Две състезания след старта на сезон 2014 във Формула 1 като че ли всички започнаха да свикват с оплаквания от звука на новите двигатели. Естествено, атаката започна от Бърни Екълстоун, който се бори до последно срещу новите мотори, а от зимните тестове насам мърмори, че новите коли звучат „ужасно". Със старта в Мелбърн Бърни поде нова офанзива, оплака се пред медиите от звука на новите мотори, дори се притесни, че те ще отблъснат публиката и може да накарат някои организатори на състезания да поискат да напуснат световния шампионат и накрая прати официално писмо по темата на президента на ФИА Жан Тод.
Темата веднага беше доразвита от един от най-верните хора на Бърни - босът на Гран при на Австралия Рон Уокър, който също пред медиите се оплака официално на Екълстоун от различния и по-нисък звук на новите болиди и също прогнозира, че това ще доведе до отлив на публика и спонсори.
Преди старта в Малайзия подобен коментар направи и световният шампион Себастиан Фетел, който дори употреби думата „shit" за звука на двигателите, а не толкова категорично получи подкрепата и на Дженсън Бътън.
Засега феновете са разделени по въпроса - някои харесват как звучат новите мотори, други - не.
Фактите обаче са интересни. В началото на сезона ФИА отчете че звукът на новите двигатели наистина е по-нисък - миналата година атмосферните V8 мотори с ограничение на оборотите до 18 000 об/мин са достигали 145 децибела. За сезон 2014 новите V6 турбо мотори, работещи с две системи за събиране и съхранение на енергия достигат 134 децибела. Според специалисти обаче, на първите два старта новите двигатели са били доста по-тихи от тези 134 децибела.
За сравнение - нивото на звука при голям концерт е 110 децибела, а границата на физическата болка от звука е 130 децибела.
В Мелбърн феновете останаха изненадани, че могат да гледат цял състезателен уикенд без тапи за уши и след това да не ги боли глава, както и да чуват скърцането на по-твърдите сликове в завоите. Освен това, вече ясно се чуват как работят и новите системи за събиране и съхранение на енергия - особено на ниски обороти.
Гърленият и по-нисък звук на турбо моторите не е новост. През 80-те години 1,5-литровите турбо двигатели звучаха по подобен начин, макар, че имаха по-плътен звук. От друга страна, напълно е разбираемо това, че на мнозина им липсва „писъкът" на високите обороти на атмосферните мотори, който сякаш те разрязва, когато болидът профучи на метри от теб. А общият звук на 26 или дори 20 коли, които потеглят заедно на старта те кара на настръхваш и не се забравя цял живот.
Бърни очаква от ФИА промени в правилата, които да направят новите мотори по-шумни в хода на сезона, тъй като според ако се чака до края на 2014 ще е „много късно". Дали?
Естествено, този спор ще се точи още доста време. Но има логични последствия от най-голямата промяна в техническите правила във Формула 1 от почти 30 години насам и едно от тях е, че няма как новите двигатели да звучат като старите, нали?
PR отделите на тимовете и самите отбори във Ф1 са длъжници на феновете. Те не положиха достатъчно усилия, за да разберат почитателите на световния шампионат колко голяма е тази крачка в развитието на Формула 1 и колко също така е важна и новата посока, в която поема спортът. Това е проблем, а не звука на моторите.
И накрая, както каза един мой колега: „Звукът на новите мотори не се харесва на тези, които оглушаха в последните 20 години от пищенето на атмосферните двигатели". Вярно е, че Бърни недочува, но чак пък това да е причината? Едва ли.
Те всичко друго наредиха, само звукът им остана да оправят...
Звука не участва в състезанието. В състезанието участват колите с пилотите. Това е надбягване а не надсвирване или надврякане. Печели най-бързия а не най-шумния. Когато има промяна в досегашното статукво винаги се търси някаква странична причина.