Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Нашествието на Тавиани

Кадър от филма "Баща-господар" Снимка: CФФ
Кадър от филма "Баща-господар"

Италианско нашествие с класически привкус в навечерието на 17-тото издание на София Филм Фест. За най-запалените киномани е подготвена ретроспекция на братята Тавиани, един от най-успешните тандеми в историята на киното.

В седмицата от 1-ви до 7-ми март ще бъдат показани 12 филма на братята Тавиани. Филмовата серия е организирана съвместно с Италианския културен институт и започва днес в Дома на киното.

Паоло Тавиани е сред специалните гости на 17-ия София Филм Фест. Нещо повече, той ще получи специалната "Награда на София" за цялостен принос в световното киноизкуство, която София Филм Фест връзка в последните седем години.

Двамата с брат му Виторио цял живот са работили заедно в киноиндустрията, въпреки се първоначално се захващат с журналистите.

Ето и програмата:

1 Март

20:00 - на „Баща-господар" (1977)

Със сигурност един от най-успешните филми на братя Тавиани, удостоен със „Златна палма" в Кан. Създаден по автобиографичната книга на Гавино Леда, овчар от Сардиния, филмът разказва как до 20-ата си година Леда живее със стадото по баирите - откъснат от училището и обществото, и едва по време на военната си служба получава гимназиална диплома. Тогава започва и бунта му срещу бащата, на когото дължи дългогодишната си изолация... Филмът заявява ясно необходимостта да се разрушат оковите на авторитарната власт, да се отхвърли мълчанието (неслучайно е особено изобретателен в звуковото и музикалното си оформление). Ролята на бащата е поверена на Омеро Антонути.

2 Март

18:30 - „Свети Михаил имаше петел" (1972)

Вдъхновен от разказа на Толстой „Божие и човешко", филмът е построен в три части, подобно на музикално произведение, и се развива на три места, обединени от главния герой Джулио Маниери - анархист интернационалист, осъден на строг тъмничен затвор през 1870 г. Този завладяващ разказ за политическия и идейния конфликт между утопичния и научния социализъм е една от най-хармоничните творби в кариерата на братята Тавиани.

20:30 - „Под знака на скорпиона" (1969)

Праисторическа притча за две племена, които се спасяват от природно бедствие и влизат в конфликт относно бъдещето си, тъй като за едните най-важно е самосъхранението, а за другите - авантюрата и търсенето на пълното щастие. В своя четвърти филм братя Тавиани използват алегорията в едно метафизично и метафорично разсъждение за сблъсъка между революционери и реакционери, между различните поколения. Сред актьорите са Джан Мария Волонте и Лучия Бозе.

3 Март

18:30 - „Алонзанфан" (1974)

Заглавие е заимствано от припева на „Марсилезата" („Allons enfants de la Patrie..."), такъв е и прякорът на един млад карбонар. В далечната 1816 г., в разгара на Реставрацията, когато Наполеон е на о-в Света Елена, а австрийците - в Милано, младият мъж продължава да вярва в предстоящия „ден на славата". Главният герой на историята обаче е Фулвио, милански аристократ, бивш якобинец и Наполеонов офицер, завърнал се след много премеждия към охолния живот на семейството си и убеден, че Революцията е просто утопия. В актьорския състав блестят Марчело Мастрояни и Леа Масари.

20:30 - „Нощта на Свети Лаврентий" (1982)

Носител на много престижни отличия, сред които Голямата награда на журито от фестивала в Кан и 4 награди „Давид на Донатело". Филмът отвежда зрителите в 1944 г., при група мъже, жени и деца, които успяват да избягат от немците в рискован опит да се доберат от своето градче в Тоскана (зона, вече заета от американската войска). В „Нощта на Свети Лаврентий" изобилстват красивите моменти: образите прелитат пред очите като ято лястовици насам и натам между личните спомени и колективната памет, хрониката и фантазията, епичното и елегичното. Музиката е една от четирите партитури, писани от Никола Пиовани за братята режисьори.

4 Март

19:30 - Хаос (1984)

През 1984 година, Паоло и Виторио Тавиани снимат екранизация по четири новели от Луиджи Пирандело („Другият син", „Лунна болест", „Делвата" и „Реквием"). „Хаос" има пролог и епилог под формата на „Беседа с майката" (по разказа „Беседи с персонажите"), в който Омеро Антонути изиграва прочутия сицилиански писател от Кавусо (сиреч „хаос" - така се превежда името на местността край Агридженто, откъдето е Пирандело). Верни на своята поетика, братя Тавиани са избрали четири истории от живота на селяните, на унижените и оскърбените, които се борят с нищетата, несправедливостта, суеверията. „Хаос" е великолепен, обаятелен филм, в който има нещо лирично и епично, пред което затаяваш дъх и което остава запечатано в паметта ти..."

5 Март

18:30 - „Добро утро, Вавилон" (1987)

Едно от най-любопитните заглавия, които ще бъдат представени в ретроспективата на братя Тавиани. Сценарият ни връща много назад във времето: годината е 1910, Андреа и Никола, синове на тоскански майстор-зидар, останали без работа, решават да емигрират в Америка. Там те работят като пастири, а после се местят в Калифорния и се сдобиват с работа, успех и пари покрай великия режисьор Дейвид Уорк Грифит, който тъкмо работи по шедьовъра си „Нетърпимост". Във филма се преплитат много теми - семейството, занаятът, достойнството, надеждата. След появата на „Добро утро, Вавилон" критиката определя братя Тавиани като „едни от истинските поети на днешното кино".

20:45 - „Нощно слънце" (1990)

Създаден по мотиви от недовършената и публикувана посмъртно повест на Лев Толстой „Отец Сергий". След като открива, че благородната му годеница е била любовница на Карл III, кралят на двете Сицилии, барон Серджо Джурамондо захвърля военната си униформа и става монах, а след това и отшелник, когото всички вземат за светец, докато накрая следите му съвсем се изгубват. В един от най-красивите си и съвършени филми братя Тавиани разказват за необходимостта от тишината, в която човек преоткрива собственото си аз и преосмисля маршрута на допуснатите грешки. В „Нощно слънце" Тавиани залагат на интригуващото актьорско присъствие на Джулиън Сандс, Настася Кински, Шарлот Генсбур.

6 Март

18:30 - „Фиориле" (1993)

Акцентира върху любовното разочарование, неистовата социална амбиция и предчувствието за несправедлива смърт. В основата на сюжетното действие стои вълнуваща легенда за златото, която отвежда зрителя във времето на Наполеон, когато войската му достига Тоскана. Тогава парите на полка са поверени на млад лейтенант - красив идеалист на име Жан, чиято съдба се преплита с тази на бедното селско семейство Бенедети, когато Елизабета Бенедети се влюбва в Жан и той отговаря на чувствата й...

20:45 - на „Сродства по избор" (1996)

Любовна история е в основата и на този филм, за който 60-годишните режисьори са вдъхновени от ключовия роман на 60-годишния Гьоте. Филмът е разказ за сблъсъка между разум и страст, лични намерения и съдба в срещата между две двойки.

7 Март

18:30 - „Ти се смееш" (1998)

С кинотворбата от две части Тавиани отново се завръщат към Пирандело. Филмът ни среща с бивш баритон, който с неудовлетворение работи като служител в Римската опера през 30-те години на ХХ век и с отвлеченият син на покаял се сицилиански мафиот, който сътрудничи на властите...

20:30 - „Чифликът на чучулигите" (2007)

Предпоследният филм на братския тандем е сниман в България, с участието на известни български актьори. През цялата си кариера братя Тавиани са се занимавали с връзката между личността и историята - правят го и този път в свободната си адаптация на книгата на Антония Арслан. С твърде разнороден, но интересен актьорски състав те за пореден път разсъждават върху силата на образа, който може да бъде колкото документ, толкова и инструмент за манипулация и подклаждане на омразата. 
„Най-силният и прям политически филм, който Тавиани са снимали от години..."

Ретроспективата на Братя Тавиани ще бъде представена по-късно и в Евро Синема - от 22 март.

 

Най-четените