Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Смущаващата връзка между религиите и антивакс-кампаниите

Оказва се, че жителите на богатите страни в Северна Америка и Европа са сред най-скептично настроените по отношение на ваксинационната безопасност.

Доверието в имунизациите е най-високо в страни като Бангладеш и Руанда, където предотвратимите заразни болести все още не са изкоренени. Тоест - колкото по-отдалечен е човек от огнищата на заразата, толкова по-слаба памет има за последствията от заболявания като коклюш или морбили. Оттам идва и склонността да не вярва в полезния ефект на ваксините за цялото общество.

Снимка: iStock
Оказва се, че жителите на богатите страни в Северна Америка и Европа са сред най-скептично настроените по отношение на ваксинационната безопасност. Доверието в имунизациите е най-високо в страни като Бангладеш и Руанда, където предотвратимите заразни болести все още не са изкоренени. Тоест - колкото по-отдалечен е човек от огнищата на заразата, толкова по-слаба памет има за последствията от заболявания като коклюш или морбили. Оттам идва и склонността да не вярва в полезния ефект на ваксините за цялото общество.

Колкото повече случаи на заболели от морбили се регистрират в САЩ и Европа, толкова по-важен става дебатът за причините, които доведоха до новата вълна на болестта. Някои от най-дискутираните проблеми са свързани с недоверието в медицинската система, възхода на популистките партии, които поставят под въпрос ползите от ваксините, масовото разпространение на дезинформация през социалните мрежи и др.

Но това са само част от обясненията за кризата. Мащабно изследване на британската здравна организация Wellcome Trust разкрива някои от невидимите връзки между глобалната вълна на отричане на ваксините и други ключови фактори в социалния живот на хората от 140 държави по света.

Проучването обхваща общо 140 000 души на възраст над 15 години, като се интересува от възгледите им за религията, науката и здравеопазването - в това число, мнението им за имунизациите.

Резултатът, който получават анкетьорите, е впечатляващ.

Оказва се, че жителите на богатите страни в Северна Америка и Европа са сред най-скептично настроените по отношение на ваксинационната безопасност.

Доверието в имунизациите е най-високо в страни като Бангладеш и Руанда, където предотвратимите заразни болести все още не са изкоренени. Тоест - колкото по-отдалечен е човек от огнищата на заразата, толкова по-слаба памет има за последствията от заболявания като коклюш или морбили. Оттам идва и склонността да не вярва в полезния ефект на ваксините за цялото общество.

Недоверчивостта към медицината обаче е лукс, който никой не може да си позволи в дългосрочен план.

Изследването открива още едно общо кратно между районите, в който се разпространява епидемията през последните години. И това е тема, по която не е никак лесно да се говори - религиозните вярвания.

Северна Америка е единственият регион с високоплатени общества, в който вярващите хора са отговорили, че са по-склонни да следват религиозните догми, отколкото науката, когато възникне противоречие между двете течения.

Тази тенденция се дължи най-вече на респондентите от САЩ, където се наблюдава разпространение на морбили сред по-компактни религиозни общности, които получават право на изключение от задължителния имунизационен режим.

Това е сериозен проблем, предупреждават изследователите, участвали в проучването. Светът преживява повторение на епохата, в която семействата се боят за здравето на децата си заради епидемиите от болести, които се смятаха за почти елиминирани. А причината за това е, че има достатъчно много откази от ваксини, за да се стигне до устойчиво разпространение на вируса на мащабна територия. Това поставя Америка под риск да загуби статута си на държава, преборила дребната шарка. Ако властите не се справят с всеки източник на недоверие във ваксините, тази криза на общественото здраве ще става все по-опасна.

Трябва да се потърсят начини, чрез които религиозните групи могат да се привлекат на страната на медицината, за да преодолеят съмненията на скептично-настроените хора. Ако техните лидери не окажат помощ в тази мисия, случаите на заболявания ще продължат да се увеличават.

Когато Едуард Дженър разработва първата имунизация през 1796 г., той е подложен на критики от някои представители на християнския клир с твърдението, че "ваксините действат срещу Божията воля". Оттогава религиозните съображения срещу имунизациите продължават да доминират в много райони по света.

Нито едно от големите световни вероизповедания не отрича ваксините, но някои групи са лансирали собствени оправдания за отказа от имунизационна защита или са използвали влиянието си, за да отклонят вярващите от нея. Наблюдава се и целенасочено разпространение на фалшиви новини по темата сред определени групи.

През 2013 г. изследовател от Merck публикува научна статия, в която проучва проявите на вирусни заболявания в религиозни общности. Той отбелязва, че "има малко канонични основания за отказ от имунизации" сред големите вероизповедания по света, с изключение на последователите на т.нар. "християнска наука" (култ, създаден през 19 век от Мери Бейкър Еди, който проповядва, че силата на молитвата е по-ефективна за пациентите от медицинската терапия).

С други думи - причините за разпространението на вирусите сред определени общности не се дължат на богословски забрани, а по-скоро на лични притеснения за безопасността на ваксините, които се разпространяват в социалната група на религиозните хора.

В Ню Йорк - огнище на една от най-мащабните зарази с морбили в САЩ през последните години - най-тежко засегнати се оказва общността на ортодоксалните евреи. Именно сред тях е отчетен най-силният пробив на антиваксърските кампании, като се е стигнало до случаи, в които някои равини са разпространявали дезинформация за аутизма и ваксините.

През 2014 г. е регистрирана епидемия от морбили сред общност на амиши в Охайо. Източник на заразата е мисионер, който пренася вируса след пътуване до Филипините. Болестта се разпространява бързо сред хората, които не са се ваксинирали - а мнозина от тях са отказали имунизация заради страх от странични ефекти.

И в двата случая, критичното отношение към ваксините не е свързано пряко с религиозните убеждения. Но тясно сплотените общности се оказват удобна среда за вирусното разпространение на съмненията. Това води до масовото отрицание на постиженията на медицинската наука, но и до масовите заболявания.

Във Вашингтон, където също беше отчетен завишен брой на морбили, някои пациенти-християни са отказвали комбинираната ваксина против морбили, рубеола и паротит, заради съображения, че тя е извлечена от клетки, първоначално получени от абортирани ембриони през 60-те години на 20 век. Католици в Кентъки отказват да се имунизират против варицела със същото оправдание.

Според Националния католически център за биоетика - ползването на тези ваксини е оправдано, защото "рискът за общественото здраве при отказ от тях е по-сериозен от легитимните притеснения за произхода им".

Същевременно, лобистките инициативи на последователи на т.нар. "християнска наука" са допринесли за въвеждането на изключенията от задължителните имунизации по религиозни причини в повечето щати на САЩ.

Проблемът с отрицанието на ваксините сред религиозни общности се проявява в няколко страни по света.

Пакистан, Афганистан и Нигерия са единствените 3 държави, които не успяват да спрат разпространението на полиомиелита - остро вирусно заболяване, което е почти напълно елиминирано благодарение на ваксините. В тези страни лидерите на мюсюлмански фундаменталистки групи убеждават своите последователи, че изкореняването на детския паралич е "американски заговор за стерилизация на мюсюлманските народи" или че "ваксините са опит за отклонение от волята на Аллах".

В Индонезия беше издадена "имунизационна фатва" срещу ваксината за морбили и рубеола, защото ислямските лидери смятат, че тя не е "халал" и съдържа следи от продукти със свински произход (желатин, извлечен от свинска кожа). Това води до спад на ваксинациите и избухване на епидемии от морбили, които стигат и до съседен Тайланд.

Истината е, че милиони мюсюлмани по света се имунизират без протести. Но появата на предотвратими вирусни заболявания сред общности, доминирани от мюсюлмани, вече се случва толкова често, че правителствата започват да налагат глоби за родителите, които отказват да ваксинират децата си.

Според изследването на Wellcome, 79% от хората са склонни да вярват или твърдо вярват, че ваксините са безопасни. Мнозинството е преобладаващо, но явно има притеснително висок брой хора, които просто не се доверяват на лекарите.

Делът на хората, които са убедени в ползата от задължителните имунизации, е "само" 72% в Северна Америка и 73% в Северна Европа. Делът е още по-нисък в Западна и Източна Европа - съответно 59 и 50%.

55 на сто от хората, които се определят като вярващи, казват, че биха се съгласили с религиозните учения, ако трябва да избират между тях и науката.

64% от вярващите, казват, че религията е важна част от всекидневния им живот.

Най-големият дял на хората, които мислят, че науката влиза в противоречие с религиозните им учения, живеят в САЩ и Южна Европа (59%)

Здравните власти не могат да си позволят да пренебрегват работата с религиозните водачи, казват експертите. Дори ако проблемът не е свързан пряко с вярата, тя е организиран метод за сплотяване на общностите. Медицинските власти имат шанс да се преборят с предразсъдъците - и той се крие в прякото взаимодействие с хората.

 

Най-четените