Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

12 от най-странните болиди във Формула 1

Tyrrell P34 от 1976-1977 година
Р34 е един от най-известните болиди в историята на Формула 1 – четирите малки колела отпред трябва да осигурят по-стабилна предница – двойно повече сцепление на цената на същото аеродинамично съпротивление. Малко по-късно обаче идеята е изоставена, тъй като Goodyear решава да не развива тези малки по размери сликове.
Tyrrell P34 от 1976-1977 година
Р34 е един от най-известните болиди в историята на Формула 1 – четирите малки колела отпред трябва да осигурят по-стабилна предница – двойно повече сцепление на цената на същото аеродинамично съпротивление. Малко по-късно обаче идеята е изоставена, тъй като Goodyear решава да не развива тези малки по размери сликове.

Brabham BT26 от 1968 година
В края на 60-те години тимовете във Формула 1 търсят начин как да впрегнат въздушните потоци около и над болидите, за да получат по-добро или някакво аеродинамично притискане. Тогава се е смятало, че „полезните” и „чисти” въздушни потоци минават доста над колата, а крилата получават наименования като „етажерки” и „гилотина” – второто се е наложило заради разполагането на крило точно пред пилота. Тези крила обаче не винаги са били достатъчно сигурно закрепени и заради опасността да паднат ФИА бързо ги забранява.
Brabham BT26 от 1968 година
В края на 60-те години тимовете във Формула 1 търсят начин как да впрегнат въздушните потоци около и над болидите, за да получат по-добро или някакво аеродинамично притискане.
Тогава се е смятало, че „полезните” и „чисти” въздушни потоци минават доста над колата, а крилата получават наименования като „етажерки” и „гилотина” – второто се е наложило заради разполагането на крило точно пред пилота. Тези крила обаче не винаги са били достатъчно сигурно закрепени и заради опасността да паднат ФИА бързо ги забранява.

Arrows A22 от 2001 година
Изнесените нагоре крила се възраждат в началото на XXI век – Arrows използва подобно решение за Гран при на Монако през 2001. А22 страда от недостатъчно аеродинамично притискане, но крилото над носа е забранено още за следващия старт.
Arrows A22 от 2001 година
Изнесените нагоре крила се възраждат в началото на XXI век – Arrows използва подобно решение за Гран при на Монако през 2001. А22 страда от недостатъчно аеродинамично притискане, но крилото над носа е забранено още за следващия старт.

Всички болиди от сезон 2014
Недомислена промяна в правилата да носа на болидите доведе до грозните предници на колите от миналия сезон и естествено, за 2015 това беше променено.
Всички болиди от сезон 2014
Недомислена промяна в правилата да носа на болидите доведе до грозните предници на колите от миналия сезон и естествено, за 2015 това беше променено.

Williams FW07D от 1981 година
Няколко отбора, сред които Ferrari и Williams търсят повече сцепление на задницата, но нито един от тези шестколесни болиди не стига до участие в състезание. Накрая ФИА забранява колите с повече от четири колела.
Williams FW07D от 1981 година
Няколко отбора, сред които Ferrari и Williams търсят повече сцепление на задницата, но нито един от тези шестколесни болиди не стига до участие в състезание. Накрая ФИА забранява колите с повече от четири колела.

Tyrrell 025 от 1997 година
Х-образните крила на 025 не помогнаха много на Мика Сало.
Tyrrell 025 от 1997 година
Х-образните крила на 025 не помогнаха много на Мика Сало.

Ensign N179 от 1979 година
Подреждането на радиатори на носа на болида нарежда N179 сред най-грозните болиди в историята на Формула 1.
Ensign N179 от 1979 година
Подреждането на радиатори на носа на болида нарежда N179 сред най-грозните болиди в историята на Формула 1.

March 711 от 1971 година
Странното предно крило не подобрява поведението на колата, от която се оплакват всички пилоти, карали през 1971 за тима, собственост на Макс Мозли.
March 711 от 1971 година
Странното предно крило не подобрява поведението на колата, от която се оплакват всички пилоти, карали през 1971 за тима, собственост на Макс Мозли.

Renault RS01 от 1977-1978 година
Това е първият автомобил с турбо двигател в историята на Формула 1. Колата има нужда от много по-добро охлаждане, което обяснява многобройните въздухозаборници и радиатори, разположени навсякъде където има място.
Renault RS01 от 1977-1978 година
Това е първият автомобил с турбо двигател в историята на Формула 1. Колата има нужда от много по-добро охлаждане, което обяснява многобройните въздухозаборници и радиатори, разположени навсякъде където има място.

Lotus 88 от 1981 година
Изключително рядка конструкция с двойно шаси – едно за окачването и едно за каросерията, която играе ролята на крило и създава огромно притискане. Затова болидът няма предно крило. ФИА естествено, бързо забранява Lotus 88.
Lotus 88 от 1981 година
Изключително рядка конструкция с двойно шаси – едно за окачването и едно за каросерията, която играе ролята на крило и създава огромно притискане. Затова болидът няма предно крило. ФИА естествено, бързо забранява Lotus 88.

Болидите, използващи т.нар „граунд ефект”
През втората половина на 70-те години дизайнерите стигат до идеята, че цялата кола може да играе ролята на крило, за да стои по-добре натисната към пистата. Пробивът е на Lotus, а след това е изкопиран от Ferrari и другите тимове. Обърнете внимание на престилките под бордовете, които оформят вакуум под пода на колата, благодарение на който болидът седи като залепен за трасето.
Болидите, използващи т.нар „граунд ефект”
През втората половина на 70-те години дизайнерите стигат до идеята, че цялата кола може да играе ролята на крило, за да стои по-добре натисната към пистата.
Пробивът е на Lotus, а след това е изкопиран от Ferrari и другите тимове. Обърнете внимание на престилките под бордовете, които оформят вакуум под пода на колата, благодарение на който болидът седи като залепен за трасето.

Brabham BT46 от 1978 година
Идеята да се разположи огромен вентилатор под задното крило е еволюция на решение, използвано в Щатите през 60-те години – ролята на огромната перка е да издърпва въздуха под пода на колата и тя отново да седи като залепена. В този си вариант BT46 изкарва едно състезание, след това вентилаторът е забранен.
Brabham BT46 от 1978 година
Идеята да се разположи огромен вентилатор под задното крило е еволюция на решение, използвано в Щатите през 60-те години – ролята на огромната перка е да издърпва въздуха под пода на колата и тя отново да седи като залепена. В този си вариант BT46 изкарва едно състезание, след това вентилаторът е забранен.