Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Искате ли още "Междузвездни войни"

Сблъсък на лазерни мечове в стила на Дисни
Сблъсък на лазерни мечове в стила на Дисни

Двама филмови критици се изправиха един срещу друг в дебат има ли смисъл да има още епизоди на "Междузвездни войни". 

Роби Колин, Daily Telegraph: "Те могат да го превърнат в следващия успешен франчайз тип "Отмъстителите"

В тихите моменти, преди Джордж Лукас да подпише споразумението за продажбата на компанията си на Walt Disney за $4.05 млрд., няма как да не се запитаме дали той не се е спрял за секунда, за да се вслуша в чувствата си, както Дарт Вейдър и Люк Скайуокър са го правили в подобни бурни времена.

Дали е размислил, с писалката, надвиснала над пунктираната линия, защо всъщност филмите от серията "Междузвездни войни", заедно с родените от тях играчки, игри, комикси, туристически обиколки и специални тв издания, са започнали да струват толкова отблъскващо огромна сума?

Иска ми се да вярвам, че го е сторил, но е малко вероятно. Много малко от нещата, които Лукас е сторил, откакто започна да налива компютърна графика и отхвърлени заснети епизоди в оригиналната трилогия в средата на 90-те години, показват, че той разбира защо цяло поколение зрители прие тези три филма така присърце.

Много преди да се превърне в доходен "семеен развлекателен франчайз", както го описа с облизване на устните вчера председателят на борда на Disney и главен изпълнителен директор на компанията Робърт Айгър, "Междузвездни войни" беше просто отличен образец за блокбъстър.

Трите филма съчетаваха най-апетитните елементи от научнофантастичните сериали, сюжетите от Втората световна война, самурайските епоси на Куросава и средноевропейски приказки в неустоим авантюристичен фентъзи миш-маш.

Като дете и аз, наравно с мнозина, бях омаян: поне година в началото на 90-те години основният ми приоритет след прибиране от училище беше да пъхна една от трите касети на "Междузвездни войни" във видеокасетофона и временно да се прехвърля в една далечна-далечна галактика, заобиколен от крем-карамел и газирани напитки.

Да превъртим лентата към "Невидима заплаха" през 1999 г., която представляваше над два часа несвързана политика и потресаващо слабо комедийно шоу в лицето на Джар Джар Бинкс, и изглежда очевидно, че към този момент Лукас вече напълно беше изгубил представа какво прави "Междузвездни войни" сполучлива поредица.

Дали Disney ще могат да й дадат ново начало? Уверен съм, че могат, ако съдим по умелото боравене на студиото с поредицата "Отмъстителите" - то показва, че те разбират добре значимостта - и финансовата стойност, да угодят на общността от фенове.

Всъщност Disney биха били луди да не развиват "Междузвездни войни" в същия дух, в който го сториха с франчайза със супергерои на Marvel, който успешно превърнаха в неимоверно доходоносна, напълно самоподдържаща се филмова екосистема.

Сюжетните нишки и развитието на героите се развиват в многобройни филми - и всеки нов епизод служи като разширен трейлър за следващия.

Насърчавайки този "боксет"-манталитет, където феновете инвестират в непрекъснато развиваща се сюжетна линия, Disney събраха почти $4 млрд. в последните 4 години, а още шест свързани с "Отмъстителите" филми се очаква да дебютират по кината до края на 2015 г.

Забравете за "Междузвездни войни - епизод VII": към края на десетилетието нищо чудно да имаме епизоди от VIII до XVIII, и тогава тази инвестиция от $4.05 млрд. ще изглежда много разумна.

Тим Роби, Daily Telegraph: "Каква нова надежда могат всъщност да донесат Disney?"

Ако някога филмова поредица се е нуждаела следващият й епизод, а не първият, да се нарича "Нова надежда", това е "Междузвездни войни". Надеждата, ако проявим доброжелателност, не може напълно да бъде изключена.

Няма да има повече смотани прикуели - епизодите от I до VI са приключени и ще берат праха занапред - така че мъчително съблазнителната перспектива за свежи, непредсказуеми истории може да бъде развята като морков пред нас. Лукас със сигурност освобождава режисьорското столче, позволявайки на надежден нов герой сред феновете и гийковете (Джос Уедън? Джей Джей Абрамс?) да поеме юздите.

Дали обаче това е достатъчно? Точно това е най-тежкият въпрос. Поглъщането на Lucasfilm от Дисни изглежда по-малко като първа стъпка от крайно необходимата творческа преработка на поредицата, и много повече като гарантиране на гигантска пенсия на Джордж Лукас.

Ще има нови атракциони в Дисниленд, Дисни Уърлд и навсякъде в Дисни планетата. Ще има огромни, разтапящи мозъка Star Wars реклами филми по притежаваните от Disney американски ТВ мрежи. И ще има играчки. Изобилие от тях.

Също така, безспорно, ще има и три нови филма, но бихме били мечтатели, ако си представяме, че оригиналността им ще е от решаващо значение, или че невинността и благоговението, което първата трилогия породи, може някога да бъде постигнато отново. Продуктът от това огромно корпоративно сливане може да бъде по същината си единствено... продукт.

Феновете по цял свят най-вероятно ожесточено ще се съпротивляват на всичко, което Disney ще стори, за да ги хвърли в трескаво въодушевление за появата на епизод VII през 2015. Наистина ли те искат да изживеят наново съсипващия детството им ужас на "Невидима заплаха"? Скептицизмът вероятно ще е най-здравословният подход: така новите филми има някакъв шанс все пак да ни изненадат, и то не с лошо.

С риск да предизвикам омраза от целия Интернет, никак не съм уверен, че присъщият на Уедън иронично-оригиналничещ сценарен подход в духа "познаваме цялата тая митология по-добре от вас", е всъщност това, от което се нуждае "Междузвездни войни". Не искам саркастични подмятания от C-3PO за нещо забавно, което R2-D2 е направил в изтрита сцена от "Приключенията на еуоките".

В духа на Оби-Уан, единствената надежда за тези филми е те да бъдат максимално прости, да премахват претрупването от и без това предизвикващото мигрена свръх-хаотична вселена на Лукас, и да се върнат към класически, искрен сюжет. Точно това би трябвало да сторят Disney, ако Лукас им разреши.

Те се нуждаят от творец на режисьорското столче като Ървин Кършнър (напълно съзнавам, че той е мъртъв), не от ехидно-оригиналничещ гийк. Докато не бъде взето това решение, мисля, че най-доброто, което можем да сторим, е да поддържаме очакванията си до предпазливото "хммм..."

 

Най-четените