
И причина за това беше простият факт, че в голямата си част американските сенатори от комисиите по търговията и съдебната власт, натоварени със задачата да разпитат Зукърбърг, нямаха каквито и да е познания по това какво всъщност прави Facebook.
Все едно да гледаш как дядо ти се опитва да разбере по какъв начин интернет достига до новия ти лаптоп. Или да обясниш на баба си какво реално е Facebook.
И за да не бъдем голословни, ето един пример с 84-годишния републикански сенатор от Юта Орин Хач и неговия прост въпрос към Зукърбърг:
"Как поддържате бизнес модел, в който потребителите не плащат за услугата Ви?", на което шефът на Facebook просто отговори: "Пускаме им реклами, сенаторе."
Разбира се, не всички сенатори бяха толкова неподготвени по темата. Съответно бяха зададени и доста интересни и важни въпроси: например какво реално значи, че всеки потребител на Facebook притежава собствената си информация в платформата. Или по какъв начин социалната мрежа таргетира рекламите си и какво ще стане, ако в един момент производител на хапчета за отслабване пусне през Facebook реклама на тийнейджърка, бореща се с анорексията.
Въобще първият набор от въпроси, които повечето сенатори зададоха, бяха добри. Но вероятно причината затова е, че тези въпроси са били писани от техни служители, които малко или много притежават някакви знания за това как Facebook работи и какви са проблемите на социалната мрежа.
Проблемът дойде от това, което следваше след отговорите на Зукърбърг. Той до голяма степен се придържаше към предварителната си подготовка и до предварително подготвените опорни точки. А липсата на каквито и да е технологични познания у тези, които трябваше да му задават тежки и сложни въпроси, си пролича видимо.
Резултатът - Зукърбърг така и не бе притиснат да излезе извън опорните си точки и да отговори на реалните въпроси, пред които е изправена платформата му.
И ако Сенатът е наистина полезно място, където да се обсъждат важните въпроси, пред които САЩ са изправени, то първият ден от изслушването на шефа на Facebook показа, че в конкретния случай, целият този спектакъл най-малкото не свърши поставената си цел - да даде смислен дебат върху екзистенциалните предизвикателства, които технологичните гиганти поставят пред обществото.