Принудителни, но ненужни промени?

Изненадващото съобщение на Pirelli, че компанията ще промени спецификациите на гумите, които предлага на отборите във Формула 1 от седмия кръг на шампионата, повдигна няколко важни въпроса: кой ще има полза от това и как тези промени ще се отразят на състезанията?

От началото на сезона болидите на Ferrari и Lotus работят по-добре със сликовете за 2013, като това не може да се каже за Red Bull, McLaren и Mercedes. Оплакванията, особено от световните шампиони не спират, вече беше направена промяна в избора на гуми за някои състезания, а сега идва ред на следващата стъпка. Моторспорт шефът на Pirelli Пол Хъмбъри отрича, че промените идват под натиска на Red Bull и Бърни Екълстоун, но отстрани изглежда точно така.

Липсата на тестове е важна част от това Pirelli да не успее да „уцели" гумите за новия сезон, което означава, че компанията прави крачка назад и се връща към смесите от 2012, като сега ще предложи на тимовете сликове, които съчетават решения от миналия и настоящия сезон.

От Pirelli казват, че от Канада гумите ще приличат повече на сликовете от 2012, както точно означава това? Освен, че като цяло смесите ще станат по-твърди.

Гумите за 2012 бяха по-издръжливи от тези от 2013, а от Pirelli дадоха знак, че са готови да променят конструкцията на гумите, за да се върнат към идеите си от 2012. Гумите за 2013 са с различна конструкция от тези за 2012 и това ще е сериозна крачка в нова посока, но няма да е идеалното решение на проблема. Защото през 2012 гумите имаха друг проблем - вътрешната част на сликовете се износваше много по-бързо, но тимовете държаха пилота на пистата докато не остане каучук върху тази част и едва тогава го викаха в бокса. Към края на сезона отборите вече бяха наясно как да неутрализират отрицателното влияние на това износване.

За 2013 в Pirelli се опитаха да решат конструктивно този проблем - с промяна в контактната площ на гумата с пистата и с нова конструкция на сликовете, но явно това решение е твърде радикално.

Причината за промяната може да бъде открита в отминалата Гран при на Испания - четири спирания в бокса се приемат за твърде много, а Пол Хъмбъри се съгласи с това. Той обясни, че Pirelli предпочита състезания с две или максимум три спирания, а и тук трябва да имаме предвид и безопасността на пилотите, тъй като в Бахрейн и Испания дефектираха твърде много гуми. Това също е свързано с промяната на конструкцията на гумите, което води до по-лесното им разпадане на моменти.

Кои отбори ще бъдат най-засегнати от промените?

Постигането на оптимална работна температура на гумите е ключът към успехите този сезон - на това са заложили в новите си коли Ferrari, Lotus и Force India и резултатите им са показателни. Болидите на трите тима се отличават с добра аеродинамика, но по-важното е друго - шаситата работят така с гумите, че те са в оптимална температура максимално дълго, което е резултат на сложно напасване на стабилна аеродинамика, добро механично сцепление и възможност за промени в настройките на колата.

При Red Bull това не е постигнато в най-добрата степен - новият болид на Ейдриън Нюи отново е с най-добрата аеродинамика, както е от няколко години насам, но шасито не работи по най-добрия начин с гумите и оптималната температура на гумите се постига по-трудно и за по-кратък период от време.

С промените Pirelli цели да донякъде да неутрализира слабите страни на гумите и да разшири прозореца за оптимално използване на сликовете, те да станат по-издръжливи, както и да намали значението на оптималната температура, която трябва да постигне пилотът, когато излезе с новите гуми на пистата.

Как ще реагират тимовете на тази промяна по никое време?

Промяната в гумите ще е сериозен проблем за тимовете във Ф1, особено като се има предвид, че точно сега почти всички отделят ресурси и екипи, които да работят по новите коли за 2014, когато ще са сериозните промени в правилата - основно заради новите двигатели.

Промяната в конструкцията на сликовете означава и промяна най-общо във формата на слика, касаеща контактната площ с пистата. Когато гумата „стъпва" по различен начин на пистата, това означава и че тя влияе по различен начин на въздушния поток, който я обтича и отива под дъното на болида.

Преди началото на новия сезон отборите посветиха месеци на моделирането на тези въздушни потоци и оформянето на аеродинамиката на долната част на колите, като тук промените се мерят с милиметри. А сега почти всичко ще започне отначало. Промените ще засегнат въздушните потоци, оформени от предното крило, минаващи покрай гумите и това ще означава промени в аеродинамичния баланс на всички автомобили. Тези, които са стигнали най-напред в тази област, ще имат сериозни проблеми.

Вече се доближаваме до момента, в който тимовете се надяват да извадят от въздушните тунели моделите на болидите си за 2013 и да вкарат там колите за 2014. Смяната на гумите ще отложи този момент и ще отвори допълнителна работа на всички. Което ще бъде понесено тежко от отборите с по-скромни бюджети, тъй като те ще трябва да се борят да не изостанат през 2013 и в същото време да не губят време в подготовката си за 2014.

Новините

Най-четените