Моля, стойте отдясно!*

Сутрин, час пик, закъсняваш за работа - на едното ти рамо виси лаптоп, на другото, дамска чанта или раница на гърба... Тичаш към ескалатора, но те отново са там преди теб - онези две-три дами, убедени, че са излезли на разходка в 8 сутринта и не само не стоят отдясно на ескалатора, но завземат цялото пространство. На следващия ден ще e майка с дете, или група ученички, които кудкудякат преди началото на втория учебен час (!) сутрин...

Всеки път са различни по пол и възраст хора. Общото в случаите е количеството нерви, което всеки бързащ хаби в опит да обясни, че ескалаторът не е начин да се изкачваш без да гориш калории, а средство за по-лесно придвижване.

Над 300 000 души дневно използват метрото в София и съответно - ползват ескалатори. Онези, които освен да си пълнят по-бързо вода от чешмите на Халите, се качват във влакчето и за да стигнат до работа, познават много добре момента, в който на ескалатора пред теб някой е обсебил цялото пространство и няма как да го изпревариш. Резултатът е една безсмислена опашка, която започва от няколко метра преди ескалатора, защото хората не го ползват, за да се качат по-бързо, а за да се качат, без да се движат.

Правила, ама друг път

Истината е, че правилото да се стои отдясно на ескалатора не е приумица на някой хипстър, решил, че е „по-куул", понеже така правят на Запад. Разписано е в правилника на столичния „Метрополитен": „да се стои от дясната страна с лице по направление на движението, като се придържа за подръчната лента". А въпросният правилник е разлепен на всяка метростанция, заедно със стикер „стой отдясно", на парапета на ескалаторите. За повечето хора обаче това е просто надпис и се возят, както им падне - най-често - отляво.т

„Когато отидем в чужбина, всички се възхищават от реда. Като сме в България, се възмущаваме", казва Цвети Благоева Радева. Тя е част от групата ентусиасти, убедени, че трябва да се тръгне от някъде, за да се променя ситуацията в България. Нарекли са се „Дискусионен, Интерактивен Клуб за Смели, Умни и Можещи - ДИКСУМ". И тръгват от метрото. Свързват се с „Метрополитен" и разбират, че за хората там стикерите с указания и разлепените правила са достатъчни. Все пак склоняват да направят още нещо, като се съгласяват на няколко акции заедно с група ентусиасти, с които да информират пътниците как да се държат на ескалаторите.

С разбиране и раздразнение

Предварително правят проучване на най-натоварените участъци и провеждат няколко акции под наслов „Толерантни на ескалатора" на -„Стадион Васил Левски", „Сердика I" и „Сердика II", „Софийския университет". Акциите са в неделя и понеделник - почивен и делничен ден, за да обхване максимална част от хората, които използват метрото.

Реакциите на пътниците са от крайност до крайност - докато някои се радват на хората, разясняващи правилната употреба на ескалатора, други са доста агресивни. Цвети дава пример с жена, която вместо да послуша съвета им и да се отмести вдясно, реагира като на война и демонстративно се вкопчва в парапета отляво. „А ако някой бърза?", пита Цвети. „Не ме интересува", отсича жената и продължава до горе срещу правилата.

За сметка на това във всички държави, които имат метро значително преди в София да се появи този транспорт през 1998 година, са наясно, че без добра организация на движението, ще страда трафикът, но най-вече ще страдат пътниците (пример с Шанхай от галерията). Затова и хората са толеранти на ескалатора.

ЦУМ е виновен

Всъщност за подобни реакции има едно колкото просто, толкова и абсурдно обяснение. Освен първият голям универсален магазин в София, ЦУМ е и мястото, на което се появяват едни от първите ескалатори в България. И понеже е място за пазаруване и свободно време, ескалаторът е престъпното удоволствие да се разходиш без всъщност да ходиш. На това отдава Цвети и склонността на хората да възприемат ескалаторите като мързелив начин за изкачване, а не улеснение за бързащите.

Следващата акция на групата ентусиасти е днес и в понеделник. След това правят пауза, за да отчетат имало ли е успех. Надяват се скоро да повторят акциите, въпреки че всички, които участват, са хора с професии и активни занимания - именно от онези хора, които забелязват разликата между движението отляво и отдясно, защото бързат, за да изпълнят служебните си ангажименти.

И ако според „безотговорната статистика" на Цвети 70% от младите хора и 50 % от по-възрастните са убедени, че подобна инициатива е необходима, то всички са „твърде заети", за да се включат. А най-лесно би било, вместо да раздаваме флайери с правила, да казваме по-честичко на хората на ескалатора:

„Вляво се върви, вдясно се стои. Моля, преместете се!". Или за по-кратко:

По дяволите, стойте вдясно!

*Заглавието е заимствано от Facebook-група, която призовава за спазване на правилата за движение по ескалатора

#252 dedo adji 17.10.2014 в 12:12:03

Ончо, браво! Тук си на висота. И както е тръгнало, май ще поставим рекорд в дисциплината Много шум за нищо.

#253 strawsPulledAtRandom 17.10.2014 в 12:24:40

Да, с този човечец се получи малко кофти. Обикновено като ги разбутвам гледам да не ги събарям, но някой път не си преценявам силата. Нищо, ще му мине като на куче. Но все пак, провокиран от този инцидент, искам да дам контрапредложение на това на Оня за увеличаване на скоростта на ескалаторите. Предлагам да ги спрем напълно. Тогава ще намалеят инцидентите, а и небързащите ще могат да не бързат колкото им душа иска - качват се, стоят прави колкото желаят и когато преценят, че са се настояли, могат да слязат обратно и да си хванат асансьора (разбира се, и през ум не ми минава да им предложа радикалния вариант с изкачването по стълбите!)

#254 паяка 17.10.2014 в 12:31:58

На няколко пъти и аз се пошегувах по темата, но не беше подет тона. В този случай обаче няма дори да се усмихна. Видно е на записа, че размерът на стъпалата хич не предполага на тях да има повече от един човек. Първата тема, която дискутираме е тази и втората, която е равностойна на нея по важност, сп е зачитането на равноправието на живот и място под слънцето на всички .

#256 паяка 17.10.2014 в 12:45:49

Хипотеза: Строс, чукай на дърво да не се случи, но ако на мястото на този пострадал беше съпругата ти, заедно с невръстните ти деца, пометени от някой, който е готов да прегази всичко, изпречило се на пътя му, защото е решил преди да тръгне, да остане в прегръдките на гаджето си още 2 минути, да зарадва майка си по телефона за още 2 минути и да бърза върху ескалатора за да навакса това съдбоносно време и евентуално да спести още 4 минути, които да разпредели между кафеджийка и колеги, любезничейки с тях, дали би успял да се абстрахираш от това и отново да си така сърцат защитник на анархията?

#257 Оня Дето Го Трият 17.10.2014 в 12:50:37

Страус Не съм съгласен да спираш ескалаторите. Трябва да се бърза. Не може да спираш прогреса. Точно обратното даже - трябва да буснат една писта и между мотрисите в тунела, за да може тия дето не ги устройва ЗАДАДЕНАТА им скорост да слязат и да ги надбягат ако искат. Не ти ли е изнервящо ти да бързаш с лаптопа, а до теб на седалката някой да чете спокойно вестник докато дойде време да слизате на една и съща спирка? Слез и надбягай безделника

#258 паяка 17.10.2014 в 12:56:03

За да съм добре аз, няколко други може и да дадат фира, щото са незначителни в сравнение с мен - ето това ни казва тая статия, която дори завършва с ругатня

#259 VesSun 17.10.2014 в 13:43:00

Паяк, този случай е от няколко месеца, проблемът беше засегнат в няколко обществени групи, които се интересуват от проблеми от подобно естество, а единствения коментар, който на мен ми иде на ум е, че ако дядото се беше качил отдясно, където му е мястото, нямаше да има парапет на лявата ръка, за който да прави гимнастики да се хваща. Сори, ама тук е далеч повече сензационноста и жълтината на новината, отколкото нещо реално. Другите неща вече се отказвам да коментирам. Стойте където си искате, дейва. И черното ще белосате, щом трябва да проявите манталитет, а коментарите за лаптопите вече сериозно избиват на завист, че някой притежава такова чудо на техниката, че и има наглостта да го носи в публичното пространство. Айде ***** и мир вам. Страус, ще се спасяваме поединично, еволюцията ще свърши останалото

#260 паяка 17.10.2014 в 13:47:26

ЖЪЛТИНА!? и не пцуй! а Строс ми е приятел

#261 VesSun 17.10.2014 в 13:48:39

Така, нещо реално ще коментираш ли или ще си плюеш напосоки?

#262 Оня Дето Го Трият 17.10.2014 в 13:54:13

"...а коментарите за лаптопите вече сериозно избиват на завист, че някой притежава такова чудо на техниката..." Ми щом вярваш, че всички дето не тичат през ескалатора значи непременно се шляят, не се учудвам да смяташ и че всички дето те иронизират за лаптопа ти пишат сега през Правец-16 и ти завиждат че го притежаваш То човек като не схваща елементари неща, не схваща и това е

#263 VesSun 17.10.2014 в 14:27:10

Не, че ти схващаш, ама нейсе. >>> "Не съм съгласен да спираш ескалаторите. Трябва да се бърза. Не може да спираш прогреса."

#264 VesSun 17.10.2014 в 14:41:22

*Пфу, изяде ми злия нагъл коментар* Вкратце: Прогресът е чудесен, ама да е с твойто темпо. Иначе не важи. Прочете ли наредбата? Ох, вярно. Тя противоречеше с друга наредба, дето си прочел най-напред. Ама тя се отнася за метрото - няма значение. Те и в Англия карат в грешната лента, ти там би си карал вдясно, нали? Щото то тука е така, те да не са по-големи разбирачи?

#265 YOLE 17.10.2014 в 15:15:33

VesSun , оставете ескалаторите , те са празна работа , ами се хванете с нещо важно . Например , тука има няколко фанатизирани боледуващи старчока , които много желаят пак да бъдем освободени , след което да ви национализират лаптопите , а вас да превърнат в герои на труда под формата на комбайнерки , трактористки , кофражистки , трактористки , танкистки.......Маскирали са се като чукчи и пишат ли пишат , но лесно ще ги разпознаете по глупостите им . На тях обърнете внимание , разобличавай те ги громете ги - това трябва да е сега основната ви кауза . Успех . п.с. Ако нещо не ви е ясно питайте дедо си Янаке , той всичко знае - всеки ден тръгва на изток но се връща я от Париж , я от Лондон , я от Берлин .

#266 deowin 17.10.2014 в 18:37:20

>ако получиш нещо извън тези стойности при така зададени параметри - значи си сбъркал тотално!!! Дадох ти шанс да помислиш и да видиш къде си "сбъркал тотално", но явно не желаеш. ОК, ще ти го обясня. Твоите две граници - Х/2, Х*2 - са резултат от възможно най-прост модел, в който си допуснал абсолютно нереалистичното предположение, че всички хора се качват едновременно на ескалатора. За разлика от теб, аз това всъщност го моделирах, като ги слагам в опашка пред ескалатора, и те чакат, докато на ескалатора се освободи място, за да се качат. Защото (може би наблюдението ти е убягнало) когато 100 човека искат да се качат не ескалатора, те не стъпват едновременно и заедно на първата му стъпка. Някак си няма как. Сега, мисля, е време да осъзнаеш до каква именно степен погледът ти върху проблема го опростява и тривиализира, и, съответно, да разбереш колко малка практическа стойност имат твоите резултати. И, моля, ми спести намеците за лични нападки, мерене на пишки и каквито и да било други форми на поведение, които ми приписваш, които виждаш като следствие от емоционални взаимоотношения между нас. Уверявам те, такива присъстват единствено в твоята глава. Аз нямам абсолютно никаква нужда или желание да се обиждам, да те обиждам, да се сравнявам, да се доказвам. Ако ти е трудно да го повярваш, може би е редно да помислиш защо ти е трудно, вместо, незабавно тръгвайки по пътя на най-малкото съпротивление, да приемаш, че трудното за вярване е просто невярно.

#267 deowin 17.10.2014 в 18:51:06

>оптималното съотношение зависи от съотношението между скоростта на ходещите и скоростта на ескалатора. >Задачата всъщност е доста сложна >За да опростим модела, най-вероятно ще трябва да приемем 2 неща Алилуя! Рационално мислещ човек в коментарите. Имало и такова животно, значи. github не мога да ползвам от работа. Естествени ограничения около протекцията на IP, които, предполагам, разбираш. Мога да го пусна по мейла от вкъщи по-късно.

Новините

Най-четените