От края на август киноманите се радват на още един страстен период през тази година: фестивалът във Венеция вече е в разгара си.
Това е последният за 2013-а кинофорум от тройката на най-значимите, след като тези в Кан и Берлин вече преминаха. Венеция е негов домакин за юбилеен 70-и път и тазгодишното му издание вече показа множество интригуващи заглавия от познати и не толкова познати имена.
Един от най-пленителните според критиката филми беше излъчен още на откриването: 3D фантастиката „Гравитация" на Алфонсо Куарон.
Мексиканският режисьор вече два пъти е награждаван във Венеция (за „И твоята майка също" и „Деца на хората"), а този път представя изключително амбициозен космически трилър с Джордж Клуни и Сандра Бълок.
Отзивите гласят, че специалните ефекти в него са сравними с тези от „Аватар", а Hollywood Reporter го определя за най-реалистичния и красив космически филм към днешна дата. Твърде пресилено ли звучи? Може би, но по-важното е, че от Куарон можем да очакваме и нещо повече от визуално зрелище.
„Гравитация" обаче няма да се състезава за награди, защото е извън конкурсната програма. По кината можем да го очакваме в началото на октомври.
Минало и настояще на седмото изкуство
Самата състезателна програма е богата и разнообразна, а подбраните филми далеч не са само от Европа и Америка. В надпреварата участват и заглавия от Тайван, Япония (анимация на големия японски майстор Хаяо Миядзаки), Алжир и Австралия. Един от филмите е документален - The Unknown Known на американеца Ерол Морис.
За пръв път се прожектират и късометражни филми (между 60 и 90 секунди), представящи фрагменти от историята на киното и конкретно от фестивала във Венеция.
Но най-оригинален в тазгодишния форум е един от допълнителните конкурси. Неговата програма е посветена на класическото кино от миналото и е озаглавена Venezia Classici.
Журито е сформирано от студенти в италианските висши филмови училища, които ще присъдят свои награди на класиките. Един поглед към заглавията е достатъчен, за да осъзнае човек, че този конкурс е доста по-силен от основния.
„Моя скъпа Клементайн" на Джон Форд, „Ръце над града" на Франческо Рози, „Пайза" на Роберто Росселини, „Бледите звезди на Голямата мечка" на Лукино Висконти, „Моят приятел Иван Лапшин" на Алексей Герман, „Спомняш ли си Доли Бел?" на Емир Кустурица и „Хотел Монтерей" на Шантал Акерман са част от филмите, които ще се борят за призовите места няколко десетилетия след създаването си.
Следващото поколение
Има и още една алтернативна програма - „Хоризонти", където са избрани 31 филма, очертаващи нови тенденции в световното кино.
Сред техните автори се откроява името на 26-годишната режисьорка-дебютантка Джия Копола, която е внучка на великия Франсис Форд Копола. Любопитното е, че леля й София Копола участва в алтернативната програма на тазгодишния фестивал в Кан с „Блясък". Филмът на Джия пък се казва „Пало Алто".
По още една гореща роднинска линия, в „Хоризонти" участва и синът на Алфонсо Куарон Йонас с филма Aningaaq.
Някои от най-големите имена във Венеция тази година могат да се открият в извънконкурсната програма. Там са новите филми на корееца Ким Ки-Дук (миналогодишен победител в основния конкурс), на Анджей Вайда, Еторе Скола и Пол Шрайдър.
Фестивалът продължава до събота, 7 септември, когато ще узнаем и победителите. Както обикновено, за фаворити е трудно да се говори, но от досега показаните филми силни отзиви предизвиква английският Under The Skin на Джонатан Глейзър.
В него Скарлет Йохансон играе извънземно в човешки образ, което скита из улиците на Шотландия и причинява умопомрачителни неща на избрани от нея самотни мъже.
Определено звучи като сбъдната киноманска мечта, но дали ще привлече достатъчно и журито? Скоро ще разберем.