Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Ако гаджето ти вика Yahoo

Казват, че гаджето на Дейвид Фило често се обръщала така към него... Снимка: Getty Images
Казват, че гаджето на Дейвид Фило често се обръщала така към него...

Не ви ли се струва, че наименованията на най-големите интернет компании са измислени като шарада, които, ако не знаете предисторията, няма как да разгадаете?

Едно от възможните обяснения е, че по-голямата част от тях са се пръкнали, когато създателите им са били студенти или точно са се дипломирали. Изобщо, младежките лудории слагат отпечатъка си на днешните глобални брандове. 

Yahoo

Създателите на Yahoo били студенти, чиято култова книга била The Hitchhiker's Guide to the Galaxy ("Пътеводител на галактическия стопаджия"). Те нарекли своя първи продукт David and Jerry's Guide to the World Wide Web.

Това била платформа с препратки на други сайтове, "построена" в йерархичен порядък, по което се отличавала от търсачките например. И когато през 1995 г. се наложило да се избере по-подходящо име, изборът паднал на Yahoo - дума, която на станфордски жаргон означавала селяндур, така наричали дошлите от юг (очевидно, от каубойския вик "яхууу"!).

Казват, че гаджето на Дейвид Фило често се обръщала така към него.

Наистина ли е толкова просто? Не, не е така. Създателите на компанията "David and Jerry's Guide to the World Wide Web" измислили нормално кратко име. Думата "Yahoo" - това е просто абревиатурата на пълното наименование - Yet Another Hierarchical Officious Oracle. Каквото и да значи това...

Google

Най-голямата интернет-компания в света е получила името си по... погрешка. В началото творението на Лари Пейдж и Сергей Брин се е наричало BackRab. Но през 1997 г. те решили, че на компанията е необходимо друго име.

Брейнстормът за новото име се провежда в един от кампусите на Станфорд, където, освен създателите на Google, имало и други студенти. Те се чудели какво име ще подхожда на инструмента, който може да обработва колосален обем информация.

Лари се сетил за думата "googol" - неофициален термин, който обозначава число със 100 нули. Един от студентите - Шон Андерсън, веднага пуснал думата в базата за регистрация на домейни, за да провери дали е свободен домейнът googol.com.

Но дали Шон нещо се е объркал на клавиатурата или алкохолът му е дошъл в повече, но той написал google.com.

Facebook

Историята за това име е известна благодарения на нашумелия филм "Социална мрежа". Първата е малко хулиганска - в основата на проекта на Марк Зукърбърг били лицата, фотографиите.

Измъквайки от сайта на Харварския университет данни и изображения на студенти, той създал сайта Facemash, който трябвало да сравнява студентите по привлекателност.

Идеята предизвикала възторг в много студенти - и гнева на администрацията. Зукърбърг не бил изключен, но той пък се заел с друго - с проекта The Facebook.

Твърдят, че това име му дошло в главата благодарение на справочника The Photo Address Book, който издавали в гимназията, която Марк завършил. Учениците го наричали просто The Facebook - фотоалбум. И така...

Groupon

Не е трудно да се разгадае наименованието на компанията, благодарение на която потребителите са свикнали да си правят маникюра или да ходят на ресторант със 70% отстъпка. Groupon - това е контаминация от думите group и coupon.

Интересното е друго: избирайки името, създателите на компанията открили, че съответстващият домейн - groupon.com, вече е бил регистриран от британец. И той също възнамерявал да прави нещо подобно - изглежда, през 2009 г., идеята е витаела във въздуха.

Създателите на Groupon се опитали да купят домейна, а после предложили и дял на собственика, но той не се съгласявал. Тогава те му скроили номер. Както по-късно признава основателят Ендрю Мейсън, те регистрирали наименование на стока/услуга Groupon, чието право на използване включвало и Великобритания.

Така собственикът на домейна Groupon.com фактически се превърнал в нарушител, и за да избегне неприятностите, не му оставало нищо друго, освен да се съгласи на сделка.

QIWI

През 2007 г. една компания решила да създаде потребителски бранд, който да се запомня. Нещо, което да е международно, ярко и разбираемо. През това време потребителите възприемали всички терминали за разплащания по един и същи начин, макар и те да се отличавали по набора от предлагани услуги. Така че името - и свързаният с това бранд, трябвало да се отличават рязко на фона на конкуренцията.

През април 2008 г. се родило името QIWI - вариация по името на новозеландската птица киви, която станала символ на бранда. Но зад симпатичното пернато стои слоганът-абревиатура: Quickly, Innovation, Worldwide, Interesting.

Amazon

Най-известният онлайн магазин първоначално се наричал Cadabra. Нали се сещате - от магическото заклинание "абракадабра". Но все по-често хората, които го чували за първи път, питали: "Как точно го казахте? Кадавр?"

И създателят на магазина Джеф Безос разбрал, че името някакси не върви, тъй като cadavre - това си е жив труп. А той бил убеден, че както си наречете яхтата, така и ще тръгне да плава.

Безос не знаел как да нарече компанията, но бил убеден, че трябва да започва с буквата "А", за да бъде една от първите в списъците, съставени по азбучен ред.

И той започнал да чете речници, при което попаднал на статия за река Амазонка. Ето това е - най-голямата, най-огромната, най-пълноводната река в света, такова трябва да е наименованието, а не жив труп. Така се родил Amazon. И станал велик.

 

Най-четените